Jump to content

Termostatstyring av Webasto varmer


fmoe

Recommended Posts

Har byttet ut en eldre Webasto diesel vann varmer med en ny Thermotop C. Den gamle var koblet opp mot termostater og hadde, i tillegg til 'timer', av/på bryter.

 

Webasto har selvfølgelig gjort endringer i tilkobling slik at det gamle opplegget ikke passet.

En simpel 'timer' er det eneste som fulgte enheten og denne har kun mulighet for å ha varmeren operativ i 1 time av gangen. Kontaktet Caspary og spurte hvordan jeg kunne koble apparatet til termostater eller av/på bryter. Ingen hjelp å få der. Henviste til verksted. Kan også få opplyse at dokumentasjon som følger disse apparatene er nesten ubrukelig. Skjematiske tegninger har dårlig referanse til medfølgende kabler etc.

Beskrivelse av Resett ved feil finnes på baksiden produktspesifikasjon og ikke i brukerveiledningen, etc.

 

Etterpåklokskapen har fortalt meg at jeg skulle ha valgt Eberspächer, som har all nødvendig dokumentasjon nedlastbar fra nettsted.

 

Uansett, er det noen som har oppskrift på å koble termostat og eller av/på bryter til dette apparatet ?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tenkt meg om tror jeg at du kobler av/på bryter på samme måte som "timeren" er koblet. Går da ut fra at det timeren gjør, er å skru av varmeren etter en time. En av/på bryter vil vel da beholde varmeren på til du skrur den av? Termostaten foreslår jeg at du kobler til en defrostervifte som da starter og stopper etter tempføleren.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Til Info:

 

Måling på 'timeren's tillkobling ga følgende resultat:

Rød kaber er +

Brun kabel er -

Når 'timer' starter varmeren skjer dette ved at + legges på sort kabel.

 

Problemet er da løst ved å ha en bryter som kobler rød og sort kabel sammen når varmeren skal slås på.

 

Takk til alle som har vært behjelpelig !

 

Finn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...