Stjernen ! Startet 13.Mars.2015 Del på Facebook Startet 13.Mars.2015 Hei har en gummihylse etter motor på aksling som det ikke er noe fettsmørings kopp. Regner med att det sitter en talgpakning inni denne. Det jeg lurer på er det noe vedlikehold/etc jeg burde gjøre. Jeg har aldri strammet mutteren i enden,og det kommer ikke noe vann inn,så ingen lekasje. Hvor ofte skal talgpakning byttes?Når det lekker og jeg er innerst på gjengene ? Hvorfor er det ikke en fettkopp som kan presse inn fett ved behov ? Eller en smøre nippel el lign ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Denne har mest sansynlig en simmering og skal derfor ikkje etterstrammes. Denne blir "smurt" av sjøvannet, så det er viktig å sjekke at den ikkje går seg varm etter sjøsetting. Denne typen er med andre ord vedlikeholdsfri fram til den begynder å lekke, da skifter du simmeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Noen ulemper/fordeler med dette systemet ? Er det slik att om jeg hadde åpnet slange klemmene så hadde saltvannet stått inn i motor rom? Regner med hele akslingen må av ved bytte av simmering ? Er dette en stor jobb ? Noen som vet om noe tegning/forklaring av systemet ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Tja.. Fordelen er vel at det er meget lite vedlikehold på denne. Nokon spesielle ulemper kan eg ikkje komme på. Om du løyser på slangeklemmene, så vil vannet komme inn. Så om slangen er gammel og begynder å bli dårli, så bør du bytte den. For å ta av pakkboksen, så løyser du akselflensen fra gearkassa og akslingen og trekker propellakslingen så langt bak du kan, deretter har du kansje nok klaring til å dra pakkboksen framover akslingen slik at du kan dra den ut. Om det har blitt slitasjespor i akslingen på grunn av simmeringen, så korter du bare litt inn på slangen slik at simmeringen kommer på en annen plass på akslingen som ikkje har slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Takker for info "bellen" ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2015 Del på Facebook Svart 13.Mars.2015 Slangen på bildet ser jo ganske fin og ny ut. Slangeklemmene ville jeg justert på slik at skru/ strammingen ikke står ved siden av hverandre, men 90 grader i forhold til hverandre. -bare en detalj. :) Hos deg ville jeg snudd om på en av de dobble klemmene, slik at skruehodene peker mot hverandre... Det er nok ikke sikkert at vannet fosser inn om du tar løs klemmene, for slangen kan sitte ganske tight... Men for all del, ikke la aksel rotere uten klemmer. Noen vil hevde at man faktisk skal løsne opp på de fremste klemmene etter sjøsetting for å slippe ut luft.. Derom strides de lærde.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Noen vil hevde at man faktisk skal løsne opp på de fremste klemmene etter sjøsetting for å slippe ut luft.. Derom strides de lærde.. Alle pakkpokser/hylser skal luftes etter sjøsetting. Ellers kan det fort oppstå varmgang i pakkboksen pga at sjøvannet ikke trenger helt inn. (luftboble). Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Alle pakkpokser/hylser skal luftes etter sjøsetting. Ellers kan det fort oppstå varmgang i pakkboksen pga at sjøvannet ikke trenger helt inn. (luftboble). Da kan man lure litt på hvorfor pakkboksene ikke er utstyrt med luftenippel...? Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 ikke absolutt alle pakkbokser må luftes......... på mitt nye motor/prop anlegg så blir noe av sjøvannet pumpet inn i hylsen/v pakkboksen. resten går i eksosen. dette vannet smører/kjøler hylse/pakkboks/cutless lageret fra vannpumpe trykket fra min kinesiske td Power motor .. selv når båt står på land og kjøres med ferskvann så kan jeg sette motor i gir,vannet fosser ut med lageret og i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Da kan man lure litt på hvorfor pakkboksene ikke er utstyrt med luftenippel...? Sleipner sine nyere pakkbokser har egen luftenippel, ellers er det jo fort gjort å lufte på "gamlemåten" også. Ser også at Sleipner pressiserer viktigheten av å lufte, etter at båten har vært på land. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Da kan man lure litt på hvorfor pakkboksene ikke er utstyrt med luftenippel...? Talg boksene skal jo dryppe så de er selvluftende. Og da folk ville ha tørre kjølsvin kom boksene med simeringer på banen, men ingen tenkte på at lufta ikke kom ut av hylserøret før en kom ut i litt bølger og en begynte å få varme bokser. Etter hvert kom lufteskruen på noen bokser. De andre bør luftes manuelt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stjernen ! Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 (redigert) Denne hylsen er montert i 2011 mener jeg ! Og den har aldri blitt luftet,men kansje begynne med det fra nå av. Men hva er den runde mutteren i enden,som har en liten lås på seg ? Er det slik att om jeg skrur opp her,så kommer det vann inn? vil det bli samme som og lufte ? Eller vil simeringen hindre vannet i og trenge inn ? Redigert 16.Mars.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.