Jump to content

Tilgriset båt pga. fyrverkeri fra naboeiendommen til båtforeninga


Tom Rør

Recommended Posts

Da jeg kom ned i båtren på Fredag, fikk jeg hakeslepp. Over hele båten lå det rester etter fyrverkeri, sånn som papirrester,kruttrester og annet skit.

Hvordan skal man egentlig forholde seg til denslags?

En kjent byggevarebutikk åpner på mandag, og det var de som hadde feiret dette, med et heidundrandes fyverkeri på Onsdag eller Torsdag.

Vil det være feil av meg å kreve at dette fjernes av dem, eller er dette sånn som manmå regne med?

Ha tatt bilder av griseriet, og jeg håper at det ikke har vært gødende, sånn at det har blitt merker. Skrekkscenariet, hadde vært om det hadde truffet en av båtene med vinterpresenning, og evt. tatt fyr.

Det at dieselpumpa til båtforeningen et nærmeste nabo, er vel heller ikke helt innafor?

Hva syns folket?

Mvh:Tom

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Ikke voldsomt, men skikkelig irriterende.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt fyrverkeri utenom Nyttårsaften er søknadspliktig. I tillegg må det være en sertifisert utskyter som sender opp. Disse er ofte forsikret for å sekke skader som oppstår hvis slik som dette skjer.

De skal beregne oppskytingssted, ta høyde for vind/nedfall m.m. Politi og brannvesen skal varsles, brannvesen utstder OK og Politi samtykker ofte bortsett fra bla i Tønsberg hvos de sier nei av prinsipp.

 

Spyl det av og vask enkelt med såpe, det må du nok regne med. Hvis det ikke går vekk, ta kontakt med byggevaresjappa og hør hvem som har skutt opp for dem. Hvis de har skutt opp selv, har de et bittelite problem :-)

Og det avhenger av stigehøyde på stæsjet+konstruksjon om det gløder når det lander. Vi hadde plenty som landet glødende på nyttåraften ( av rett under 200Kg så ble det jo litt som landet og glødet :-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ville tatt bildene reist til mistenkte og lagt frem saken, sett hva dem sa/gjorde , tilbyr dem seg og rydde opp eller noe for tort og svie så er jo det greit.

Om ikke ville jeg fortalt dem at jeg ikke liker dette og anser det som uryddig og på grensen til farlig og rettet en pekefinger uten og bli ufin :)

Men syntes det der er useriøst av ett selskap

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kan nok være at syndern setter pris på å få tilbakemelding på dette, en annen gang kan det kanskje gå veldig galt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Kanskje de sponser litt rengjøringsmidler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg vil nok tru at om der skjedde eit uhell med ein båt, med litt bensin ombord so hadde det verkelig "blitt fart på fyrverkeriet" Dermed so stiller eg meg tvilande til at ein person som er sertifisert for slik oppskyting, ville finna på å gjera dette. Og med ei dieselpumpe som næraste nabo ? "grøss"

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde revnet....

Hadde tatt meg en alvorsprat med daglig leder mandag morgen og gjort det klart at det forventes at de rydder opp ASAP og holdes ansvarlige for evt skader.

 

Skyte fyrverkeri ut over en båthavn full av plastbåter og vinterpresennimger er så idiotisk og tankeløst som det kan få blitt.

Som WGM skrev over. Enten har de hyret inn noen (u)proffe med lisens til å gjøre dette som etter min mening burde ligge tynt an, eller så har de selv et problem...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette var ikke bra Tom :nonod: Noe så tankeløst!

 

Uansett ville ikke jeg latt de samme folkene komme ombord for å rengjøre om det er det de tilbyr seg, man vet jo ikke hva de finner på å bruke av utstyr. Men jeg hadde vært helt klar på at de må stå ansvarlig for rengjøring og evt. skader.

