Jump to content

Valgets kval... Scirocco vs Khamsin


Navic II

Recommended Posts

Hei igjen folkens.

Jeg har vært på utkikk etter større båt en stund, og etter svært mye frem og tilbake, vurdering og titting, kom jeg frem til at rett båt var en åpen Windy 37GM med KAD300'r.

Jeg fant noen eksemplarer som var interessante, men så kom vi frem til at den blir litt i overkant stor mtp båtplass og behov, så da falt mitt falt naturlig på å vurdere en Scirocco.

Rent estetisk samme båt, men mindre, så det måtte jo være fornuftig. MEEEEN, så fikk jeg tittet litt på Khamsin, og da ble jeg plutselig usikker igjen....

Khamsin har jeg ikke tenkt så mye på, før jeg fikk sett den i virkeligheten. (dog har jeg ikke vært inni den, kun sett bilder innvendig) men for en BÅT! :)

den er så lekker at jeg klarer ikke å la vær å ta den med i vurderingen.

til sammenlikning så synes jeg khamsin er en mer sportslig båt, og har litt mer "se på meg faktor" (noe som er et pluss)

den er et mer moderne design og har alle fasiliteter som scirocco har.

minuset for meg er at jeg er veldig glad i targa-båter, pga plassering av antenner, radar etc, samt lys i cockpit til sene kvelder. den mangler også dollbord, noe jeg ser for meg kan bli et irritasjonsmoment etterhvert. utgang til dekk gjennom vindskjerm er også noe jeg har en litt laber følelse for. også litt redd for lav ståhøyde under dekk? noen som kan sammenlikne scirocco og khamsin?

Scirocco er jo en kanonflott båt, men er et eldre design, og er mer en turbåt, og mangler litt showfaktoren. den har targa som jeg elsker, men rederinnen er motsatt og synes targa ødelegger båten. (hun ser bare for seg david hasselhoff lene seg til targaen mens brysthåra blafrer) og hun er klar i sin tale, khamsin er rette båten! (og hennes mening betyr jo en del for husfreden)

Tenker også litt på videresalg etterhvert. windy og forhandlere bekrefter at Scirocco holder seg godt i pris, og er en evig klassiker, som passer alle. Khamsin ser ut til å være litt særere, og mulig da større prisfall og evt tyngre å selge igjen?

 

Vi er en familie på 4, med to voksne og to barn + en hund, som hovedsakelig bruker båten til dags- og weekendturer, men det blir også 3 ukers båtferie i sommer.

det er jo fordeler og ulemper med begge båtene, men jeg slenger inn et innlegg her, for litt meninger fra dere. :)

Kjør debatt. :D

 

 

Link to post

Se på bavaria 37 sport. Da får du mest for pengene. Og er mye større en andre i samme klasse

 

Litt av grunnen til av jeg reduserte fra 37GM var bredden, og B37S er vel en halv meter bredere enn GM37 om jeg ikke husker feil?

En får mye for pengene på Bavaria, men jeg har aldri fått godfølelsen i noen. det er noe med de jeg ikke liker, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva.

Men flotte båter er det da, selv om jeg synes akterenden er litt sær. :)

Link to post

Ja "se på meg" faktoren og showfaktoren er viktige elementer å ta i betraktning i dagens båtverden :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

... men rederinnen er motsatt og synes targa ødelegger båten. (hun ser bare for seg david hasselhoff lene seg til targaen mens brysthåra blafrer) og hun er klar i sin tale, khamsin er rette båten! (og hennes mening betyr jo en del for husfreden)

Du svarer jo på spørsmålet selv, ScanDynamic; om fruen vil ha Khamsin, og du har mindre hår på brystet enn David Hasselhoff, så er det vel ikke noe å diskutere .. - Go Khamsin!

 

Selv har jeg nesten ikke hår på brystet, derfor Grand Mistral HT .. :giggle:

Link to post

Ikke for å være frekk, men bare sette det litt på spissen. Er det ikke upraktisk å dra på tre ukers ferie i en daycruiser?

