Jump to content

Kan Lucas/Cav 796 benyttes på BMW d636 180 HK?


Gew77

Recommended Posts

Du trenger bare et tett CAV796 filter, i høy sjø, for å skjønne at.. Det er ikke det du skal ha ! Det er vel flere her med erfaring ? Back meg, da :-) Racor 500, med vingemutter på toppen, svupp av med lokk, ut med filter, inn med nytt, på med lokk, skru fast vingemutter.. Start ! Det finnes flere enn Racor, men mener tilsvarende type er MYE bedre.

Link to post
Share on other sites

Tankhygiene er viktig men man vet jo aldri hva slags dritt man kan få servert på div. fyllesteder.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å bytte et CAV uten å trenge å lufte etterpå, eller tar jeg feil ? Det er noe driiit når fjæresteinene nærmer seg. Min rutine på bytte av Racor-filter tar max 1 minutt. Dette filteret går jo tett i høy sjø, når dritten i tanken blir blandet oppover i tanken. Det er da problemet kan dukke opp. Ikke på båtplassen eller i opplag.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Separ 2000 er også relativt genial å skifte filter på. 4 skruer til lokket riktignok men filterelementet er firkantet med løftestropp.

 

Fant Separ SWK 2000/10-VK på ebay til nesten latterlig pris med kapasitet på 600 liter/t, så det har jeg nå bestilt.

Kanskje litt overkill men skal vel mye til før det går tett iallefall.

Selger har 3 stk igjen. Satser på at det ikke er noe humbug :saint:

Option "VK" betyr Viton-pakning og Kontakter for vannsensor såvidt jeg har funnet ut. Men ellers skiller det seg ikke fra standardutgaven.

Har glassbeholder så skal vel ikke monteres i motorrom.

30 micron filter er visstnok inkludert, men det finnes jo 10 micron å få.

 

http://www.ebay.com/itm/380839452386?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

bilde

er det ikke slik at di med glass nederst kan monteres i motorrommet og di med gjennomsiktig plast nederst ikke kan monteres i motorrommet?
Link to post
Share on other sites

er det ikke slik at di med glass nederst kan monteres i motorrommet og di med gjennomsiktig plast nederst ikke kan monteres i motorrommet?

 

Filteret må nok ha metallhus nederst. evt. glass med varmereflekterende metallskål under for å monteres i motorrom.

Er ikke helt sikker på om det er glass eller plast, de kaller det ofte "clear bowl". Men tipper det er glass, det står iallefall nevnt glass bowl et par steder.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Enden på denne tråden for min del er at jeg gikk for Nimba sitt råd om å bestille kina kopi av Racor. Nærmere beskrivelse av installasjon og erfaringer vil komme her: https://baatplassen.no/i/topic/116300-stell-og-oppdateringer-samt-turlogg-for-vaar-nye-scand-baltic-29/

 

Takker for alle tips og innspill :thumbsup::thumbsup:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

De fleste dieselmotorer har vel finfilter på selve motoren, mens dette vi har diskutert er hoved/forfilter med vannutskiller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei det er en ublu pris.

Her er vel et knippe kompatible filternr. https://partsdb.info/autopart/mannfilter/wk11231

LFF3517 er med på listen og er et overgangsnr. for det originale.

 

Her koster et kompatibelt filter ca kr 200 men frakten ødela jo akkurat den leverandøren da http://www.ebay.com/itm/Beck-Arnley-043-0880-Fuel-Filter-/251789536224

 

Mahle KC 16 er vel det korrekte nr fra den kanten iallefall.

Billig her men frakten er jo like dyr http://www.ebay.com/itm/Kraftstoff-Filter-KC16-BMW-E30-E28-E34-BMW-3-BMW-5-Mahle-Neu-/170902816560?pt=DE_Autoteile&hash=item27ca9a0730

 

Samme her http://www.mister-auto.no/no/drivstoffilter/mann-filter-wk-1123-1_g9_a004WK!1123~1.html

 

BMW hadde jo bilmodeller på 80-tallet med VM dieselmotor i likhet med Mercruiser D219.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mercruiser D219 er tilnærmet samme motor som D636?

 

Ifølge Svein Frøystad, som var så grei å sende meg en oversikt over servicedelene til D636 skulle produktnr: 35-19486 passe til denne. Øker jeg på maritim.no får jeg opp dette filteret: https://www.maritim.no/dieselfilter-35-19486#.VQkpo4infww

 

Prisen her er ikke så horribel? Men det er mulig jeg uutaler meg om feil filter?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Ja D219 er samme motor som D636, med unntak av noen modifiseringer av bl.a. kjølesystemet.

219 kubikktommer = 3,6 liter.

 

Det var sannelig et rimelig filter Maritim hadde ja. Ingen behøver visst å lete lengre :saint:

Watski har det også til kr 236.

 

Dette er altså et Wix Drivstoff filter WF8060

Type: Mercruiser Cummins D183, (D219, 3,6 L t.o.m. snr. OF 306929) D219 Turbo/180, D254, D 3,0 - 3,6 - (D 4,2 L t.o.m. snr. 450249 - 210 hp

 

Passer Mercruiser:

530D-TA/D183/D3.0L (serienummer 0B993002-0D725459), 636D-TA/D219/D3.6L (serienummer 0B993002- 0F306929) & D254/D4.2L (serienummer 0C489461 - 0F450249)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...