Jump to content

Bruke Biltema 4mm plastglass på styrekonsoll (midlertidig løsning)

Kenneth 81

Recommended Posts

Jeg holder på med ett "lite" prosjekt med å bytte ut mesteparten av det elektriske annlegget i båten nå. Blant annet så skal alt av brytere byttes ut. Ideelt sett så bør jeg enten bytte den platen i styrekonsollen som det gamle bryterpanelet står i med en ny plate slik at jeg kan lage nye hull som passer med det nye bryterpanelet.

Men siden styrekonsollet er litt småslitent så har jeg en vag plan om å bygge en helt ny en eller annen gang i fremtiden. (Pga. jobb så blir det ikke tid til å både gjøre den jobben OG ta det elektriske annlegget før sjøsetting).

Det jeg da vurderer er å legge en 2mm eller 4mm plastglass-plate fra Biltema over hullet etter det gamle bryterpanelet, male den sort, og så skjære ut nytt hull for det nye bryterpanelet. Dette blir sannsynligvis ikke utrolig pent, men forhåpentligvis så vil det fungere greit nok for en sesong til jeg får ånden over meg og tar jobben med å bytte hele styrekonsollen.

Spørmålet er hvordan disse platene er å jobbe med? Er det noen her som har erfaringer med dem? Er de lette å skjære, kan hjørner og kanter files/pusses runde på ett fornuftig vis? Eller er dette en dårlig idé?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Alltid skeptisk til annonsetekster boble65, men det kan jo hende det stemmer det som står der! :smiley:

Det er ett fint panel ja Benjamin. Jeg vurderer det, eller muligens dette med automatsikringer: Bryterpanel med automatsikringer

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Dette er veldig greit og jobbe med ja. Men bruk en god sag hvis du skal sage. Med blad for finkutting.

Takk for tips Stian! Da får jeg plukke med meg ei passende sag når jeg drar å kjøper. Verktøyutvalget mitt er desverre litt redusert etter flyttingen i fjor. (Det er forbausende hvor fort man får bruk for skrot man ikke har rørt på årevis når man kvitter seg med det... :headbang: )

Isteden for å bare male platen svart, kan du tegne opp layout av brytere, instrument osv. med tekst ved siden av som forklarer hva det er i et tegneprogram. Så lagrer du dette med svart bakgrunn som *.jpg og sender til et firma som driver med bilreklame. Så er det bare kutte ut der du skal ha brytere og instrumenter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for tips Herman og teerex! :thumbsup:

I første omgang så er det bare snakk om en midlertidig løsning for å holde bryterpanelet på plass. Styrekonsollen er ganske sliten, så neste prosjekt blir nok å bygge helt ny. Da blir sannsynligvis også instrumentene byttet.

I mellomtiden så blir det nok bare en malt plastplate oppå den gamle platen for å dekke hullet til det gamle bryterpanelet. Særlig pent blir det ikke, men skal båten på sjøen i løpet av våren så er det litt viktig at jeg ikke tar på meg for mange oppgaver samtidig. Dessuten så må jeg jo ha ett prosjekt til neste vinter/vår også... :giggle:

radar'n som skal på plass Kenneth? :giggle:

Ja, tenkte jeg skulle "låne" med meg en av de gamle TPQ´an fra jobben og sette på targabøylen. :giggle: Meget mulig at den må forsterkes en liten smule da de radarene veier noe over tonnet :crazy:

Nei, radar står nok ganske lavt på prioriteringslista denne gangen. :nonod: Det er ett par ting som må taes først, og denne runden så er det el-annlegget som får gjennomgå! :smiley:

Kanskje du, i stadenfor å male plastglaset, kanskje kunne legge over ein folie som dette?

Den får du i mange farger og mønstre, og det blir garantert finere enn maling. Den kan formast etter plata med varme, slik at hjørnene vert fine, også.

Det er selvsagt ett alternativ Njoger. :smiley:

Men instrumentpanelet er ikke akkurat noe estetisk mesterverk i utgangspunktet, og det skal byttes etterhvert, så det spørs hvor mye arbeid jeg gidder å legge i det..

bilde

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...