Fusentast Startet 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2015 Jeg har tatt ut fire sprukne pleksiglassruter fra kabinen i seilbåten min, og skal sette inn nye. På Biltema selger de noe de kalle Plastglass: www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Plastglass-26207/ Er det noen som har erfaring med dette materialet? Er det holdbart? Er det lett å skjære til og bore skruehull i? Det skal altså brukes til fire små kabinvinduer i en 31 fots seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Jeg har brukt dette produktet til innfelling i cockpitdørene på vår båt. Dimensjon på hvert glass er 200 x 500 mm. Jeg brukte stikksag (For fint snitt) for å skjære til glassene. Det er viktig å skjære forsiktig, for å hindre at sagbladet blir så varmt at skjærekanten smelter. Å bore er enkelt, med samme forsiktighetsregel. Jeg tapet litt ekstra for å sikre at stikksagen ikke laget riper i glasset. Jeg synes resultatet ble bra. Mvh Bambus Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Jeg har også brukt dette produktet, til mannluker i dieseltanken og lysventil i inngangsluka i båten. Opplever materialet som lett å sage, borre, høvle og frese i. Som Bambus skriver; sag rolig og du slipper varmgang. Bruker du båndsag eller sirkelsag er dette ikke like nøye som med stikksag da sponet fraktes raskt vekk ved bruk av hurtigere sagblad. Ved borring er det lurt å enten bruke flatborr der du borrer fra begge sider eller en vanlig jernborr der du legger plata ned mot et flatt underlag som en høvlet planke eller lignende. Holdes plata hardt ned mot plankebiten hindres oppsprekking av overflaten når borren går gjennom plata. Lurt med skarpe borr for å hindre varmgang. Synes plasten virker OK med tanke på motstandsdyktighet mot riper, men klart, vil du ripe overflaten er det ikke vanskelig heller Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 On 3/12/2015 at 10:25 PM, Hakkannen said: Jeg har også brukt dette produktet, til mannluker i dieseltanken og lysventil i inngangsluka i båten. Opplever materialet som lett å sage, borre, høvle og frese i. Som Bambus skriver; sag rolig og du slipper varmgang. Bruker du båndsag eller sirkelsag er dette ikke like nøye som med stikksag da sponet fraktes raskt vekk ved bruk av hurtigere sagblad. Ved borring er det lurt å enten bruke flatborr der du borrer fra begge sider eller en vanlig jernborr der du legger plata ned mot et flatt underlag som en høvlet planke eller lignende. Holdes plata hardt ned mot plankebiten hindres oppsprekking av overflaten når borren går gjennom plata. Lurt med skarpe borr for å hindre varmgang. Synes plasten virker OK med tanke på motstandsdyktighet mot riper, men klart, vil du ripe overflaten er det ikke vanskelig heller Hei Etter noen år, hvilken erfaring har du dratt med hensyn til motstandsdyktighet til diesel? Fungerte det bra over tid med dette i mannhull i dieseltank? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 (redigert) Plastglasset fra Biltema lar seg også fint bøye etter oppvarming med varmluftpistol. Jeg har bøyd dette glasset 90 grader uten problem. Det er på langt nær så motstandsdyktig mot slag som polycarbonat/lexan. Redigert 13.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Vesterskog skrev for 4 timer siden: Etter noen år, hvilken erfaring har du dratt med hensyn til motstandsdyktighet til diesel? Fungerte det bra over tid med dette i mannhull i dieseltank? Ser ut som nytt Nå har jeg ikke hatt behov for å åpne lukene i ettertid enda, men de holder tett og virker ikke å bli påvirket av diesel. I følge Biltema er plastglasset deres motstandsdyktig mot olje, noe diesel er (i tynn form). Brukte pakningssilikonen til Biltema mellom plastglasset og tanken. Det største mannhullet ble rektangulært og større enn de andre da det var der jeg trengte mest «boltrerom» for diverse jeg skulle gjøre nedi selve tanken. Gjenget opp til skruene direkte i tanken da denne består av forholdsvis tykt gods. Så lenge belastningen blir fordelt ut over flere skruer vil disse sammen med silikonen holde lukene tette, selv med høy belastning (testet holdefastheten til silikonen på forhånd). Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Wow, tusen takk for bilder og forklaring. Veldig interessant. Eg vurderte å lage inspeksjonsluke i Alu, men tror egentlig dette er vel så bra og billig. Eg har ein del tynnere gods så eg trur eg må til med ein ring eller halvmåner e.l. for å gjenge i, men det lar seg ordne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.