bellen Startet 13.Mars.2015 Del på Facebook Startet 13.Mars.2015 Nokon som kan seie meg kva type pakkboks dette er? Den lekker nå så mykje at det er på tide å pakke denne om. Som dere ser, så er det ikkje meir å stramme på mutteren. Akslingen er ca 40mm. tror eg. Er det bare å skru ut mutteren og legge inn nye talgpakningsslisser? Nokon som veit dimensjon på pakningen? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 (redigert) Det er en talgpakning, som du selv sier. Og ja, det er på tide å legge inn ny talgpakning når du har skrudd helt inn. Jeg ville fjernet den gamle før jeg la inn ny. Og jobben må selvfølgelig gjøres mens båten er på land. Diameter på pakningen er i utgangspunktet ikke interessant i forhold til å bytte pakning. Pakningen kommer i form av en snor, så du surrer bare på. Redigert 13.Mars.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
REM Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Dimensionen ser du jo raskt når du skrur ut mutteren. Vil gjette på 3/8" Maritim og tilsvarende båtbutikker pleier å ha slike snører. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bellen Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Tusen takk for svar. Da skal den bli tett igjen. For øvrig så er ikkje båten min, og den står på land, så det skal gå greit å få skifte slissene. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Hos meg er det brukt 1/4" pakning på 40mm aksling. Har og brukt tynnere pakning, men opplevde mykje slitasje på pakningen med stadig etterstramming. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 ikke bare å snurre den på skal skjæres i passe lengder som nesten går rundt aksling ca 1 cm klaring så legger du en av gangen mens du forskyver skjøtene Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 ikke bare å snurre den på skal skjæres i passe lengder som nesten går rundt aksling ca 1 cm klaring så legger du en av gangen mens du forskyver skjøtene En cm klaring ?? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gudrun Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 (redigert) Da vi (i et annet århundre) stod på rekke og rad og overhalte ventiler til alle mulige skip og hadde akseltrekk på mange av de samme hadde vi alltid en liten åpning på hver ring vi la inn. Dette i tillegg til at vi aldri hadde "skjøtene" på samme plass.. Vi fant vel ut at åpningen burde være maks tykkelsen på pakningen. Ja maks, helst litt under. Når du strammer pakkboksen vil pakningen blir trykket sammen og utvide seg alle veier slik at den tetter rundt akslingen. Den åpningen du har når du monterer forsvinner siden pakningen vil ha en vei å gjøre av seg. Av og til kom vi borti pakkbokser hvor du tydelig så at pakningen hadde vridd seg som en annen slange. De gamle maskinistene som fulgte med oss brukte ofte dette som argument til alle læreguttene på hva som skjer hvis de ikke gjorde det skikkelig. Viktig å finne den riktige tykkelsen på pakningen, sånn at den så vidt glir inn. Vi var alltid like spent da ventilene ble trykkprøvd. Maskinistene stod høytidlig med lommelykt og skjema. Så etter lekkasjer, enten det var setet eller i pakkboksen. Krysset av på listen, ja det var tider det. Redigert 13.Mars.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.