Kristofferho Startet 10.Mars.2015 Del på Facebook Startet 10.Mars.2015 Hei. Er det noen som vet om Biltemas girolje er grei for 290DP-drev? Link: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36319/ Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Da må du itilfelle opp på denne oljen: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-helsyntetisk-75W90-36997/ Du må ha helsyntetisk olje, API GL 5 Redigert 10.Mars.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristofferho Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Okei, takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Vær opmærksom her: Visse ældre DP290 drev kræver mineralsk olie, visse kræver syntetisk Sitér dette innlegget Link to post
Kristofferho Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Vet du hvordan jeg kan finne ut dette, mthoms? Drevet er fra 1987. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Hvor mye koster et nytt/brukt drev? Hvor mye koster Biltema-olja i forhold til Volvo-olja? Kan Biltema-olja beholde smøreegenskapene med inntil 30% vann? Er det verd å gamble et drev for å spare litt? Selv om Volvo-olja koster litt mer, fyller jeg den på mine to DPE drev... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Her er en oversikt over alle VP drev, med bilder, utvekslinger, oljetype og oljemende. http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf På oljer mener jeg at det er spec (API/ ACEA) og viskositet som gjelder. Oppfyller BT olja begge deler så er det vel ingen holdepunkter for at VP olja er bedre (VP har jo satt kriteriene). For alt man vet kan de komme fra samme tappekrana da hverken BT eller VP har eget raffineri så langt jeg vet.... Redigert 10.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kristofferho Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Det stemmer at eldre drev skal ha motorolje, trodde alle 290DP drev hadde helsynt, men mulig jeg husker feil. Det står i instruksjonsboken, hvis det er fylt mineralolje (motorolje) på drevet fra tidligere skal det ikke "byttes opp" til ny spec. Tapper du ut litt olje ser du fort om det er motorolje eller drevolje som er brukt, i tillegg lukter drevolja ganske spesielt. Redigert 10.Mars.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Trådstarter skriver 290DP. Duoprop skal ikke ha motorolje men API GL-5 SAE 90 girolje. Det er minimumskravene, men som flere andre her har vært inne på så har Volvo sin egen mineral girolje gode egenskaper selv om man får noe vann i oljen. Vil anbefale Volvos mineral girolje da den faktisk ikke er så mye dyrere. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
mthoms Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Som sap_2000 linker til: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf Jeg ved, at mit gamle drev, fra 1989, brugte mineralsk olie. Ifølge "min" mekaniker har det, blandt andet, med koblingskonusen at gøre. Ud fra årgangen på dit drev som det eneste, vil jeg umiddelbart sige der skal mineralsk olie på dit drev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.