Jump to content

Hylse/vedlikehold


Stjernen !

Recommended Posts

Hei har en gummihylse etter motor på aksling som det ikke er noe fettsmørings kopp.

Regner med att det sitter en talgpakning inni denne.

 

Det jeg lurer på er det noe vedlikehold/etc jeg burde gjøre.

Jeg har aldri strammet mutteren i enden,og det kommer ikke noe vann inn,så ingen lekasje.

Hvor ofte skal talgpakning byttes?Når det lekker og jeg er innerst på gjengene ?

Hvorfor er det ikke en fettkopp som kan presse inn fett ved behov ?

Eller en smøre nippel el lign ?

bilde

 

 

 

 

 

Link to post

Tja.. Fordelen er vel at det er meget lite vedlikehold på denne. Nokon spesielle ulemper kan eg ikkje komme på. Om du løyser på slangeklemmene, så vil vannet komme inn. Så om slangen er gammel og begynder å bli dårli, så bør du bytte den. For å ta av pakkboksen, så løyser du akselflensen fra gearkassa og akslingen og trekker propellakslingen så langt bak du kan, deretter har du kansje nok klaring til å dra pakkboksen framover akslingen slik at du kan dra den ut. Om det har blitt slitasjespor i akslingen på grunn av simmeringen, så korter du bare litt inn på slangen slik at simmeringen kommer på en annen plass på akslingen som ikkje har slitasje.

Link to post

Slangen på bildet ser jo ganske fin og ny ut. Slangeklemmene ville jeg justert på slik at skru/ strammingen ikke står ved siden av hverandre, men 90 grader i forhold til hverandre. -bare en detalj. :)

Hos deg ville jeg snudd om på en av de dobble klemmene, slik at skruehodene peker mot hverandre...

 

Det er nok ikke sikkert at vannet fosser inn om du tar løs klemmene, for slangen kan sitte ganske tight... Men for all del, ikke la aksel rotere uten klemmer.

Noen vil hevde at man faktisk skal løsne opp på de fremste klemmene etter sjøsetting for å slippe ut luft.. Derom strides de lærde..

Link to post

ikke absolutt alle pakkbokser må luftes......... på mitt nye motor/prop anlegg så blir noe av sjøvannet pumpet inn i hylsen/v pakkboksen. resten går i eksosen. dette vannet smører/kjøler hylse/pakkboks/cutless lageret fra vannpumpe trykket fra min kinesiske td Power motor :wink: .. selv når båt står på land og kjøres med ferskvann så kan jeg sette motor i gir,vannet fosser ut med lageret og i eksosen.

Link to post

Da kan man lure litt på hvorfor pakkboksene ikke er utstyrt med luftenippel...?

Talg boksene skal jo dryppe så de er selvluftende.

 

Og da folk ville ha tørre kjølsvin kom boksene med simeringer på banen, men ingen tenkte på at lufta ikke kom ut av hylserøret før en kom ut i litt bølger og en begynte å få varme bokser.

Etter hvert kom lufteskruen på noen bokser.

De andre bør luftes manuelt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Denne hylsen er montert i 2011 mener jeg !

Og den har aldri blitt luftet,men kansje begynne med det fra nå av.

Men hva er den runde mutteren i enden,som har en liten lås på seg ?

Er det slik att om jeg skrur opp her,så kommer det vann inn?

vil det bli samme som og lufte ?

Eller vil simeringen hindre vannet i og trenge inn ?

Redigert av Dioden ! (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...