Skrujeden Startet 15.Mars.2015 Del på Facebook Startet 15.Mars.2015 I fjor tror jeg kona ga opp maset og lot meg få kjøpe båt . Vi har begge hatt stor glede av båt tidligere og nå var hus, bil og barn stort sett på plass så da banken ga klarsignal var det bare å handle Da ver det bare å finne en båt som var klar til bruk (uten masse oppussing) og en trygg motor. Vi fant en Sollux 850 Tc med en Tamd 22p som var passe romslig med plass til 2 små som helst ikke burde vekke hverandre. Båten er en 2001 modell så det er i utgangspunktet lite som må gjøres, men noe blir det alltid. Planen før sommeren er: Sy nye puter oppe - Ferdig. Flytte dieselvarmer som var montert i cabin ned i skott under gulv. - Ferdig Fuge Vindskjermen på overbygg Bygge om skapene i byssa til Skuffer. Kople sammen baugpropell med ankervinsjfjernkontrollen. Bygge om kassen under passasjerføttene til skuffe Bytte septikslange samt montere septikvern Skille forbruksbank og startbatteri, montere 1 eller 2 ekstra batteri. Montere Ampermeter og voltmeter for å se forbruk/lading Bytte til digital termostat på kjøleskap (kanskje lage "fattigmanns ASU") Vaske motor og alle rom skikkelig for å bli kvitt litt båtlukt og gammel skit. Og selvsagt vanlig vårklargjøring. Mulig jeg er litt optimist på hva jeg klarer før båtsesongen er i gang. Her er bilde av båten: Og da over til mitt spørsmål: Jeg oppdaget i høst at det rant vann på innsiden av vindskjermen når det regnet. Det så ut som det ikke var tetningsmasse mellom vinduer og glassfiberen. En helg vi var ute og himmelen åpnet seg så rant det store mengder vann på innsiden av vinduet. Det kan ikke komme fra endre plasser under vinduene. På innsiden er det laget en liten kant, slik at vannet ikke renner inn i båten men blir ledet langs vinduet og bak til kalesja. Hvis noe kommer borte der hvor vannet renner ned så renner det inn. Her renner mesteparten av vannet ut, Har noen vært borti dette før? Er det dumt å fugge dette tett fra utsiden. Vil helst fuge fra utsiden slik at vann ikke kommer mellom aluminiumslistene og glasset. Var ikke lett å forklare, men legger med et bilde som kansje forklarer bedre: Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 ah, hvilken herlig båt :-) nydelige linjer. Har forgjengeren, sollux 24, samm problem. skrudde opp skruene og løftet vindskjermen opp, la en pølse med tec7 hvit og skrudde sammen igjen. ferdig ! Dette har fungert bra, du bør ha med deg en kompis til å løfte vindskjermen. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 (redigert) Da kan jeg informere om at de fleste båter jeg kjenner til er bygget slik. Jeg mener det er for at glasset ikke skal sprekke. En båt skal være stiv, Men da må den også bygges stiv. Båten jeg har, skarpnes 30, er ikke så stiv. Og da vrir hele skroget seg når man kommer skjevt inn i store bølger. Dette kan sikkert være nok til at vindskjermen kan sprekke. Jeg kan bare si at du ikke burde fuge dette.. Kanskje det er for å fortelle båtfører at nå er du på grensa. Kjenner flere som må legge hånduk ved vindskjerm i røff sjø. Forøvrig kjempefin båt du har. Redigert 16.Mars.2015 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Kan da ikke skade og legge en fuge med tec7 på utsiden.. Husk maskeringstape og glattespray ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Jeg har samme problem på min Sollux 825tc. Spesielt ved store nedbørsmengder renner noe av vannet over denne innvendige kanten og inn i båten. Har selv vurdert å løfte vindskjermen og legge fuge, for så og skru fast igjen. Argumentet om at skjermen skal "leve" på båten slik at den ikke sprekker kjøper jeg ikke helt.... Den er jo skrudd godt fast fra produsent.....? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Jeg husker dette spesielt på en Grand Mistral 37. Montørene ville lime denne,akkurat på grunn av det dere sier her. Det ble stoppet av teknisk avdeling. Men kan ikke huske helt nøyaktig grunnen.. Men det går jo an tette med noe baderoms silikon. Den er meget fleksibel . Men tec7 er ikke så fleksibel. Det blir mer som et skikkelig lim. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Er denne kanten på sollux spesielt lav eller? Jeg gjetter at den er 2 cm på min skarpnes. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Mange av båtprodusentene begynte etter hvert å bruke en "D pakkning med dobbeltsidig tape som ble limt i skjermprofilen nede mot dekket (altså limt til skjermen) Man sparte da et lite stykke på et par cm helt bak så vann som hadde kommet inn på innsiden av skjermen fikk en mulighet til å komme ut igjen (drenering) Vi kjøpte D pakningen hos Ertec i Tvedestrand Det med at det ikke skulle brukes noe nede mot dekket er en patent fra den gangen vi brukte skjermer fra Colt/golar (åpent hengsle feste) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
lippert Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Bare husk at Tec7 er en relativ stiv fugemasse, i denne sammenheng mener jeg den er mer som lime å regne. Ville funnet et annen fugemasse. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
MaSa Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Jeg har idag lagt tettningmasse mellom vindu og hardtop utvendig på min båt da den var morknet vekk.Rådførte meg med VannTro og har brukt Sika 291 Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Janoho Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Vel, solluxen min har vært flere ganger over "kvåsen" for de som kjenner den. Her rister det og slår kraftig til tider. Aldri opplevd problem med min tec 7 limte vindskjerm Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Så det er altså bare gammel latskap fra båtbyggere dette her altså. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Jeg ville helt klart hørt på Taunus her. Har akkurat samme problem med min Windy. Hva jeg gjør med det vet jeg ikke enda, men å lime gjør jeg ikke, det vet jeg Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Takk for mange gode svar! Virker som det tryggeste er som Knude skriver, å finne en pakning som passer mellom. Da hindrer jeg ikke bevegelse og det er lett å bytte den dagen den den bør byttes. tanunus: Kanten opp på innsiden i Solluxen vil jeg gjette er 7 millimeter. Hadde vært kjekt å slippe grønsken som kommer pga vannet. Får lete litt rundt og se om jeg finner en pakning som kan passe. I går begynte jeg på prosjekt dassen! Slangene går gjennom kjelleren under matskuffa, og hadde begynt å lage en lite hyggelig lukt. I tillegg spruta pumpa på toalettet sjøvann ut på toppen og jokerventilen hadde nok sett sine bedre dager. Toalettet er av modellen RM69. Produdsenter har vist gått konkurs. Jeg hadde "heldigvis" et pakningsett som fulgte med båten, så det får leve et år eller to til. Så med skrekk å gru på hvordan det skulle gå til å bytte slanger og pakninger. Det viste seg at det var en rimelig grei sak. Etter 30 engangshansker og et par timer var den "verste" delen over. Det som står igjen er å bytte slange fra tanken og ut, samt montere pumpe med ledninger og bryter. Sitér dette innlegget Link to post
tad Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Jeg har samme båt med samme problem. Vurderer nå å sette på en enkel tettningslist nedover slik at vannet ikke hopper "over kanten" og inn i båten (er jo bare noen ganger dette skjer). I tillegg sliter jeg med at dollbord skråner innover slik at det blir stående vann der. Lurer veldig på hva konstruktøren tenkte på..... Har du samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 (redigert) Så det er altså bare gammel latskap fra båtbyggere dette her altså.Det vet du kanskje best selv siden du spør :-)Ærlig talt så mener jeg det er uproblematisk å fuge mellom skjerm og dekk og deretter skru fast på denne båten. Bruk gjerne silikon som gir litt fleksibilitet. Solux sin oppbygging av vindskjermen er anderleds enn windy grand mistral. Sollux er en relativt saktegående båt og kanskje mindre utsatt for harde slag fra bølger. Windyen har en mye større vindusflate og utifra bilder ser det ut som skjermen er festet i både dekk, targabøylen og hardtopp hvis man har sistnevnte. Den er således mer utsatt for vridningskrefter enn på solux hvor den bare er festet i kalasjen og dekk. Redigert 17.Mars.