FrodeB Startet 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2015 Vurderer å kjøpe solcellepanel, men hvor stort panel trenger jeg... Er det noen med batterimonitor som har tall på hvor mange ampere timer f.eks ett 50W panel normalt leverer pr døgn? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Hvor mye du trenger kommer an på forbruket. Hadde 50w på snekka og da var 2x120A forbruk toppladet hver gang vi skulle bruke båten, noe som kanskje er det jeg likte best med opplegget. Og sånn ellers hadde vi strøm nok i ca 3 døgn, da ville ikke kjøleskapet mer hvis vi ikke hadde brukt motor. Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) 50W/12V gir ca 4 ampere, så da blir det vel et sted i nærheten av 40 amperetimer i løpet av dagen kanskje. Men det er vel både energitap i regulator og tidvis lavere effektuttak i løpet av dagen tenker jeg, så godt mulig at effektiv lading blir en del mindre. Har selv ingen erfaring, men tenker skaffe meg det til sommeren. Redigert 11.Mars.2015 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 De 4 amperene er nok dessverre kun ved ekvator midt på dagen og med panelet rettet mot solen og med en topp regulator. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Enig med Lars. Å dra 4A ut av det panelet er teoretisk maks, og neppe noe man klarer i praksis, ihvertfall ikke over mange timer. Dette fordi sola beveger seg, og det gjør også båten hvis den ligger for svai. Jeg drar periodevis i overkant av 6,5 A med 100W-panel og (billig) MPPT-regulator SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dykker Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Jeg målte på mitt solcellepanel forleden dag, båten ligger på vannet. Målte før regulator, 1,9A og 21V. Solara SM160M, ca 40W tilsvarer det på nevnte dag. Sola sto heller ikke rett på under målingen. Link to post
Dykker Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Panelet kan iflg datablad gi 160 amperetimer. Link to post
Kaffelars Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Dykker - panelet ditt har jo polykrystallinske celler, og forstår dette er en stor fordel etter hva jeg har hørt fra kystverket bl.a. De billige i handelen er vel fremdeles monokrystallinsk, og dette kan utgjøre forskjell på effektivitet ift. solvinkel? Må lese meg opp på temaet før jeg handler selv :) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Tror mono er så og si ikke eksisterende nå. Så det på en vebbsjappe og der kostet de mer enn vanlige panel. Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Den regulatoren din Dykker, jobber ikke optimalt. Panelet ditt har effekt maksimum ved 19volt, og du måler jo 21volt. Den burde belaste panelet slik at spenningen holder seg rundt 19volt med feks. 14,4volt ut til batteriene. Da vil utstrømmen være høyere enn innstrømmen, men med maksimal effektoverføring. Hva slags regulator har du? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Med mitt Solara 70W panel fikk jeg i sommer ca 2,5A på det beste mener jeg å huske. Da lå panelet ca flatt oppå dekket foran. Men selvsagt mindre morgen og kveld. Det holdt sånn nesten kjøleskapet i drift sett ett døgn over ett midt på sommeren. Men det ladet batteriet fint øvrig når jeg lå i havn. Gadd knapt å lade batteriet med lader ellers for det trengtes ikke... Link to post
FrodeB Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) Jeg målte på mitt solcellepanel forleden dag, båten ligger på vannet. Målte før regulator, 1,9A og 21V. Solara SM160M, ca 40W tilsvarer det på nevnte dag. Hadde egentlig ikke tenkt på at spenningen var så høy. 21V blir frisert ned til 14V i regulatoren. Da sitter man igjen med 26,6W av disse 40W. Redigert 11.Mars.2015 av FrodeB (see edit history) Link to post
Dykker Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Den regulatoren din Dykker, jobber ikke optimalt. Panelet ditt har effekt maksimum ved 19volt, og du måler jo 21volt. Den burde belaste panelet slik at spenningen holder seg rundt 19volt med feks. 14,4volt ut til batteriene. Da vil utstrømmen være høyere enn innstrømmen, men med maksimal effektoverføring. Hva slags regulator har du?Målte på inngang regulator uten last, dvs koblet av pluss på regulatoren da jeg sjekket spenningen (i parallell), samt målte strømmen etterpå (i serie, derfor jeg koblet av pluss). Hadde jeg målt med regulatoren innkoblet, dvs målt U i parallell på klemmene, ville jeg fått litt annen verdi.Regulatoren er Solara SR135TL. Iflg importør skal jeg forvente rundt 2A/21V på en dag hvor man kan bli skikkelig sommerbrun rett ut av panelet (for å teste at selve panelet virker). Da jeg testet det for en måned siden, og solen var mindre effektiv, målte jeg kun 120mA. Link to post