 

Blir nesten litt spennende å høre hva utfallet her blir....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal levere båten på verksted i dag, da ruta omsider skal byttes, og hvis han har en vannslange tilgjengelig, skal jeg spyle båten, for dermed å se om det har blitt noen merker. Kjenner jeg blir litt sur, når jeg tenkerpå hvor usmart det er å skyte opp fyrverkeri på den plassen :sad:

Link to post
Share on other sites

Ville i første omgang ha spylt/vasket av båten for en sjekk. Hvis det bare er "tørt" avfall etter fyrverkeriet, tror jeg ikke du har noe å frykte. Båten er vel mere utsatt for "skade" ellers i båthavna i løpet av året, av måkeskitt, forurensing, salt sol, etc, hvis man ser det slik. Slike ting fra oven er jo virkelig noe som kan tære på gel-coaten, kalesje osv. Men uansett så er det jo en lite gjennomtenkt handling som er gjort, med å bruke fyrverkeri på nevnte plass.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alt fyrverkeri utenom Nyttårsaften er søknadspliktig. I tillegg må det være en sertifisert utskyter som sender opp. Disse er ofte forsikret for å sekke skader som oppstår hvis slik som dette skjer.

De skal beregne oppskytingssted, ta høyde for vind/nedfall m.m. Politi og brannvesen skal varsles, brannvesen utstder OK og Politi samtykker ofte bortsett fra bla i Tønsberg hvos de sier nei av prinsipp.

 

Spyl det av og vask enkelt med såpe, det må du nok regne med. Hvis det ikke går vekk, ta kontakt med byggevaresjappa og hør hvem som har skutt opp for dem. Hvis de har skutt opp selv, har de et bittelite problem :-)

 

Får håpe det lar seg vaske vekk på en enkel måte og at det ikke er gjort skade. Ang. ansvar så tror jeg Tom Rør har et større problem om byggvaresjappa fyra opp dette selv. Da er det en privatperson, kanskje pisket frem av en leder og kanskje på jobb... uten forsikringer mtp slikt osv. Om ingen vil ta ansvaret og saken meldes så er det vel henlagt før papiret når pulten..

 

Bedre om det er profesjonfelle aktører med forsikring i orden osv. Tipper det er større sjanse for at det ryddes opp da.

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt irritasjonen. Snakk med dem. Om de er nyetablerte, så har de nok et behov for å ikke få dårlig omtale. Er det en kjent kjede, så har de nok også midler til å rydde opp etter seg.

 

De hadde neppe skutt opp raketter over sin egen egen båt, eller biloppstillingsplass full av biler...

 

Noen naust-naboer har for vane å hvert år brenne bjørkegreiner med løv på st.hans bålet. Blir utrolig mye aske i luften av det. Dette driver inn over min seilbåt og min fars motorbåt og legger seg på kalesjer, teak og dekk... Ingen glo, men masse sot... Irriterer meg grenseløst...

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke lett å sikre seg mot alt slik heller. Se bare i båthavnene på våren f. eks. Noen vasker, noen polerer, mens andre står og lakker, stort sett på samme tid med noen meters mellomrom. Har sjøl opplevd å ha helt blank og skinnende båt polert og shinet opp helt frem til dagen for sjøsetting. Da hadde en båt hen forbi, og med en ugunstig vindretning for mitt vedkommende, klart å legge et skikkelig lag med div. gammel lakk, pussestøv, gammelt blått bunnstoff, malingrester o.l. over hele min farkost, innkl. kalesje. Veldig gøy å begynne og vaske på nytt igjen.

Link to post
Share on other sites

De tok kontakt fra det eventbyrået som hadde hyret inn pyroteknikeren, og det var bare å si fra, så skulle de rydde opp. Jeg leverte båten for å bytte rute på morgenen, og har derfor ikke fått spylt den, men hvis det skulle være noe merker e.l., så var det bare å si ifra. Virket særdeles hjelpsom han jeg snakket med.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...