Jump to content

Hvordan få av Ratt !

Stjernen !

Recommended Posts

Hei har tenkt og montere en autopilot,trenger derfor ta av rattet.

Har løsnet den store bolten i midten,men det sitter fortsatt godt fast.

Prøvde 666 og noen slag på metallet i håp om att det skulle løsne men nei.

Er det noe triks !

Har tenkt på en slags avtrekker av noe slag !

Har biltema el lign noe billig avtrekker jeg kan bruke ?

Kan jeg løsne disse 6 skruene rundt,vil det bli lettere da ?

Noen som har noen forslag??

bilde

bilde

2 eller 3-armet avdrager gjør nok susen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Stort sett overalt, Biltema, CO, Jula, BilXtra, Mekonomen osv. osv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sett i bolten igjen nesten helt inn, sett deretter kneet oppunder rattet og trekk hardt i toppen av rattet med en hånd, gi deretter bolten i midten noen gode rapp med en liten lett hammer.Da kommer de aller fleste ratt av med en gang ! (metoden bør selvsagt brukes med fornuft)

Er ikke 6-66 penetrerende olje ?

Dette hevder de selv.

Penetrerende (inntrengende) spesialolje med korrosjonshindrende og rustløsende tilsetninger for maritimt miljø.

wd-40 og 5-56 skal vist også være penetrende !

men ett søk på pennetrende oljer ga bare ett resultat.

http://www.torshovbil.no/valvoline-penetrerende-olje

Redigert av Dioden ! (see edit history)

Finnes det virkelig så tynn olje att den greier trenge helt inn rundt gjengene ?

Tenkte på en bolt i blokka jeg skulle ha hatt ut.Redd for og knekke den.Det er en gammel sink plugg som aldri er byttet tror jeg.

Hvilken olje vil dere annbefalle på vansklige skruersom sitter etc ?

jeg skulle bytte ratt på min båt, og da jeg hadde løsnet skruen i midten, hadde jeg samme problem, da løsnet jeg de 6 skruene rundt å da kom ratte av, men det var ikke samme type som du har, men kom av uten makt

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Ja, penetrerende olje kan hjelpe godt. Trikset er å spraye på, la det virke, gjerne timer og flere påføringen. så prøver man å skru løs. Om det løsner litt, så sprayet du på nytt, og skrur tilbake. Da "hjelper" du oljen lenger inn i gjengene. Og sånn fortsetter du, skru opp så langt det går greit uten stor kraft og skrur tilbake. Til slutt kommer den helt ut. Du kan også gi bolter et sjokk/ kakk med en liten hammer. -før du prøver å skru opp. ( egentlig det man skal gjøre aller først om det er grunn til å tro at det sitter fast. Men igjen, beskytt alt som er av tettepakninger. Eksepelvis toppakning.

Kan en toppakning bli ødelagt av noen av disse oljene nevnt over ?

Vet jo om folk som tømmer en flaske 6-66 over hele motoren før vinteren setter inn ?!

Ser også folk som smører pakninger på filtre med sprayboks før de skrur det til.

Jeg brukte selv litt motorolje når jeg byttet filtere.

Men dusjer gjerne litt 6-66 rundt omking,trodde ikke noe tok skade av dette.

Er det slik att ingen o ringer eller vanlige pakninger tåler disse oljene ?

Skjønner att oljen kan trekke inn,men att pakningen/o ringen bli ødelagt greier jeg ikke se helt.

Hva er det i oljen som ødlegger pakningene ?

Vel, nå referere jeg bare til hva jeg har blitt fortalt ( mulig det faktisk står på boksen) men penetrerende olje, ikke de andre standard spray-greiene, trenger inn mellom pakning og metall. På den måten kan det bli utett.

Andre typer spray er uproblematisk. Dog, de inneholder mye white spirit, etter hva jeg forstår, så egentlig er de vel ikke optimale for å spraye over motor før opplag. Det er det egen spray for.... Selvfølgelig.

Handler ikke dette om å få av et ratt? Ut fra bildet ditt ser ikke dette korrodert ut. Tipper at det bare sitter på konusen. Dessuten, uansett hvor rustent dette hadde vært ville det gått bra uten crc el. Det er bare å bruke nok kraft, så rakler det av. Med en gang det slipper av konusen er det løst. Det er annerledes med en sylindrisk pasning eller en gjengeforbindelse, der er det viktig å smøre slik at det ikke setter seg fast eller skjærer seg etter at det først har løsnet.

Sett i bolten igjen nesten helt inn, sett deretter kneet oppunder rattet og trekk hardt i toppen av rattet med en hånd, gi deretter bolten i midten noen gode rapp med en liten lett hammer.Da kommer de aller fleste ratt av med en gang ! (metoden bør selvsagt brukes med fornuft)

denne metoden funker :)

(men ikke gjør som en her i forrige uke - fikk broren til å dra i rattet og da det løsna fikk han det midt i truten :lol: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er derfor bolten skal vær skrudd nesten helt inn. Bare en mm eller to klaring innerst. Når rattet da løsner, er det bare å skru ut bolten og ta av rattet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...