goat Startet 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2015 Har startproblemer med min 2 år gamle Suzuki 50hk utenbordsmotor. Den har stått stille siden i høst, og ble startet opp og kjørt en halvtime for ett par dager siden, startet med en gang og ingen problemer. Idag morges så fylte jeg på 20liter med bensin, oppå på den jeg hadde i tanken fra ifjor (ca.30l). Den startet på første forsøk, og jeg putret meg avgårde i 10minutter på lav fart og ett halvt minutt etter jeg øker farten så begynner motoren å hoste og harke, og stopper til slutt. Prøver starte opp igjen, og kommer meg noen meter fremover, nok til å karre meg inn til ei småbåthavn. Prøver å få den til å gå, men går bare på tomgang en liten stund, før den stopper gang på gang. Etterhvert vil den ikke starte i det hele tatt. Jeg har nå skiftet bensinfilter(her var det rust på toppen) og skiftet ut all bensinen til ny bensin. Tømte all bensin som var inne i motoren, i det begeret, slangene og pluggene så tørre ut. (hatt noe bensin i kjeften idag) Trodde det skulle gjør susen, men neida. Den vil ikke starte, den har vel tenning for den prøver i 5-6sekunder å starte før den gir opp. Noen som vet hva jeg skal gjøre? Rimelig fortvilet nå siden jeg har så lyst på sjøen, i den flotte solen vi har om dagen. Link to post
bellen Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Du må nok sende motoren på serviceverksted for å få lest ut feilkoder. Problemet trenger ikkje å vere mekanisk feil, det er godt mulig det er en sensor som er deffekt. En så ny motor har vel fortsatt garanti? Må i så fall aldri finne på å begynde å skru på motoren om garantien fortsatt er gjeldende. Link to post
GunR Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Når bensinen frem til forgasserne? Hvis bensinfilteret var tett, og du har tappet et beger på motoren (tipper det er et flotørkammer), og montert nytt filter, så kanskje det ikke er bensin helt frem ennå? Pumpet slangeblæra hard? Regner med du har blære på bensinslangen? Ellers er jeg enig med bellen, ikke skru selv på motoren! Når du har sjekket småtingene rundt bensintilførselen, så er det på tide og oppsøke forhandler og se hva de er gode for, for nå skal garantien redde deg. Link to post
goat Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Ja ny bensin blir nå pumpet helt bak til dit den skal være, måte suge i slangen for å få den bak til å begynne med når jeg hadde på ny bensin. Slangeblæra blir nå helt hard når jeg pumper. Har så vidt (helg) snakket med forhandler, men ble fortalt at garantien ikke gjelder hvis det er kommet vann i bensinfilter. Hmmm.. Skal ut å snakke med de imorgen tidlig, så skal ikke ta sorgen på forskudd. En forhandler som har vært veldig flink og behjelpelig tidligere, så vi får se. Link to post
goat Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Tok ett bilde av bensintanken, men sliter med å få det inn her... På bensintanken er den lille lufteskruen på bensintanklokket limt igjen. Luftingen på tanken er en 20 cm lang gummislange som stikker opp fra tanken, som da er åpen hele tiden. Er det heldig mtp. en aldri får stengt luftingen til bensintank? Bensintanken er montert under benk så vil ikke komme direkte regn/vann inn gjennom slangen. Båt og motor er levert ny slik fra forhandler i 2013. Link to post
goat Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27725/1507704_10153120570851145_7959262446160553854_n.jpg Link to post
GunR Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Båt og motor er levert sånn, ferdig montert, og så sier de at garantien ikke gjelder hvis du har fått vann i bensinfilteret? Det er jo derfor man har filter, dritt (og vann, om filteret er godt nok,) skal stoppe der. Starter den nå? Hvis ikke, kan du høre om det tn tenner? Fordi om blæren er hard, kan det være at det fortsatt står luft i systemet, så om den tenner ville jeg dratt på gasspådraget, uten å koble i gir. Er det forgassermotor, ville jeg prøvd med litt kondensfjerner. Hvor stikker denne lufteslangen opp? Tilkobling på tanken? Som sagt, nå får du se hva forhandleren din egentlig er god for.. Link to post
goat Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Ja en skulle nå tro at slik skal gå på garanti, vi får se! Starter fortsatt ikke, prøver å tenne i 5-6 sekunder når jeg vrir nøkkelen så gir den opp. Denne lufteslangen stikker opp på bensintanken, vet ikke om dere får se bildet i linken over... Nå får ekspertisen ta over, bare så jævlig surt at slikt skjer når det er drømmevær med hundrevis av båter på byfjorden som pilker torsk. Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Lufteslangen ser fin ut den. Lik patent på båter og biler med fast tank. Og vil nok ikke føre til problem. Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Er det forgsser eller innsprøytning på denne? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn