Jump to content

Yamarin 64DC som tilhenger-båt?


Hurre

Recommended Posts

Etter å ha hatt master 680 halvplaner som ble solgt på høsten med fast bryggeplass, så melder nå lysten på båt seg igjen. Tenker nå fælt på om ikke 64dc er riktig båt. Trenger ikke vask/ dusj, er jo normalt vann rundt båten, heller ikke fast installasjon for kokemuligheter. Må ha do, gjerne porta potti, skulle gjerne hatt kjøleskap. Må ha mulighet for overnatting av 2stk, vi er 170cm, og 155cm så det er ikke rare plassen vi trenger for å sove. Tok opp og satte ut Masteren selv 6-7 ganger, litt for mye pes til at det skulle vært en "hengerbåt"

Vil en 64dc fungere som en tilhengerbåt?

Altså er det enkelt nok å sette ut og ta opp til at man gjør det både titt og ofte?

Vil en 64dc gå sakte nok for dorging med 150, og 200hk?

Link to post
Share on other sites

Nyere motorer har jo såkalt "trolling mode" slik at man kan holde turtallet ganske lavt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med 64dc enten i bruk, eller på henger.

 

Men jeg tror det kan funke veldig bra. Liker din holdning at du ikke trenger "alt" for å ha en fin tur på sjøen.

 

Det er jo litt styr å få opp på henger, men krever mest trening og rett utstyr. Ser alltid lekende lett ut når forhandlere/servicefolk er alene og setter ut båt alene på 24 fot. Jeg ville kjøpt en solid henger som ikke krever at skilt/lys må demonteres. El vinsj ville jo å vert bra. Samt krever jo litt kraftig bil, helst med lavserie.

Link to post
Share on other sites

Den går helt fint å ha på henger bare bilen du trekker med og hengeren er dimensjonert for det :) Kan være greit å ha 4x4 da det er en del bratte og glatte utsettningsramper rundt om. Hadde en 59dc på henger og det fungerete som en drøm med riktig bil og henger.

Link to post
Share on other sites

Har selv (en noe mindre) båt på henger og synes det fungerer helt uproblematisk når jeg har en god el-vinsj - et "must" etter mitt syn. Har aldri hatt behov for hjelp av noen enten båten skal opp, eller ned, men riktig bil/henger er jo en selvfølge. Har hatt båt/er på henger i mange år, aldri en 4 x 4 (ikke savnet det), men automatgir er ganske greit da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde en Nordkapp 650 Noblesse som jeg trakk en del av og på henger alene, med el.vinsj på en Gaupen 2024 henger. Gikk veldig fint og der passet båt og henger bra sammen. Det var litt tungt å trekke opp av bratt rampe med caravelle 2.5 tdi. Så jeg byttet til Land Cruiser.

Og så byttet vi til 34 foter, som uansett ikke kunne trekkes med LCen :lol: ...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hadde en Ibiza 24 som jeg trakk en del av og på henger alene, med manuell vinsj på en Tredal henger, vekt nær 2,5t. Gikk veldig fint og der passet båt og henger bra sammen. Det var litt tungt å trekke opp av bratt rampe.Passet på å få vannspeilet opp til felgkanten på hengeren det hjelper noe.

.Trailbar båt gir deg mye større rekkevidde for båtturene , forutsetter at overnatting er mulig og at ett toalett er ombord. Litt enkle kokemuligheter i de fleste daycruisere, men det finnes "kafeer".

Link to post
Share on other sites

Ingen problem det. Men litt jobb er det med en så stor båt.

 

Jeg har en skibsplast 655 på henger på vinteren. Tar ca 8-10 min maks å få den opp på hengeren når vi er to. Hadde sikkert klart det alene også om man tar seg god tid..

 

Kjøp henger med en god vugge bakerst, "gangbru" bakover hengeren er kjekt på så store hengere. El vinsj, eller en solid manuell vinsj er også viktig.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bil med 4WD, automatgir og lavserie er en stor fordel.

Det går som en lek å dra opp båten, ingen brent clutch eller hjulspinn.

Alle 4 hjul er låst med Park og håndbrekk via lavserien som sperrer for og bakaksel mot hverandre (iallefall på min Jeep som kan dra 3,4 tonn henger men så tungt har jeg ikke vært i nærheten av foreløpig).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar!

Bilen jeg har er en 2wd Hi-Ace automat, fungerte helt fint som trekkvogn ut av rampene jeg var på med masteren (kun 2 forskjellige ramper) men de er nok litt slakke..

Pga jobben jeg har så beholder jeg bilen. Fortsatt tilgang på brendrup henger med vugge, denne passet litt dårlig til båten jeg hadde pga kjølen.

 

Jeg har nok sjøsatt og tatt opp båten litt unormalt, for jeg har kjørt så langt ut at båten flyter ut av hengeren. Kun ferskvann da. Samma når båten skal på, bare hatt ett langt tau å dratt båten inn på hengeren, nesten på plass, så hektet vinsjtauet på båten og kjørt opp av rampen, for så å vinsje båten til den butter i baugen der den skal(20-30cm) Men dette funker veldig dårlig hvis det blåser litt fra siden.

 

Jeg tenkte mer på båtstr 20-21fot, om det blir en for stor båt å styre med på henger alene, så det ender med at man kansje ikke gidder? Da er det plutselig bedre med en mindre båt som blir brukt..

Masteren er jo 22fot, og veier vel nærme 1tonn mer en feks 64dc?

Vil tro at en v-bunnbåt kontra kjølbåt vil være mye mer egnet på en slik vuggehenger?

Bruken vil være tenkt stortsett hver helg som det er godvær og en og annen enkelt dag i uken i forskjellige vann + sjøen

 

Ble litt generelt svar da noe går på bil og andre på båt

 

Sånn så bil og båt ut:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Går fint med bakhjulstrekk. Eneste er når det er lav fjære her i Trøndelag så kan det bli glatt på bakhjulene...

 

Jeg rygger aldri hjullager ned i vannet.. Når baugen ligger inntil vugga så er det bare å stramme rolig så retter båten seg opp og kan vinsjes på ganske greit.. Utfordringen er mye strøm som gjør det litt vanskelig alene.

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...