Jump to content

Biltema canvas protectant. Veldig skeptisk

PiperBill

Recommended Posts

Skulle impregnere kalesjen og kjøpte Biltema sin kalesjeimpregnering. Jeg tror dette er et nytt product. Den heter "Canvas Protectant" Vasket kalesjen og lot det tørke et par dager. Dette er et vann bassert produkt som innholder voks og parafin. Den ser ut som lettmelk.

Jeg hadde virkelig store probemer med å påføre middlet da den ikke ville trekke inn sånt som olje bassert impregneringer gjør. Jeg måtte nærmest gni det inn med en klut. Jeg lot den tørke godt og så tok jeg en vanntest. Det ser ikke bra ut i det heletatt. Se bildet. Vannet bare trakk seg inn i stoffet med en gang. Vi får se hvordan den funker når kalesjen er montert og vi får regnvær men jeg tror nokk jeg komme til å ta det en gang til med en annen type impregnering.

Bill fra Mysen

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/wettest.jpg

bilde

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Samme erfaring for mitt vedkommende, i høst som var. Prøvde Biltema sin impregnering på et lite område, og det trakk ikke inn, men etterlot seg en slags hvit film. Kjøpte Maritim sin impregnering, og den trakk seg inn og oppførte seg slik jeg er vant til fra tidligere at kalesjeimpregneringer gjør.

Det er vel litt på grensen det jeg kommer med nå, men jeg greier ikke å la være - At vi aldri ikke lærer, kjøp heller produkter vi kjenner til og heller betal noen kroner ekstra og få et ordentlig produkt. Disse BILTEMA produktene har jeg funnet ut er rett og slett "skrot og rot" produkter, du kan legge Clas Ohlson og JULA i samme katergori, beklager.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har sprayet på denne i år også. Den tar litt tid før den trekker seg inn. Blir noen hvite skjolder, men det forsvinner ved første regnskur. Fungerte bra for meg i fjor, så bruker i år også. Jeg ville ikke dynket kalesjen i dette. Bruker den bare som spray og lar det trekke inn (tar tid, ja) Min kalesje er 3 år.

Redigert av Worry II (see edit history)

Det er vel litt på grensen det jeg kommer med nå, men jeg greier ikke å la være - At vi aldri ikke lærer, kjøp heller produkter vi kjenner til og heller betal noen kroner ekstra og få et ordentlig produkt. Disse BILTEMA produktene har jeg funnet ut er rett og slett "skrot og rot" produkter, du kan legge Clas Ohlson og JULA i samme katergori, beklager.

Ingen beklagelse nødvendig. I see your point :-) Det va nærmest impulskjøp da jeg skulle kjøpe BTs epoxy primer (som er faktisk veldig bra). Jeg tror ikke jeg ta sjansen å se hvordan den fungere men jeg kjøpe noe bedre hos min lokal båtforettningen.

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Noen produkter fra Billikjedene kan være på høyde med tilsvarende til dobbel pris. Men om du ikke har erfaring med produktet kan det være sjansespill.

Spesialprodukter og produkter med snevert bruksområde eller som krever kvalitet utover normalen, kjøpes ikke på billigkjeder, men hos merkeleverandører man kjenner datablad og kvalitet.. På en annen side er det flere kjendte merkeleverandører som leverer til billigkjeder, men da må man ha kjennskap til det..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Samme dårlig opplevelse mhp impregnering av noen partytelt jeg skulle jobbe under :-) Prellet liksom av.

Men de er tette for regn nå ihverftall, men det trakk ikke innn som f.eks Stabil gjør.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det å impregnere er en liten kunst i seg selv. Skal dette gjøres skikkelig, så må en nok gå til dem som har kompetansen. Mange "spray på" produkter varer som regel bare i kort tid. Ikke vil jeg anbefale parafinbaserte impregnering heller. Det blir ofte brukt på forsvarets utstyr, men en må gjenta behandlingen ca hver 3 mnd. I tillegg så er det ikke bra for fibrene i kalesjen.

Vannbasert er som regel det beste. Da blir kalesjen enten lagt i en industri vaskemaskin med dette prg eller en har kalesjen i ett fat som innholder impregneingsveske. Vannet skal holde 35-40 grader. Dette for at fibere i tøyet "åpner seg" og trekker til seg vesken.

Så skal kalesjen tørke i 1-2 døgn.

Ved første regnskyld, så vil kalesjen i enkelte tilfeller bli litt melkehvit og den kan se kliss våt ut. Men dette er bare pga impregneringen starter en kjemisk prosess.

Vannbasert impregnering kan holde i flere år om det blir gjort rktig. Jeg ville som sagt heller brukt noen flere kroner på det, enn å kjøpe noe på spray... Uansett hvem som selger det :wink:

Mvh

Roger

Jula selger vel det meste av merker? Ikke egne varianter hos de. Har kjøpt både turtlewax og andre "kjente" merker der før..

Internasjonal båtvask tror jeg også ble kjøpt der..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...