Erik Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) Amperetimene vil jo variere med hvor lenge det er lyst, hvor lyst det er (sol eller overskyet) og hvor godt det er rettet mot sola. Dette vil variere, fra dag til dag og gjennom året. Mitt 100w greier om sommeren å lade det vi brukte kvelden før + drive kjøleskapet, innen jeg står opp. Våkner mao til fulle batterier, ihvertfall hvis styrbordsiden ligger mot øst og det er pent vær. Tror jeg leser mellom 5 og 6 amp på det beste, men husker ikke sikkert. Mitt panel står loddrett og lader derfor best om morgen og kveld. Det meste jeg har manglet på banken var 80 amph, da dynamoen ikke ladet på hjemvei etter å ha ligget en plass en hel helg i øs pøs regnvær på våren i fjor og med varmeaparatet på hele døgnet. 2 dager etter da dynamoen var fikset og jeg skulle teste den, var allerede batteriene fulle, så dynamoen hadde ikke så mye å gjøre... Da ble jeg faktisk både overasket og imponert . Var ikke klar over at det var så bra effekt, for panelet var nokså nymontert da. Redigert 11.Mars.2015 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Her er spec'en på mitt 100W panel: Som dere ser så opererer det på 17,6 volt og kan levere inntil 5,68 A. Min MPPT-regulator regulerer volten ned til ca 14,4 (tatt fra hodet) og klarer da å levere i overkant av 6,5 A. En tradisjonell regulator (dvs ikke MPPT) ville bare svidd av den ekstra volten som varme uten å øke A. Det er her MPPT-regulatorene kommer til sin rett, fordi differansen mellom volt inn og volt ut blir konvertert til ekstra A så man ikke kaster bort dette i varmeutvikling. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Careka Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 har 3 x 190w/24v og de gir bra med strøm selv om det er overskyet. MPPT regulator. tar dette til 12V i båten, Jeg klarer meg uten landstrøm. med alle duppeditene i full drift. har også 220V kaffetrakter ombord på 2 KW inverter. Life is good. Solpower er nice. stille og vedlikeholdsfritt. (nesten) må vaske av panelene av og til. holde de rene. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tobixen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Som dere ser så opererer det på 17,6 volt og kan levere inntil 5,68 A. Min MPPT-regulator regulerer volten ned til ca 14,4 (tatt fra hodet) og klarer da å levere i overkant av 6,5 A. En tradisjonell regulator (dvs ikke MPPT) ville bare svidd av den ekstra volten som varme uten å øke A. Det har jeg hørt om og om igjen, men er det sant? Kobler man solcellepanelet rett på en halvfull relativt stor batteribank uten noen regulator imellom, så blir ikke ladespenningen 17.6V, men sannsynligvis under 13V; det kreves adskillig mer enn 6.5A for å løfte batterispenningen forbi 14.4V. Jeg tror en tradisjonell regulator "svir bort ekstra volt til varme" bare når enten batteribanken nærmer seg full eller dersom panelbanken er overdimensjonert ifht batteribanken. Når man ligger på svai og trenger hver eneste watt man kan få fra panelene, så tror jeg en tradisjonell regulator lar strømmen passere rett igjennom. Faktisk er det MPPT-regulatorene som produserer mest varme og har de største kjøleribbene. Det finnes en kurve mellom hvor stor spenning man får fra panelet og hvor mye strøm det leverer. Effekten er som kjent produktet; P=I*U (eller fortalt med enhetene: Watt = Ampere * Volt) - jo mer ampere man trekker fra panelet, jo færre volt får man - eller motsatt, jo mindre strøm man trekker fra panelet, jo høyere blir spenningen. For en "ideell" strømprodusent vil effekten (produktet) være konstant uansett hva slags last man kobler på, f.eks. dersom man kobler til en batteribank på 24V og får 5A ut (120W), vil man få ut 10A dersom man kobler til en batteribank på 12V (også 120W). Dersom jeg har forstått det riktig er "problemet" med de billige regulatorene at solcellepanelet totalt produserer mindre effekt dersom man trekker for mye strøm fra det; det er viktig å begrense strømuttaket for å holde spenningen på et optimalt nivå. MPPT-regulatoren vil forsøke å finne ut av hvilket strømtrekk/panelspenning som er optimalt, og transformerer ned spenningen til tilsvarende ladespenning. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 (redigert) Nei Tobixen, du er nok litt på villspor. Jeg har ikke tid til å gå gjennom innlegget ditt i detalj (er i havnen og vasker/pusser båt), men dette har jeg skrevet i detalj om tidligere. Du finner det https://baatplassen.no/i/topic/63750-boer-jeg-ha-solcellepanel-og-hvilket/page-4#entry1623752. Se innlegg #65. Redigert 12.Mars.2015 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