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 tad: Jeg har samme problem med dollbord. Vannet samler seg rett utfor inngangen på babord side. Er jo litt slitsomt med alt unødvendig vann som blir dratt med inn. Har en plan om å montere en nedfellbar skrog-gjennomføring slik at vannet renner vekk. Har bare ikke funnet den rette gjennomføringen slik at det blir pent nok og er ok å felle inn. Har du samme motor også? Jeg har en VP Tamd22pb på 102 hester. Den har mask turtall på 4500rpm. Dette klarer den fint når motoren ikke er i gir, men i gir klarer den ca 3700-3800 rpm. Det vil si at jeg på en god dag har 14 knop. Jeg har flere plasser lest at den skal klare 18 knop med denne motoren. Hadde jo vært kjekt å kunne gå noen knop raskere hvis det var en enkel ting å gjøre noe med. Hvilke fart får du på båten tad? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 tad: Jeg har samme problem med dollbord. Vannet samler seg rett utfor inngangen på babord side. Er jo litt slitsomt med alt unødvendig vann som blir dratt med inn. Har en plan om å montere en nedfellbar skrog-gjennomføring slik at vannet renner vekk. Har bare ikke funnet den rette gjennomføringen slik at det blir pent nok og er ok å felle inn. Har du samme motor også? Jeg har en VP Tamd22pb på 102 hester. Den har mask turtall på 4500rpm. Dette klarer den fint når motoren ikke er i gir, men i gir klarer den ca 3700-3800 rpm. Det vil si at jeg på en god dag har 14 knop. Jeg har flere plasser lest at den skal klare 18 knop med denne motoren. Hadde jo vært kjekt å kunne gå noen knop raskere hvis det var en enkel ting å gjøre noe med. Hvilke fart får du på båten tad? 4500 omdreininger er kanskje maksturtall i fri, så 3800 på fult med giret inne høres ganske riktig ut :-) vist en får 18 knop med 100 hk i en slik båt så vil jeg og ha en slik :-) Sitér dette innlegget Link to post
tad Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 tad: Jeg har samme problem med dollbord. Vannet samler seg rett utfor inngangen på babord side. Er jo litt slitsomt med alt unødvendig vann som blir dratt med inn. Har en plan om å montere en nedfellbar skrog-gjennomføring slik at vannet renner vekk. Har bare ikke funnet den rette gjennomføringen slik at det blir pent nok og er ok å felle inn. Har du samme motor også? Jeg har en VP Tamd22pb på 102 hester. Den har mask turtall på 4500rpm. Dette klarer den fint når motoren ikke er i gir, men i gir klarer den ca 3700-3800 rpm. Det vil si at jeg på en god dag har 14 knop. Jeg har flere plasser lest at den skal klare 18 knop med denne motoren. Hadde jo vært kjekt å kunne gå noen knop raskere hvis det var en enkel ting å gjøre noe med. Hvilke fart får du på båten tad? Vurderer en slik gjennom gjennomføring: http://www.seakingmarine.no/p/480509-skroggjennomforing-316-konkav Jeg har ikke sett den, så vet ikke om det er aktuelt. Men har ikke funnet noen andre gode alternativer. Jepp, har samme motor. Klarer max turtall og ligger da på maks 16 knop (gps målt). Men er helt avhengig av kone og barn sitter på rett plass i båten, ellers blir det maks 15,5. Men er relativt fornøyd med det. Båten er jo ikke akkurat skapt for "høy" fart... Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Hei Skujeden Jeg har også dette problemet på min 850 hardtopp, vann som renner mellom alu profil og glassfiberen. På min båt er det ikke pakking i det hele tatt, løsnet noen skruer og stappet inn ett sigaretpapir. Ingen motstand på det tynne papiret. Tror jeg legger en tynn stripe Tec 7 mellom list og plasten. larss Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 15.September.2017 Del på Facebook Svart 15.September.2017 Skrujeden, Ser du har listet om mange spennende prosjekter i Sollux 850'n din! Hadde vært kjempe spennede å se bilder av oppgraderingene. Har vurdert flere av de samme tingene på vår 850. Har nylig opprettet en Sollux 850 Owners club gruppe på facebook : https://www.facebook.com/groups/333895977080550/ Håper å få samlet flere 850 eiere for å skape et forum for denne båttypen. Har du funnet noen god løsning for vann på dollbordet? Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Sollux skrev On 15.9.2017 at 22.06: Skrujeden, Ser du har listet om mange spennende prosjekter i Sollux 850'n din! Hadde vært kjempe spennede å se bilder av oppgraderingene. Har vurdert flere av de samme tingene på vår 850. Har nylig opprettet en Sollux 850 Owners club gruppe på facebook : https://www.facebook.com/groups/333895977080550/ Håper å få samlet flere 850 eiere for å skape et forum for denne båttypen. Har du funnet noen god løsning for vann på dollbordet? Fredrik Hei Fredrik. Jeg oppdaget nå at du hadde kommentert på et par ting ang sollux. Jeg solgte min sollux høsten 2016, men savner den litt innimellom. Ungene sier de savner den masse, spessielt butikken (senterkabinen). Jeg gjorde noen oppgraderinger, deriblandt nytt dashbord. Ønsket plotteren integrert og med en rettere vinkel å se på, samt koppeholder. Laget også drenering på dollbordene, dant messingjennomføringer som var laget for forsenkning, fikk derfor forsenket "sluket" på dollbord til å bli det laveste punktet. Laget så en gjennomføring i hver skuteside i hvit plast. Den la jeg ca rett under fenderlista. Var faktisk ikke store jobben, og var en topp forbedring. Spessielt for barna som ofte klatra opp med knærne. Båten ble jo også renere og tørrere inne siden vi da ikke altid hadde våte sko når vi kom inn. Vi bor tross alt i Rogaland og der er det jo kke to dager uten regen sammenhengende. Vi satte også hengsler på førerstolen slik at den kunne tippes fremover. Det ga en stor avlastningsplass når vi spiste oppe. Fant dessverre ikke bilder av det. Vi laget også skapene i pentry om til skuffer. Det var en topp oppgradering. Skulle bare også ha fjernet veggen bak i skapet og utvidet skuffene, mener det var 15-20cm ubrukt plass bak pentry. Med skuffer fikk vi jo stabla dobbel så mye mat ned oss.og alt ble mye mer tilgjenfelig.også kassen under bena på passasjersiden ble en diger skuff. Det var en flott båt jeg gjerne skulle hatt igjen, men behovet for større plass men en ny matros, ønsket om større fart og "1 fot syken" ble for stor så vi bytta til en Baltic. Redigert 26.April.2018 av Skrujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tad Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 21 hours ago, Skrujeden said: Laget også drenering på dollbordene, dant messingjennomføringer som var laget for forsenkning, fikk derfor forsenket "sluket" på dollbord til å bli det laveste punktet. Denne likte jeg svært godt. Har du link/typebetegnelse til messinggjennomføringen? Hvordan sikret du at det ble helt tett? Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 @tad Gjennomføringen ble kjøpt hos seatronic, mener det var denne: https://seatronic.no/skroggjennomforing-i-messing-25mm ser at de har en større også men jeg kjøpte nok den minste pga plass mellom antisklibelleget. Hvis jeg ikke husker feil så er det noe labvere der og da passet denne nokså fint. Jeg brukte tec7 ru dt gjenfer og nedi hull. Ljkke til Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 2.Mai.2018 Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Skrujeden, Antar at du flyttet dieselvarmeren ned en etage? Har du tilfeldigvis bilder av dette? For meg ser det ikke ut som det er plass til varmeren i hullet under. Tusen takk for oppdateringen forresten det setter veldig pris på! Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.