nimba Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Hvor finner du Kina kopiene? Navn? Her feks. > http://www.aliexpress.com/item/500FG-diesel-engine-fuel-water-separator-filter-include-2010PM-TM-14-1-5/1267696360.html Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Du trenger bare et tett CAV796 filter, i høy sjø, for å skjønne at.. Det er ikke det du skal ha ! Det er vel flere her med erfaring ? Back meg, da :-) Racor 500, med vingemutter på toppen, svupp av med lokk, ut med filter, inn med nytt, på med lokk, skru fast vingemutter.. Start ! Det finnes flere enn Racor, men mener tilsvarende type er MYE bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Har brukt Cav/Delphi 296 i mange år. Har fungert helt greit for meg. Rimelig, hurtig og lett å skifte. Kompisen har hatt det samme opplegget i Nidelven sin i 30 år uten noe slags problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Dere snakker dritt i tanken så er racor bedre. Da beholder jeg cav. Tankhygene er er viktigere for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) Tankhygiene er viktig men man vet jo aldri hva slags dritt man kan få servert på div. fyllesteder. Redigert 11.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) Det er vanskelig å bytte et CAV uten å trenge å lufte etterpå, eller tar jeg feil ? Det er noe driiit når fjæresteinene nærmer seg. Min rutine på bytte av Racor-filter tar max 1 minutt. Dette filteret går jo tett i høy sjø, når dritten i tanken blir blandet oppover i tanken. Det er da problemet kan dukke opp. Ikke på båtplassen eller i opplag. Redigert 11.Mars.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Den kinautgaven så interessant ut, Nimba:) Tror du det er greit å få tak i nipler? Til filteret altså.. Den beregnende prisen er det inkl "alt"? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Kanskje en ide og rengjøre tanken først som sist, hvis den er full av dritt , så slipper du å ha angst for tett filter i større sjøgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) Har nettopp hatt tankene ute. De er også gjennomsiktige, glass å djur er det på cav også. Rene tanker er alfa omega. Trudde racor renset bedre eller noe Redigert 11.Mars.2015 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Den kinautgaven så interessant ut, Nimba:) Tror du det er greit å få tak i nipler? Til filteret altså.. Den beregnende prisen er det inkl "alt"? Du får nipler med , det gjorde jeg , send mail og spør , ellers må du vel beregne mva visst det blir dyrere enn kr. 350 ,- Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 jeg har ett slikt men på min er det pumpe inni med hendel på topp som jeg skrur løs og kan pumpe diesel ,av med filter,på med nytt,pumpe pumpe, ferdig :-) ganske lett :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Separ 2000 er også relativt genial å skifte filter på. 4 skruer til lokket riktignok men filterelementet er firkantet med løftestropp. Fant Separ SWK 2000/10-VK på ebay til nesten latterlig pris med kapasitet på 600 liter/t, så det har jeg nå bestilt. Kanskje litt overkill men skal vel mye til før det går tett iallefall. Selger har 3 stk igjen. Satser på at det ikke er noe humbug Option "VK" betyr Viton-pakning og Kontakter for vannsensor såvidt jeg har funnet ut. Men ellers skiller det seg ikke fra standardutgaven. Har glassbeholder så skal vel ikke monteres i motorrom. 30 micron filter er visstnok inkludert, men det finnes jo 10 micron å få. http://www.ebay.com/itm/380839452386?