Jump to content

Båthenger for transport av RIB og vannscooter samtidig ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en RIB og en vannscooter, og jeg er på jakt etter en båthenger som har plass til begge to samtidig. Jeg er klar over at det finnes hengere til to stk vannscootere som ligger ved siden av hverandre, men usikker på om det går med RIB og vannscooter ift bredden.

 

Det er snakk om en RIB på 11 fot og en SeaDoo Spark vannscooter som er litt mindre enn de største scooterne.

 

Er det noen som vet om slike hengere finnes?

 

Hilsen Dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  • 3 måneder senere...

Gått 3 mnd siden posten over og har blitt litt klokere. RIB og vannscooter side om side er uaktuelt pga max bredde på norske landeveier (255 cm). Vi gjorde det derfor som på bildet under. Fant også ut at man utrolig fort kommer over grensen for hva man har lov til å kjøre med henger, så jeg har nylig tatt BE lappen. Her tror jeg mange gjør feil.

 

Den lille Gaupen kassehengeren jeg har kjørt med i 12 år har vært ulovlig kjøring, simpelthen fordi totalvekt på bilen (2990 kg) og totalvekt på hengeren (1300 kg) blir 4290 Kg, og det er også over grensen for førerkort B96 som har grense på 4250. Vanlig klasse B er max 3500 Kg. Det går på totalvekt og ikke aktuell last. Dette avgjør hva man har lov til å kjøre med ift førerkortet du har.

 

Under på bildet har vi en henger med totalvekt på 2000 kg. Egenvekten er på ca 600 kg. Ergo er maks båtlast 1400 kg. Farkostene jeg har med veier ca. 500 kg. Aktuell last blir derfor ca 1100 kg. Den kan derfor også dras med en ganske vanlig personbil. Står i vognkortet hva du kan ha bak. For min bil kan vogntoget veie 5990.

 

Utover at jeg fikk en a-ha opplevelse ifm reglene for kjøring med tilhenger, så var egentlig poenget å illustrere løsningen på den lille utfordringen vi hadde :smiley:

 

Det største spenningsmomentet var jo omkring kuletrykket, og det var ca. 100 kg med denne lasten. 

 

bilde

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Veldig mange kjører nok ulovlig med henger ja! Jeg gjorde det selv en del før jeg tok be-lappen..

 

Men er ikke maks totalvekt på bil pluss henger 4250 kg? Hvis du har en bil med 3500 så har du vel lov til å trekke 750 kg henger? Eller husker jeg feil?

 

Vi kjøpte en varehenger i vinter med 1300 kg totalvekt. Mondeoen til min mor har totalvekt på 2170 kg ca så den var akkurat lovlig uten be..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Ja, der klarte du deg med 30 kgs margin :smiley: Du kan vel da laste lovlig ca 1000 kg på den hengeren? Og så kan vel Mondeoen trekke totalt ca 1800 kg (dersom du kjører med en tyngre henger). Før jeg forsto at jeg måtte oppgradere til BE lappen, så ser jeg jo at jeg også har kjørt ulovlig med "lett" henger i sikkert 10 år...

 

Når det gjelder 4250, så sa kjørelæreren min at grensen for klasse B er 3500, men dersom man har en "lett" henger med totalvekt som ikke overstiger 750 kg, så er 4250 greit. Dersom man tar et kurs som ikke krever oppkjøring hos vegvesenet, så kan man få inn en kode 96 som da tillater opp til 4250 dersom man ønsker å kjøre henger med totalvekt på over 750 kg. Så er det visstnok en "campingvogn" regel som sier at du med klasse B også kan kjøre med henger med totalvekt på over 750 kg, men da må man ikke overstige 3500. Jeg syntes det fort kan bli litt forvirrende..

 

Med BE kan man kjøre 3500+3500 eller 7 tonn. Men, som nevnt over, i mitt tilfelle med Landcruiser kan jeg maks trekke 3000 ihht vognkortet på bilen, så maks "vogntogvekt" blir 5990 (der totaltvekten på bil med fører og passasjerer er 2990). Man skal med andre ord ha en ganske solid bil for å kunne komme opp i lovlig vogntog vekt på 7000 slik jeg forstår dette :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Din ekvipasje på bildet? Stusset berre på avstanden på overhenget vs lys. Lasten her må vel merkes som lang last?

100kg kuletrykk er vel i overkant av kva mindre biler (personbiler) er godkjent for? (slik at du jar det i bakhue)

Tilhengerregler er ikkje lett å bli klok på. egentlig enkle regler når man først har forstått dei:) Like greitt å ta E sertifikatet først som sist:)  Og Gratulerer med sertifikatet:)

Link to post

Ja det er like greit å ta  BE med en gang,

det koster omtrent det samme som å bli bøtelagt.

Problemet er vel at mange av den voksne garde sliter med å bestå en førerprøve på bil og heller velger å betale bot som man fint har råd til.

Når ulykken er ute derimot... men det skjer jo aldri meg.

Ja, jeg strøk med glans første gang jeg kjørte opp på BE, sensor mente jeg kjørte som en gris! :giggle:

" særdeles dårlig fartstilpassning, sensor måtte bremse og avbryte flere ganger" sto det på Blålappen.

Mitt forsvar med at man må jo følge trafikken falt ikke i god jord, snerpetrynet mente tydeligvis at jeg hadde et overordnet annsvar for å bremse trafikken..

 

En måned senere var jeg på ny klar for og gjøre et forsøk, denne gang var taktikken å kjøre så sakte som jeg overhode maktet.

En hoderystende sensor påpekte gang etter gang alle disse livsfarlige ( med rette) forbikjøringene vi ble utsatt for, noen av de var direkte livsfarlige.

Men det spilte ingen rolle, jeg ble belønnet med "særdeles god fartstilpassing og forståelse, noe som ga en god og sikker flyt i trafikken" :confused::diving:

Link to post

Din ekvipasje på bildet? Stusset berre på avstanden på overhenget vs lys. Lasten her må vel merkes som lang last?

100kg kuletrykk er vel i overkant av kva mindre biler (personbiler) er godkjent for? (slik at du jar det i bakhue)

 

 

Takk:-) Litt dårlig vinkel på bildet, men du har rett: Utstikket bak er på litt over en meter, og da utløses det krav om at den utstikkende lasten merkes. Vi forsøkte med plastposen på motoren, men fikser heller noen merkebånd som blir bedre. Kuletrykket for hengeren på bildet har oppgitt 100 kg i vognkortet, mens for Landcruiseren står det 120 Kg. På en mindre personbil er grensen gjerne 75 kg, og du har helt rett ift å passe på dette: Ser mange som synder der noen kommer kjørende med fronten på bilen "rett opp", mens andre omtrent ikke har kontakt med bakken med bakhjula. Påvirker jo kjøreegenskapene dramatisk.

 

Når ulykken er ute derimot... 

 

 

Dersom det skulle skje en ulykke og man ikke har riktig "lapp", så kan man vel anta at forsikringsselskapet vil "foreslå" en avkortning på forsikringen?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...