Jump to content

Korleis truttne trebåt som har stått tørt i 20 år

FIX1905

Recommended Posts

Det virker som om du er redd for å møte to problem. Det første er trutning. Det første jeg ville gjøre for å løse det problemet er å sette den utpå, på grunt vann slik at den ikke kan synke heilt under/eller så med ei kjempesterk punmpe ombord (men siden du er 15 er vel ikke det så enkelt å organisere)

Så er neste problem om du ikke får båten trutna så han blir tett. Det veit du etter at båten har likgge ute ei snau uke. Hvis snekka di da lekker mer enn en pøs i døgnet, så ville jeg tatt den opp.

Det er skjøtene som er det første kritiske stedet, på en båt som er mer enn 20 år kan naglene gi seg. Da vil det lekke. Bank med en hammer på naglene i hvert skjøte, du hører på lyden om noen har "sluppet", dvs at de må skiftes, for de vil lekke.

Er det ikke i skjøtene, så går du langs hvert bord, fra kjøl og opp over vannlinja.

Er alle spiker i orden så smøter du med margarin i alle sprekker, og prøver igjen.

Hei. Hva du enn gjør, IKKE! !!!!!!!!!! fyll båten med vann! Tre båt er konstruert for å holde vannet ute. Fyller du den med vann risikerer du å ødelegge båten (sprenge ut bordgangene) legg fuktige ryer inni og kjør på med vannspreder på utsiden. Masse tråder om dette på forumet, bare å ta et enkelt søk

Trygve

Vann skal være på UTSIDEN av skroget! Som Nero II skriver i innlegg #2, saumfar skroget, hver en eneste naggel. Sjekk nøye mellom kjølstokk og første bord. Kjenner du eller noen i nær omgangskrets en gammel trebåtmann, be han på kaffe og winerbrød, få litt lærdom om saumfaring. Bruk margarintrikset og gni inn margarin i alle skjøter og langs alle bord.

Som nevnt tidligere sjøsett på grunt vann og vent i spenning, sjekk båten ofte :-)

Og sist men ikke minst, gå på biblioteket og lån "Trebåten" http://b-v.no/bok/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-vmbright.tpl&product_id=60&category_id=11&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

Livet er for kort til å kjøre diesel

Et tips om trutning: sett sprederen under båten, la den stå på noen døgn! det hjelper fælt! Olje bør påføres når skroget er trutna, olja går da inn i treverket og fortrenger vannet. får inn mye mer olje i fuktig treverk!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

20 år er fryktelig lenge..blir spanande å høre... håper du oppdaterer her hvordan det går.

mitt råd er som følger: fyll åpenbare sprekker med margarin. ha godt med tid og lensepumpe, batteri når du sjøsetter. .. lekkasjene bør roe seg etter et døgn eller to.....

Dersom ikke strør du sagflis i sjøen rundt båten, så blir det tett

Olje bør påføres når skroget er trutna, olja går da inn i treverket og fortrenger vannet. får inn mye mer olje i fuktig treverk!

Hei

Dette strir mot alt eg har lært om trebåt. Eg kjøpte med tresnekka då eg var 17, og har alltid olja når treverket var tørt.

Gå over heile båten som nemnt, og fiks openbare lekkasjepunkt.

Før div. trutnetriks/tilføring av vatn hadde eg skrapt ned heie båten, og olja den.

Fuktige filler blir litt halvhjarta, om det er god tørk.

Vasspreiar til båt har eg ikkje erfaring med, men eg trur det blir vanskeleg å dekka heile båten om du ikkje har fleire spreidarar.

Eit knep eg har høyrt om, men ikkje prøvd, er å legga ein hageslange langs skroget øvst innvendig, og stikka mange små hol i den.

La vatnet renna nokre dagar.Hugs å ta ut nøgla fyrst...

Monter ei pumpa med flottørbrytar før du sjøsett båten.

Kva motor er det i båten?

Lykke til.

Ask

Store sprekker midt i planken er ikke farlig, disse drar seg som regel sammen.

Først av alt sjekk om det er råtne bord og spant. hvis det er litt råte her bør nok båten vurderes på nytt som objekt. Er det ikke stort med råte hadde jeg sluppet båten utpå et grunt sted og sett om den trutner. Det meste skjer iløpet av en dag. Trutner den og flyter på egen kjøl, så hadde jeg begynt å kikke på motoren. Er det håp om start, så kan du jo tenke på om du skal ta den opp igjen og gjøre den fin, eller ta en vaskesjau og bruke den som den er i sommer. Påføring av linolje innvendig kan også gjøres mens båten ligger på vannet.

Jeg hadde ihvertfall ikke gjort noe skjønnhetsreparasjoner hvis jeg hadde vært usikker på om den flyter og går.

• 3 uker senere...

Hei. Skal gi deg et tips og et triks som jeg har brukt. Fjern all gammel lakk ol. Innvendig så tar du ei hagesprøyte. En sånn pumpeflaske som man bruker til å sprøyte ugress/terasserens med. Begynn med rå linolje 50/50 med terpentin. Sprøyt så dette på til du ser at treet er mettet, gjenta dette i noen dager og du vil Mette treet og sprekkene vil trekke seg sammen. Etterhvert under behandlingen går du ned på mengden terpentin. Forsegl gjerne innsiden med kokt terpentin med samme metode. Tørk overfladisk renn med klut. Rens hagesprøyte etter bruk med white spirit el. Bare fyll på og blås igjennom. Ps. Bruk maske og stå ute når du sprøyter med terpentin for det blir man surrete i hodet av...! Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...