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT er det ikke slik at di med glass nederst kan monteres i motorrommet og di med gjennomsiktig plast nederst ikke kan monteres i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 Har tappeskrue i bunn. Å pumpe på filter til motoren så lufting er ikke et prob for meg heller. Ikke blir det gris. MEN måtte jeg ha byttet i høy sjø ser jeg fordelen med de andre filterene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Mars.2015 Del på Facebook Svart 12.Mars.2015 (redigert) er det ikke slik at di med glass nederst kan monteres i motorrommet og di med gjennomsiktig plast nederst ikke kan monteres i motorrommet? Filteret må nok ha metallhus nederst. evt. glass med varmereflekterende metallskål under for å monteres i motorrom. Er ikke helt sikker på om det er glass eller plast, de kaller det ofte "clear bowl". Men tipper det er glass, det står iallefall nevnt glass bowl et par steder. Redigert 12.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Enden på denne tråden for min del er at jeg gikk for Nimba sitt råd om å bestille kina kopi av Racor. Nærmere beskrivelse av installasjon og erfaringer vil komme her: https://baatplassen.no/i/topic/116300-stell-og-oppdateringer-samt-turlogg-for-vaar-nye-scand-baltic-29/ Takker for alle tips og innspill Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Godt valg. Eg har bytta cav filter i litt grov sjø ein gang. Kjøpte racor 500 dagen etterpå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Gi beskjed hvordan det virker når du har fått det ? forsker litt på finfilter til motoren nå, sånt burde ikke koste mer enn 200kr i mine øyne. Hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 De fleste dieselmotorer har vel finfilter på selve motoren, mens dette vi har diskutert er hoved/forfilter med vannutskiller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Ja sa ikke annet, driver kryssreferanser av produsenter samt nummer for har ikke lyst å betale 625kr for et til mercruiser d219 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 (redigert) Nei det er en ublu pris. Her er vel et knippe kompatible filternr. https://partsdb.info/autopart/mannfilter/wk11231 LFF3517 er med på listen og er et overgangsnr. for det originale. Her koster et kompatibelt filter ca kr 200 men frakten ødela jo akkurat den leverandøren da http://www.ebay.com/itm/Beck-Arnley-043-0880-Fuel-Filter-/251789536224 Mahle KC 16 er vel det korrekte nr fra den kanten iallefall. Billig her men frakten er jo like dyr http://www.ebay.com/itm/Kraftstoff-Filter-KC16-BMW-E30-E28-E34-BMW-3-BMW-5-Mahle-Neu-/170902816560?pt=DE_Autoteile&hash=item27ca9a0730 Samme her http://www.mister-auto.no/no/drivstoffilter/mann-filter-wk-1123-1_g9_a004WK!1123~1.html BMW hadde jo bilmodeller på 80-tallet med VM dieselmotor i likhet med Mercruiser D219. Redigert 18.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Mercruiser D219 er tilnærmet samme motor som D636? Ifølge Svein Frøystad, som var så grei å sende meg en oversikt over servicedelene til D636 skulle produktnr: 35-19486 passe til denne. Øker jeg på maritim.no får jeg opp dette filteret: https://www.maritim.no/dieselfilter-35-19486#.VQkpo4infww Prisen her er ikke så horribel? Men det er mulig jeg uutaler meg om feil filter? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 (redigert) Ja D219 er samme motor som D636, med unntak av noen modifiseringer av bl.a. kjølesystemet. 219 kubikktommer = 3,6 liter. Det var sannelig et rimelig filter Maritim hadde ja. Ingen behøver visst å lete lengre Watski har det også til kr 236. Dette er altså et Wix Drivstoff filter WF8060 Type: Mercruiser Cummins D183, (D219, 3,6 L t.o.m. snr. OF 306929) D219 Turbo/180, D254, D 3,0 - 3,6 - (D 4,2 L t.o.m. snr. 450249 - 210 hp Passer Mercruiser: 530D-TA/D183/D3.0L (serienummer 0B993002-0D725459), 636D-TA/D219/D3.6L (serienummer 0B993002- 0F306929) & D254/D4.2L (serienummer 0C489461 - 0F450249) Redigert 18.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Tror Frøystad har lagt ut en PDF med oversikt over alle filtre mm til motoren på hjemmesidene sine:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 http://www.hjemhobby.no/display.aspx?menuid=0&prodid=5127 Ikke ille pris her heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.