Jump to content

Har startbatteri men ønsker forbruksbatteri som lades av påhengsen


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg har startbatteri i skjærgårdsjeepen men ønsker forbruksbatteri som også kan lades av påhengsmotoren.

 

Jeg har prøvd å lese en del om dette nå på baatplassen bl.a her: https://baatplassen.no/i/topic/55867-kopling-av-bep-vsr-voltage-sensitive-module/#entry1063932

og her: https://baatplassen.no/i/topic/116074-erstatte-eldre-skillerele-med-nytt-fra-biltema-hvordan-koble/

 

Jeg går ut fra at jeg trenger et slikt voltsensitivt Skillerelé fra Biltema (VSR). Jeg har en strømbryter ved der startbatteriet står som jeg alltid slår på for å starte påhengsmotoren (Yamaha 40hk 2003). Greier motoren å lade både startbatteriet og forbruksbatteriet? Jeg vurderer et 20ah forbruksbatteri. Forbruket mitt er ekkolodd/kartplotter (1A), tachometer, lanterner, lading av mobil/Ipad og VHF. Bruker skillerelèet noe strøm? Hvordan skal jeg koble inn dette skillerelèet?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Når skillereleet er i "hviletilstand", bruker det bruker så lite strøm at det blir ubetydelig. Skjema for innkobling av Biltema skillerele ser du her: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

 

Men... er du sikker på at du har behov for et ekstra batteri? :smiley:

De forbrukerne du lister opp er vel stort sett slikt som er i bruk kun når motoren går?

 

Jeg ville heller ha anskaffet et digitalt voltmeter av en eller annen type - f.eks. dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Batterimonitor-1224-V-43332/

Vha voltmeteret får du tilstrekkelig oversikt over status til batteriet, slik at du unngår å tømme det så mye at du ikke får start.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Hvor stort blir ditt totale forbruk? Kan du få lånt det et kloampermeter så får du fasitsvar?

Da er det lettere å se om du har behov for å sette inn enda et batteri. Et 20Ah batteri er ikke rare greiene, husk at du ikke kan få brukt alle disse amperene.

Kan du bytte til LED-pærer så får du en stor besparelse på forbruket. Kanskje det holder å bruke startbatteriet til alt.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post

Jeg syns det er greit å ha et eget forbruksbatteri så jeg slipper bekymre meg for om startbatteriet starter motoren. Jeg bruker ofte ekkolodd/kartplotter ved pilking uten at motoren går og da tappes jo batteriet fort med annet forbruk i tillegg. Ja det er nok like greit å ha et større batteri til forbruk. Jeg har et 55ah liggende som jeg kan bruke, da kan jeg bruke 27.5ah (50%) av det.

 

Jeg har sett på skjema for innkobling av Biltema skillerelè men hvordan skal jeg koble dette i praksis? Skal jeg ta vekk en ledning fra motor til nøkkel? Hvor skal jeg koble ledningen fra motoren? Hvor i signalgangen befinner hovedstrømbryteren seg? Jeg trenger dette enkelt forklart. :smiley:

Link to post

Er du redd for å gå tom for strøm er det nok langt enklere å gå opp til et batteri på rundt 100 Ah istedenfor å ha flere batterier i en så liten båt.

 

Dette sølv-kalsium batteriet (de med grå farge) på 100 Ah har jeg hatt i min 3,1 TD dieselbil siden 2009 og det er fortsatt like bra som nytt. Iallefall virker det slik.

Har hatt 62 Ah-utgaven i skjærgårdsjeepen min med 90 hk siden 2010.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren kan nødstartes med startsnor, se brukermanualen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har to batteri på min båt nå, og det er veldig godt å slippe å tenke på å få start. Jeg har 1-2-1+2 bryter og bruker kunn forbruk når motoren er stoppet, om jeg ligger en stund. Men jeg er overrasket over hvor lenge det holder. Har kjøleboks, radio, og to mobilladere i stort sett hele tiden, og motoren starter alltid på forbruksbatteriet. Men så klart er det godt å vite at startbatteriet alltid er fult..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Sjekk denne her, 9 Ah 300A nødstarter i lommeformat. http://www.sangvik-service.no/prouser-li300a-lithium-startbooster-300a.html

 

Finnes i større utgaver også http://www.sangvik-service.no/startbooster.html

 

Denne 12Ah 400A er kanskje mest for penga http://www.sangvik-service.no/noco-gb30-lithium-startbooster.html

 

Og denne på 600A starter jo større dieselmotorer også http://www.sangvik-service.no/prouser-li600a-lithium-startbooster-600a.html

 

Samtidig har man også lett tilgjengelig lademulighet for mobil, nettbrett osv.

Og enkel å ta med uansett hvilket kjøretøy/farkost man skal på tur med.

 

bilde

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

anbefalt batteristørrelse bruker ofte å stå i brukerhåndboka. Jeg tror også jeg ville gått for en slik startbooster - den fungerte iallefall fint på min F115 en gang den ble sjøsatt uten å sjekke batteriet først.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser ganske genial ut denne, starter V8-motor på 6 liter uten annet batteri tilkoblet. Bør vel klare en 3-4 liters dieselmotor da.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...