Jump to content

DNMI nå med vind og strømanimasjoner!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Og dermed var de annonserte forbedrete sidene til DNMI på plass. Nå kan en se animasjoner av strømforhold og vind langs hele kysten.

 

Strømforholdene for sørnorge f.eks her: http://met.no/kyst_og_hav/sornorge_anim.html

og vind her: http://met.no/kyst_og_hav/vind-sornorge_anim.html

 

Gå inn på http://met.no og velg "Hav og kyst" og deretter "havvarsel" eller "vindobservasjoner og varsel".

 

Lars H.

 

PS.

Og dette er bare begynnelsen. Oversiktene er jo ganske grove, men utover sommeren kommer det mer detaljerte kart. Dette sakset jeg fra havna.com.

 

Der sier forsker Lars Petter Røed og statsmeteorolog Trygve Aas ved Meteorologisk institutt:

Den første nett-utgaven, som brukerne får tilgang til 2. mai, inneholder data fra Skagerrak i sør og helt til Svalbard i nord - og egne kart over issituasjonen i nord blir også utarbeidet.

Med et tastetrykk kan du gå inn på området du skal seile i og få en komplett oversikt over hav- og vær-situasjonen. I den nye varslingen bruker Meteorologisk institutt data fra alle observasjoner fra luft, hav og bakke de samler inn i løpet av døgnet.

 

Senere på sommeren kommer vi med mer detaljerte kart over Oslofjorden og skjærgården og innseilingen til Bergen. Flere slike detalj-kart for andre områder langs kysten vil bli utviklet etterhvert, forteller de to til Aftenposten.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Nå er visningen av vind og strømforhold forbedret. Ikke lenge etter at disse animasjonene kom opp, sendte jeg en mail til DNMI der jeg bl.a. skrev:

 

Som fritidsbåtskipper ble jeg gledelig overrasket over det nye tilbudet deres med animasjoner for vind og strømforhold rundt kysten.

Men selv om animasjoner er ganske så "fancy", skulle jeg heller ønske å klikke meg gjennom enkeltbildene i animasjonen.

 

Dersom jeg f.eks i morgen skal krysse ytre Oslofjord, må jeg slik det er nå starte animasjonen, følge godt med i tittelfeltet til jeg ser at

rett tidspunkt dukker opp for så å prøve å kaste et blikk på kartet og huske bildet før neste bilde i animasjonen kommer.

 

Det er nesten like vanskelig som å få med seg den lange setningen min ovenfor uten å lese den flere ganger!

 

Og svaret kom raskt:

 

Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding! Vi jobber for å oppfylle ønsket ditt.

Det var ikke alt vi rakk å gjøre før lanseringen, men en av våre utviklere "har saken".

Så det kommer, det kommer! ;o)

 

Vennlig hilsen

Heidi Lippestad

met.no

Så nå kan en altså klikke seg gjennom enkeltbildene og lagre/printe ut det en ønsker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...