Jump to content

Prosjekttråd Albin Vega

Albinisten

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Da skjer det litt av hvert i Vega`n om dagen, er i gang med forberedelser for montering av septiktank. Opplegget har allerede blitt grundig diskutert i en annen parallell tråd jeg starta. Strekket med slanger fra toalett til tank blir nokså langt, ca. 4 m, men sånn er det bare.

Arbeidet jeg starta i forrpiggen med isolasjon og skrogtrekk er ikke helt ferdig, men blir heller ikke påbegynt for det blir mildere i været, på grunn av lim og andre våte/fuktige midler som skal brukes til denne jobben.

Så det første som skjer nå er septikopplegget og neste er montering av fallblokker, "taulås" og vinsj på dekket for betjening av storseilfallet fra cockpit.

Utover våren skal det etter planen også installeres solcellepanel og da vil en jo gjerne ha så stort og effektfullt som mulig. Tanken er og montere det i ett stativ bak som igjen er festa i pulpit.

Hadde i utgangspunktet sett for meg ett 100w, men så var det noen som mente at det ville bli veldig stort vindfang og da blir en jo litt usikker. Håper på tips fra noen som har solcelle montert på samme vis som jeg beskriver.

Bilder kommer, med beskrivelser og kommentarer, og antakeligvis noen spørsmål også :wink:

• 2 uker senere...

Da har jeg vært en tur i båten igjen og nå har jeg fått skrudd ut toalettet, neste nå er og få løsna den gamle krana og få ut skrogjennomføringa. Til dette innser jeg at jeg må få lånt meg en skikkelig rørtang. Når jg fikk ut toalettet og skrudde ut plata den er festa i kom jeg over denne kameraten her, har lagt merke til den før, men ikke brydd meg så mye om hva det er. Men nå er jeg litt nysgjerrig , noen som vet hva det er? Lurer på om det er logg/knopmåler, men da skjønner jeg ikke hvorfor den "ledningen" er strekt fremover mor baugen. Har ikke tatt meg tid til og følge den videre enda, ligger så mye rart i båten om dagen at det blir litt trangt..

Når jeg nå får bytta ut den gamle gjennomføringa og krana med nytt blir det spennende og se hvor den nyinnkjøpte treveisventilen får plass. Så blir det og strekke slange bakover mot cockpit og koble sammen tanken, prøvemålte strekket og det er såvidt over tre meter. Jeg var i utgangspunktet innstilt på Lukt/gasstett slange, men det hadde de ikke der jeg handla og de insisterte på at den slangen de hadde ville funke bra. Jeg må si jeg har en mistanke om at vi vil angre, men skal gi den en sjangs. Har målt opp strekket og det er såvidt over tre meter.

bilde

Nei, treveisventilen plasseres antageligvis ett sted på veggen, med en liten stuss til skroggj. og slangen til septik i nr. og til sist (eller først :smiley: ) toalettet.

Prøvde meg med en altfor liten billigtang fra Biltema, men det var ikke snakk om bevegelse. Skal få lånt en grov rørtang, kjenner heldigvis flere rørleggere så dette skal ordne seg. Jeg har forresten kjøpt gjennomføringer av messing, men så kom en av rørleggerkompisene mine og mente jeg burde bytte til syrefast ettersom levetiden da ville være så veldig mye lenger. Er ikke sikkert jeg gjør det, må sjekke priser først.

• 2 uker senere...

Har fått ut noen gamle skroggjennomføringer, og når jeg bare får vaska er det klart til og sette inn nye. Jeg har aldri montert gjennomføringer og er ikke helt sikker på riktig fremgangsmåte. Men har likevel et bilde av hvordan jeg skal gå frem. Har jeg forstått det rett om jeg legger på sikaflex/tec7 rundt flensen (utsiden av båten) og strammer dette sånn tålig til, men venter et døgn med og dra skikkelig til? Om jeg strammer maks med en gang vil vel bare tetningsmassen tyte utover?

Jeg har bilder liggende på minnekortet av de gamle gjennomføringene og litt annet småtteri jeg har gjort den siste tiden, planen er og legge ut en ny oppdatering med bilder i kveld.

Har nettopp kommet hjem etter en tur i båten igjen, har skjært hull skott og vegger til septikslange og grovvaska under benk i salong hvor slangen skal ligge. Det går smått, men det er da en viss fremdrift på prosjektet.

Jeg skulle legge ved bilder også, men jeg får bare feilmelding når jeg prøver og laste opp.

Jeg har også demontert fotpumper på toalett og bysse for og gå over/rense de. Toalettet har jeg fått hjem i kjeller og skal gå i gang med vask og rens av det, samt kjøpe et repsett med nye pakninger.

Den gamle spritbrenneren har jeg også fått i hus og skal gå over pakninger, pumpe etc. så får vi se om den blir med videre eller må byttes ut. Drømmen er gasskomfyr, men andre investeringer som cockpittelt og solcellepanel står foran i køen.

Angående gjennomføringer: Stram max med en gang du! Ellers risikerer du bare å rive løs massen ved etterstramming, og det har lite for seg. Strammer du skikkelig og tørker vekk overskuddet etterpå er det tett både nå og i fremtiden.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Byttet alle gjennomføringene i min båt for et par år siden minnes dette...

Kvelden i dag har gått med til å demontere skroggjennomføringer. Skroggjennomføringene på min båt er selvfølgelig plassert i de trangeste rommene som finnes. Etter mye skruing, banning og vinkelsliping kom jeg omsider i mål, med unntak av den til septiktanken som jeg ikke hadde verktøy i riktig dimensjon til å ta i kveld. Jeg må jo ha noe å gjøre i morgen kveld også :wink: . Gjennomføringene så egentlig ikke så verst ut, med unntak av kjølevannsinntaket der godset ganske var tynt. Paradokset var at det var denne gjennomføringen som fra utsiden så penest ut (antakelig vis pga. søl osv. fra motor som hindrer korrosjon). For øvrig var også flere av kuleventilene ferdige. Håper virkelig dette blir eneste gangen jeg gjør dette. Nye skroggjennomføringer og kuleventiler i fiberarmert nylon skal bestilles fra Tru design.

Det finnes antakelig mange metoder, men jeg brukte denne --> http://www.seatronic.no/pdf/trudesign/TPS%2003%202010%20side%2042%20Bytte%20skroggjennomforinger.pdf.Husk doble syrefast slangeklammer.

Kjekt med flere pinnebåtprosjekter. Har ikke vært så aktiv i det siste, men kommer vel ut av vinterdvalen etter hvert.

Lykke til!

fort tiden båtløs seiler

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...