Og misforstå med rett, båten har et utrolig flott design.

 

Ting som slår meg med Khamsin er at den ikke har fire faste sengeplasser. Den er trang og har lav takhøyde i kabinen. Stikkabinen er liten. Det er lite skap og lagring for klær. Lager du solseng i cockpit har man ikke annet enn setene i fartsretning igjen å sitte i ute.

Så sier du det selv, litt verre å bli kvitt Khamsin enn Scirocco, og det er jo fordi markedet for store daycruisere er mindre enn for cabincruiser.

Men at Khamsin er hyggelig å se på er det liten tvil om! :)

 

Nå vet jeg ikke hva slags budsjett dere har, men båter som Princess V42 og Bavaria 37/42 Sport er vel det som slår meg.

Link to post

Ja "se på meg" faktoren og showfaktoren er viktige elementer å ta i betraktning i dagens båtverden :saint:

Misforstå meg rett, men JEG liker båter med "se-på-meg-faktoren" . jeg kunne ikke valgt meg en båt som ikke ser litt fresh ut, fordi den var praktisk til min bruk. jeg har samme problem når det kommer til biler. ;)

 

Du svarer jo på spørsmålet selv, ScanDynamic; om fruen vil ha Khamsin, og du har mindre hår på brystet enn David Hasselhoff, så er det vel ikke noe å diskutere .. - Go Khamsin!

 

Selv har jeg nesten ikke hår på brystet, derfor Grand Mistral HT .. :giggle:

Godt sagt! :D du har vel hatt Scirocco? kan du uttale deg om forskjellene under dekk? jeg synes ståhøyde og plass var tilfredstillende på den, men jeg har ikke vært inni en Khamsin, men på bilder er de svært like. bilder kan lure da. ;)

 

hedde jeg hatt en kone som drømmer om David Hasselhoff i en Khamsin velle jeg nok følt at en Scirocco var et tryggere valg ...

tror du leste litt feil, fruen vil ikke ha targa, da hun synes det skjemmer båten, og hun får assosiasjoner til at "Hoffern" holder seg i targaen. ergo, hun synes det er litt harry.

 

Ikke for å være frekk, men bare sette det litt på spissen. Er det ikke upraktisk å dra på tre ukers ferie i en daycruiser?

Og misforstå med rett, båten har et utrolig flott design.

 

Ting som slår meg med Khamsin er at den ikke har fire faste sengeplasser. Den er trang og har lav takhøyde i kabinen. Stikkabinen er liten. Det er lite skap og lagring for klær. Lager du solseng i cockpit har man ikke annet enn setene i fartsretning igjen å sitte i ute.

Så sier du det selv, litt verre å bli kvitt Khamsin enn Scirocco, og det er jo fordi markedet for store daycruisere er mindre enn for cabincruiser.

Men at Khamsin er hyggelig å se på er det liten tvil om! :)

 

Nå vet jeg ikke hva slags budsjett dere har, men båter som Princess V42 og Bavaria 37/42 Sport er vel det som slår meg.

Det er nettopp det jeg er litt redd for. Khamsin er herlig, og oppfyller alle kravene vi har til båtbehov resten av året, men jeg er litt redd for at den kan bli upraktisk til ferietur. at man må gjøre om sittegruppen til seng er for meg ikke noe stort problem, men ståhøyde og stueplass kan være en viktigere faktor. budsjettet er litt fleksibelt, men jeg hadde tenkt å prøve å holde meg på maks 1,2- 1,3 mill. men helst rundt 1 mill. Hadde jeg vurdert V42 og B37S så hadde jeg nok for lengst kjøpt GM37. ;)

Link to post

Det var det med å kjøpe med hjertet eller hodet da ...

 

Scirocco og Khamsin (eller Grand Mistral som vi har) og Khamsin er to veldig forskjellige båter bruksmessig.

Mens Scirocco eller Grand Mistral er turbåter med godt utseende, er Khamsin en båt med godt utseende (høy "se på meg faktor" ref. TS) som kan brukes på tur ... :giggle:

 

Vi hadde Scirocco og byttet til Grand Mistral for å få hardtop. Trodde ikke GM skulle gi oss mere båt, men det gjorde den. Den ekstra bredden betyr veldig mye for plassen.

