Jump to content

Hvordan trutne båten ordentlig på land?

KrisianS

Recommended Posts

Skal kjøpe trebåt som har stått på land en god stund. Båten står på en ødelagt traktorhenger et godt stykke unna der jeg bor. Har planer om å kjøre båten på egen kjøl hjem. Har aldri hatt trebåt før så jeg har ikke så mye peiling. men har noen TIPS til hvordan jeg får trutnet båten ordentlig PÅ LAND? Eller må den trutnes utenfra (på sjøen)

TAKK FOR SVAR

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig TRENGER HJELP! Trutning av TREBÅT. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Du kan forsåvidt trutne den en del med fuktige filler/filleryer etc innvendig, samt spyling utvendig. Men fyll for all del ikke vann i båten innvendig, det vil sprenge ut nagler og gjøre den lekk for all tid. Jeg ville uansett ha latt den ligge en ukes tid på sjøen før hjemturen for å trutne skikkelig, før motoren startes. For tidlig oppstart kan riste ut både drev og nagler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva er en god stund? Jeg sjøsatte en 23-fots tre-snekke en gang som hadde stått på land ett års tid uten burka. Båten var full av vått løv så den var ikke tørr. Men jeg slang oppi en lensepumpe og brukte hageslange for å lokalisere lekkasjer.

Det var en del bord under vannlinjen som hadde ganske tydelige sprekker på langs.Klinte inn sprekkene med "Proof-70" og naglet på blyplater med kobbernagler. (en ganske lett jobb) Satte den på sjøen og den dro ikke inn mer enn maks 5-10 liter vann før den trutnet. MEN, jeg fyrte ikke opp båten før den hadde stått en uke på vannet. Ikke lenset jeg ut vannet som kom inn heller, dette for å gi den litt ekstra tyngde. Men hadde det kommet inn mer så MÅ man lense.

Mitt forslag er at du får den tauet sjøveien dit du skal ha den og lar den stå en uke under oppsikt før du starter opp.

Edit: utvendig skrog ble også oljet før jeg sjøsatte. Husker ikke med hva men den var ganske tynn slik at den trakk seg lett inn.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Ingen trebåter bør være uten tilsyn før de er trutnet. Jeg ville ha oppholdt meg i/ved båten frøste dagen, for å se hvordan det går. Når den er trutnet kan den vel kanskej klare seg.

Kanskje noen i båthavnen kan se til den litt mens du er borte?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min gamle gikk alltid rett til bunns hver vår.

Satte den på grunna så lå den der i 7-8timer får lensepumpene (to små) klarte å ta unna selv.

Etter 10-11 timer stoppet pumpene, og da ble intervallene lengre og lengre unna neste døgnet.

Siste året tok jeg en vanlig hagespreder og satte under båten etpar dager. Flyttet litt rundt på den hver dag slik at hele båten fikk en skvett.

Pass alltid på at pluggen der bunnproppen sitter er fri for rusk.

Da jeg skjøsatte fløt den helt på egen kjøl.

Skal kjøpe trebåt som har stått på land en god stund. Båten står på en ødelagt traktorhenger et godt stykke unna der jeg bor. Har planer om å kjøre båten på egen kjøl hjem. Har aldri hatt trebåt før så jeg har ikke så mye peiling. men har noen TIPS til hvordan jeg får trutnet båten ordentlig PÅ LAND? Eller må den trutnes utenfra (på sjøen)

TAKK FOR SVAR

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig TRENGER HJELP! Trutning av TREBÅT. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

stått på land en god stund - - kjøre båten på egen kjøl hjem -

Dette ville eg i alle fall ikkje våga uten følgebåt. Slik denne beskrivelsen er, so har motoren stått lenge, og innholdet på brennoljetanken begynner å bli gammelt. Ein ting du ikkje har råd til er motorstopp langt frå land i ein lekk båt. Og skulle so det verste skje, so har du selvfølgelig ikkje dekning med mobiltelefonen.

Mauring frarådes annet enn som helt siste utvei på råtne trebåter! Når sponen trenger inn i glisne bordganger tetter den, men når båten så trutner øker presset på naglene slik at disse strekkes og blir slakke. Når da sponen faller ut (f.eks neste vinter) vil den lekke mer enn noen gang etterpå. Gå heller over alle sprekker med grease eller margarin før sjøsetting, dette presses ut når båten trutner uten å gjøre skade.

Har også brukt vannspreder på trebåten jeg hadde, fungerte veldig bra, når jeg kjøpte den så hadde forrige eier brukt sagmugg,det hadde han hørt var trikset av en eldre mann i båthavna, problemet var at han hadde brukt sagmugget oppi båten.. tvilsomt at det var noe særlig suksess:-P ble bra igjen etter noen runder med støvsuger. Ville fått plassert en vannspreder under å sett hvordan det blei:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...