kjetillunde Startet 13.Mars.2015 Del på Facebook Startet 13.Mars.2015 (redigert) Jeg har startbatteri i skjærgårdsjeepen men ønsker forbruksbatteri som også kan lades av påhengsmotoren. Jeg har prøvd å lese en del om dette nå på baatplassen bl.a her: https://baatplassen.no/i/topic/55867-kopling-av-bep-vsr-voltage-sensitive-module/#entry1063932 og her: https://baatplassen.no/i/topic/116074-erstatte-eldre-skillerele-med-nytt-fra-biltema-hvordan-koble/ Jeg går ut fra at jeg trenger et slikt voltsensitivt Skillerelé fra Biltema (VSR). Jeg har en strømbryter ved der startbatteriet står som jeg alltid slår på for å starte påhengsmotoren (Yamaha 40hk 2003). Greier motoren å lade både startbatteriet og forbruksbatteriet? Jeg vurderer et 20ah forbruksbatteri. Forbruket mitt er ekkolodd/kartplotter (1A), tachometer, lanterner, lading av mobil/Ipad og VHF. Bruker skillerelèet noe strøm? Hvordan skal jeg koble inn dette skillerelèet? Redigert 13.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 (redigert) Hei! Når skillereleet er i "hviletilstand", bruker det bruker så lite strøm at det blir ubetydelig. Skjema for innkobling av Biltema skillerele ser du her: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf Men... er du sikker på at du har behov for et ekstra batteri? De forbrukerne du lister opp er vel stort sett slikt som er i bruk kun når motoren går? Jeg ville heller ha anskaffet et digitalt voltmeter av en eller annen type - f.eks. dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Batterimonitor-1224-V-43332/ Vha voltmeteret får du tilstrekkelig oversikt over status til batteriet, slik at du unngår å tømme det så mye at du ikke får start. Redigert 13.Mars.2015 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Finnes jo også såkalte dual batterier, som jo er egnet både til start og forbruk. Både Sønnak og Varta, f.eks. har jo mange alternativer av disse "kombi-batteriene" i alle størrelser og ytelser. Burde jo passe ypperlig til slikt bruk som du nevner her. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 (redigert) Hvor stort blir ditt totale forbruk? Kan du få lånt det et kloampermeter så får du fasitsvar? Da er det lettere å se om du har behov for å sette inn enda et batteri. Et 20Ah batteri er ikke rare greiene, husk at du ikke kan få brukt alle disse amperene. Kan du bytte til LED-pærer så får du en stor besparelse på forbruket. Kanskje det holder å bruke startbatteriet til alt. Redigert 13.Mars.2015 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Synes din egen ide om et eget forbruksbatteri er bra. Greit å kunne koble til en kjøleboks en varm sommerdag eller å la stereon gå en kveld, uten å være redd for ikke å få start. Skal du først ha dette ville jeg vurdert et kraftighere forbruksbatteri Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Jeg syns det er greit å ha et eget forbruksbatteri så jeg slipper bekymre meg for om startbatteriet starter motoren. Jeg bruker ofte ekkolodd/kartplotter ved pilking uten at motoren går og da tappes jo batteriet fort med annet forbruk i tillegg. Ja det er nok like greit å ha et større batteri til forbruk. Jeg har et 55ah liggende som jeg kan bruke, da kan jeg bruke 27.5ah (50%) av det. Jeg har sett på skjema for innkobling av Biltema skillerelè men hvordan skal jeg koble dette i praksis? Skal jeg ta vekk en ledning fra motor til nøkkel? Hvor skal jeg koble ledningen fra motoren? Hvor i signalgangen befinner hovedstrømbryteren seg? Jeg trenger dette enkelt forklart. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Er det mer hensiktsmessig å ha en slik Batteribryter, 1-2-1+2 fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Jeg er på vei til Biltema nå, kjøper dette voltsensitive Skillereléet (VSR) og lurer på om jeg trenger å kjøpe noen brytere i samme slengen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 (redigert) Er du redd for å gå tom for strøm er det nok langt enklere å gå opp til et batteri på rundt 100 Ah istedenfor å ha flere batterier i en så liten båt. Dette sølv-kalsium batteriet (de med grå farge) på 100 Ah har jeg hatt i min 3,1 TD dieselbil siden 2009 og det er fortsatt like bra som nytt. Iallefall virker det slik. Har hatt 62 Ah-utgaven i skjærgårdsjeepen min med 90 hk siden 2010. Redigert 13.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Hva er ladekapasiteten på denne motoren? Er det dynamo eller ladespole på denne? Syns det virker voldsomt å kople til batteri, som blir anbefalt på 100 ah. Sørg for ordentlige koblinge når du koplet deg inn på et allerede fungerende el nett. Hvis ikke tror jeg du ender opp med et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Synes du burde klare deg med et batteri med det behovet du beskriver. Har du mulighet å starte denne med snor hos du skulle gå tom? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Det er ikke noe snorstart på motoren. Jeg vet ikke om det er dynamo eller ladespole på denne eller hva ladekapasiteten er. Hvordan sjekker jeg dette? Ja ordentlige koblinger er selvsagt viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Et alternativ er å la el-systemet være som det er, kos deg, og ha med en slik. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37906/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Motoren kan nødstartes med startsnor, se brukermanualen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Var det jeg også trodde teerex. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Motoren kan nødstartes med startsnor, se brukermanualen. Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på det. Viktig å være klar over. Her er info fra manualen så andre også kan se (sikkert flere modeller enn min dette fungerer på). Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Jeg har to batteri på min båt nå, og det er veldig godt å slippe å tenke på å få start. Jeg har 1-2-1+2 bryter og bruker kunn forbruk når motoren er stoppet, om jeg ligger en stund. Men jeg er overrasket over hvor lenge det holder. Har kjøleboks, radio, og to mobilladere i stort sett hele tiden, og motoren starter alltid på forbruksbatteriet. Men så klart er det godt å vite at startbatteriet alltid er fult.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 (redigert) Sjekk denne her, 9 Ah 300A nødstarter i lommeformat. http://www.sangvik-service.no/prouser-li300a-lithium-startbooster-300a.html Finnes i større utgaver også http://www.sangvik-service.no/startbooster.html Denne 12Ah 400A er kanskje mest for penga http://www.sangvik-service.no/noco-gb30-lithium-startbooster.html Og denne på 600A starter jo større dieselmotorer også http://www.sangvik-service.no/prouser-li600a-lithium-startbooster-600a.html Samtidig har man også lett tilgjengelig lademulighet for mobil, nettbrett osv. Og enkel å ta med uansett hvilket kjøretøy/farkost man skal på tur med. Redigert 15.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 anbefalt batteristørrelse bruker ofte å stå i brukerhåndboka. Jeg tror også jeg ville gått for en slik startbooster - den fungerte iallefall fint på min F115 en gang den ble sjøsatt uten å sjekke batteriet først. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 (redigert) Ser ganske genial ut denne, starter V8-motor på 6 liter uten annet batteri tilkoblet. Bør vel klare en 3-4 liters dieselmotor da. Redigert 15.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.