Link to post

Å er opp seng forran er grunn alene til ikke kjøpe båten , hvis dere er så mange at det må gjøres .

 

Ser det er kun windy som gjelder . Da hadde jeg valgt 37 gm eller scirocco!

 

Jeg valgte selv bavaria da man får nesten 10 år nyere båt til samme pris som windy . Ønsket selv 35 sport men falt på 33 sport og den er omtrent som 37 gm i størrelse !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

... du har vel hatt Scirocco? kan du uttale deg om forskjellene under dekk? jeg synes ståhøyde og plass var tilfredstillende på den, men jeg har ikke vært inni en Khamsin, men på bilder er de svært like. bilder kan lure da. ;)

 

Har vært ombord i Khamsin mange ganger, men det begynner å bli en stund siden. Men, i og med at vi aldri sammenlignet Scirocco og Khamsin med hensyn til kjøp, så er det ikke så lett å være sikker på de objektive forskjellene. Men, Sciroccoen er nok klart mer turbåt med bedre plass. Dollbord er kjekt når det regner og blåser ute og man skal legge til.

Og, jeg antar at Sciroccoen har større ståhøyde ute under kalesjen enn Khamsin. Og, det hender at kalesjen må slås opp i dette landet ..

Link to post

Dette var en spennende situasjon du har kommet opp i. Scirocco 33 synes jeg er fin.

Khamsin 35 også. Disse to modellene fikk ny badeplattform de siste årene.

 

Khamsin er helt klart den råeste sportscruiseren til windy. Dette gjelder kjøreegenskaper.

 

Scirocco er mer en turbåt, på linje med 37Grand mistral.

 

Jeg har kjørt alle tre båtene, og Khamsin er helt rå.

 

Scirocco jager mye mer enn GM når man kjører 7 knop.

 

GM er jo en kjempelekker båt med en fantastisk salong ute, med kjøleskap rett ved...aahhh. Og targa til kveldsbelysning.

 

37 GM er min favoritt.

Link to post

hedde jeg hatt en kone som drømmer om David Hasselhoff i en Khamsin velle jeg nok følt at en Scirocco var et tryggere valg ...

 

Om kjærringa drømmer om Hasselhof, hadde jeg byttet ut både båt og kjerring (finnes andre "skinn" der ute) og gått for en Fairlane 37 Targa.

 

 

 

bilde

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 3 uker senere...

Har ikke bestemt meg helt enda. Litt fordi jeg ikke har funnet riktig båt enda, og dels fordi jeg ikke har solgt Scand'n (kunne tenkt meg å unngå å sitte med to båter) 

men var å så på en Khamsin i dag. fy for en herlig båt altså! riktignok oppleves den ørlittegrann trangere under dekk enn scirocco, men den overrasket med tanke på ståhøyde under dekk i forhold til hva jeg forventet. jeg står helt oppreist ved pantry med mine 178cm, og det er i grunn innafor. rundt sittegruppen skal jeg sitte eller ligge, og i midtkabin skal unga ligge. :) 

cockpit'en var stor og romslig for en familie på 4 på tur og en haug av plass til en dags-tur med 6-7 stykker. 

full ståhøyde i cockpit med kalesjen oppe var også et pluss. må nok vurdere denne nærmere, selv om den noen fot mindre sciroccoen virker marginalt romsligere, så bruker vi båten til dags- og weekendturer hele året, bortsett fra 3 uker i ferien som blir ferietur. 

lurer litt på skrogfargen da. jeg har alltid likt hvit med blå skrogsider godt, og på khamsin likeså, men rett bortenfor denne var den en annen med helhvitt skrog, også denne var lekker!

noen som har noen pro's and con's på dette? 

noen som vet om man kan demontere øvre akterspeilet (luken over kalesjen) da denne er hvit på den aktuelle båten, men kunne kanskje tenkt meg å lakkere denne evt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...