Jump to content

Er Biltemas girolje grei for 290DP-drev?

Kristofferho

Recommended Posts

Hvor mye koster et nytt/brukt drev? Hvor mye koster Biltema-olja i forhold til Volvo-olja? Kan Biltema-olja beholde smøreegenskapene med inntil 30% vann?

Er det verd å gamble et drev for å spare litt?

Selv om Volvo-olja koster litt mer, fyller jeg den på mine to DPE drev...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Her er en oversikt over alle VP drev, med bilder, utvekslinger, oljetype og oljemende.

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf

På oljer mener jeg at det er spec (API/ ACEA) og viskositet som gjelder. Oppfyller BT olja begge deler så er det vel ingen holdepunkter for at VP olja er bedre (VP har jo satt kriteriene).

For alt man vet kan de komme fra samme tappekrana da hverken BT eller VP har eget raffineri så langt jeg vet....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det stemmer at eldre drev skal ha motorolje, trodde alle 290DP drev hadde helsynt, men mulig jeg husker feil. Det står i instruksjonsboken, hvis det er fylt mineralolje (motorolje) på drevet fra tidligere skal det ikke "byttes opp" til ny spec.

Tapper du ut litt olje ser du fort om det er motorolje eller drevolje som er brukt, i tillegg lukter drevolja ganske spesielt.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Trådstarter skriver 290DP. Duoprop skal ikke ha motorolje men API GL-5 SAE 90 girolje. Det er minimumskravene, men som flere andre her har vært inne på så har Volvo sin egen mineral girolje gode egenskaper selv om man får noe vann i oljen. Vil anbefale Volvos mineral girolje da den faktisk ikke er så mye dyrere.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...