Jump to content

feil propell??


Manito

Recommended Posts

Feil propell vil helt klart kunne gjøre at du ikke får opp turtall. :yesnod:

 

Synes alikevel at avviket mellom oppnådd og maks var svært stort - enten har noen regnet veldig feil, eller det er en annen årsak....

 

Jeg ville sjekket diameter og pitch på propellen mot hva leverandøren anbefaler, evt. fått beregnet riktig propell til din båt og motor. (Det er jo flere her som har vist seg å ha gode tabeller og programmer....)

Link to post
Share on other sites

Vi bytta motor og propell i fjor. Max turtall på motoren skulle være 3600, men vi kom ikke opp i mer enn 2200-2400.

Har nå kjøpt ny propell, mindre og med annen vridning, og håper på bedre resultat.

 

Også vi fikk ulike forhandlere av propeller til å beregne størrelse for oss. I følge Progress var den vi allerede hadde den riktige :sad:

Men Sleipner og Maritim var skjønt enige om størrelse, 2 tommer mindre enn Progress foreslo, og siden 2 av tre var enige, gikk vi for det.

Har etterpå også funnet en med maken båt, som kjører på denne størrelsen (15).

Så nå er det bare og håpe på at båten (endelig) kommer på vannet i morgo, så vi får prøvd det ut i praksis :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Høres ut som feil propell, ja. Men for å være sikker: Du får vel opp turtallet når du ruser motoren i fri?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den gangen Hulda skulle ha propell, var det to tilbydere- Progress og Sleipner. Dette tok jeg over litt tid, Sleipner kom med tre kalkyler og Progress to. Det artige var at på sammen input fra Hulda, kom det 5 forskjellige propellstørelser til sammen fra Progress og Sleipner. Progress kalkuerte propellere som var ganske mye større enn Sleipner. Hulda valgte den minste propellen fra Sleipner (magefølelse) og er forholdsvis fornøyd. Jeg kunne trengt litt mer skyv når jeg går mot hårdt vær. På den andre siden "marsjer" Hulda litt over 4 knop på tomgang, så da så.

 

Konklusjon: Det kan godt hende at du har for stor propell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...