offpist Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Screenshot fra laderen i båten, Her ser man mange ting.. VOC er 67,36, men Array Voltage er 38V, så er jobber den med skygge på paneler. Man ser også at effekten inn er 86W, effekten ut er 85W. Veldig lite tap med andre ord. Target Voltage er lav, fordi dette er en 1000AH Lifepo4 batteri pakke. Link to post
offpist Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Og der hadde skyggen passert tror jeg. Strømmen inn fra panelene er lik, spenningen er økt. MPPT lader sørger altså at panelene hele tiden jobber under mest mulig optimal spenning/strøm forhold. (dette er horisontalt montere paneler btw) Link to post
Jens_P Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 (redigert) Det må tenkes Watt inn og Watt ut av MPPT-regulatoren. W ut = W inn minus tap i regulatoren. Er tydeligvis en switcmode 'lader' denne MPPT regulatoren med relativt lite tap. Redigert 12.Mars.2015 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Nei Tobixen, du er nok litt på villspor. (...) https://baatplassen.no/i/topic/63750-boer-jeg-ha-solcellepanel-og-hvilket/page-4#entry1623752. Se innlegg #65. Det er et godt innlegg du har, og teorien stemmer godt overens med mine "spekulasjoner" i innlegget mitt over. Formålet med en MPPT-regulator er å sørge for at panelene får optimal arbeidsspenning. Kobles batteriet rett på panelet dras spenningen ned på et nivå hvor solcellepanelene ikke yter optimalt; ved å trekke litt mindre strøm fra panelene får man økt arbeidsspenningen og dermed også totaleffekten. Men så påstår du at en "normal" regulator opptrer som en motstand i serie med batteriet som "svir av" noen volt, underforstått, formålet med å "svi av noen volt" er å få en mer optimal arbeidsspenning over solcellepanelet slik at man får mer effekt ut av panelet. Slik leser i allefall jeg innlegget ditt? Min hypotese er at en normal billig regulator lar strømmen passere tilnærmet uhindret fra solcellepanelet til batteriet under lading - for så å stoppe/starte/stoppe/starte strømmen når batteriet nærmer seg fullt. Det burde være lett å finne ut av - det er jo bare å måle spenningen før og etter en slik regulator. Jeg mener altså at så lenge batterispenningen ligger godt under 13V skal spenningen være lik på begge sider. Det gir ikke mening at en simpel regulator "spiser opp" noen volt for å øke arbeidsspenningen på panelet. Effekten som går med til å lade batteriet er ladespenningen over batteriet multiplisert med strømmen. Ved å sette inn en motstand økes arbeidsspenningen på solcellepanelet, strømmen reduseres, total effekt avgitt av panelet øker - men ladespenningen går ikke opp (tvert i mot vil den gå litt ned). Dvs, øker man motstanden, så øker man total effekt fra panelet, men alt dette og mere til blir spist opp av motstanden! Og til slutt en liten betraktning - MPPT-regulatorer flest har betydelig større kjøleribber enn "simple" regulatorer. Hva betyr det? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Og til slutt en liten betraktning - MPPT-regulatorer flest har betydelig større kjøleribber enn "simple" regulatorer. Hva betyr det? Det kan bety noe så enkelt som at MPPT-regulatoren tåler høyere effekt og dermed krever mer kjøling, eller at produsenten rett og slett prioriterer en lavere overflatetemperatur ved belastning. Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tilplan Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Tobixen, jeg har antatt at pwm-regulatoren kutter spenningen for å beskytte båtens anlegg, ikke for å gi panelet optimale forhold. Link to post
tobixen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Tobixen, jeg har antatt at pwm-regulatoren kutter spenningen for å beskytte båtens anlegg, ikke for å gi panelet optimale forhold. Eksakt. Altså, slippe strømmen rett igjennom så lenge ladespenningen blir lavere enn floatspenning. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn