Jump to content

Yanmar 2QM15 - "Lufte diesel" -tips?????


Walter_S

Recommended Posts

Trenger tips for å lufte drifstoffsystemet fra drivstoff-filter frem til motor!

 

Tenkte jeg skulle være ordentlig flink med vedlikehold av min "(for meg) nye" Yanmar 2Qm15 dieselmotor, og satt i gang med skikkelig vårsjau. Kjøpte deler og olje for 800,-

 

Skiftet motorolje og oljefilter, skiftet gearolje, tok ut vannpumpe, skiftet impeller og pakning til vannpumpehus, skiftet slageklemmer, satt på ny vannpumpe-reim, satt på ny dynamoreim. Startet opp motoren og alt virket bra - :cryin: var stolt som en hane!

 

Så var det siste biten som jeg grudde meg for (og det med rett!) nemlig selve brennstoff-filter! Har nemlig aldri luftet et dieselsystem før! Men, siden alt det andre gikk bra, så hoppet jeg i det. Andektig og nok så forsiktig skrudde jeg ut filterhuset, tok ut filterinnsatsen - den var ren! - satt i ny innsats, fyllte koppen med diesel, alt på plass!

Nå kommer det som jeg grudde meg for! Med lufteskruen av, den på toppen av filteret, satt jeg i gang med manuell matepumpe til det kom ren diesel uten luftbobler og stengte lufteskruen. Med dekompresjonen på, sveivet jeg en 20 - 30 tørn og regnet med at dieselen var "i system" igjen.

Startet opp motoren - og den gikk! .... i ca 25 sekunder! :cryin: Så harket den og sloknet! Luft i sytemet!!!

Bilde

Bilde Skulle egentlig lufte ved (det jeg tror er) dieselpumpen, men hyslen satt fast, når jeg løsnet den fulgte drivstoff-røret med!

 

BildeBilde

 

Er det noen der ute som har maken motor som kan tipse meg om fremgangsmåten? Jeg trenger vel ikke understreke at jeg ikke er noen mekaniker, så det må serveres med teskje! :cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Denne motoren kan være litt kinkig å lufte pga at røret fra dieselpumpe til dysene har en krapp bøy som det setter seg luftboble i. (min teori om årsak)

 

Hadde selv en slik motor og selv en mekaniker sleit med å lufte en gang.

 

Har du bruksanvisningen for motoren? Mener det stod ganske greit forklart der. Jeg skal prøve å gjengi som jeg husker det fra bruksanvisningen og som jeg tror jeg gjorde selv. Er noen år siden og litt vanskelig å huske....

 

Først og frems må du lufte skikkelig på filteret. Skruen skrur du ikke helt løs, men løsner slik at dieselen kommer ut ved hjelp av sporet i skruen. Pump så til det kommer ren diesel og fortsett å pumpe 15-20 pump for å være helt sikker.

 

Løsne så rørene som går ut fra høyttykkspumpa, hold inne dekompresjon og "kinn" motoren til det kommer ren diesel. Så monterer du rørene og foretar samme prosedyre på dysene. Nå burde denne starte. Du kan vel forsåvidt også tørne med sviv hvis det er lettere. Må du kinne mye på starteren kan det være lurt å lukke kjølevannsinntaket først, men åpne straks motoren starter.

 

Vær nøye med å få rørene rett på igjen, dvs ikke skru skjevt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...