Jump to content

Gammel 2 takts bensin

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Blir kjøp av "Ny" båt i år :) 27 fots Alicraft med outboard 2takter, selger var litt usikker på bensinen som var på, var visst ca halv tank ca 80 liter?! Men den er oljeblandet og har stått på tanken i over et år, hva bør gjøres med denne bensinen? Er den fortsatt brukelig, ma den ha på mer olje? Har ikke peiling selv, så vil gjerne ha tilbakemelding fra alle som har erfaring/formening!

mvh Martin

Det var iallefall en meget spesiell kombinasjon med 2-takter på en slik båt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her var det mange som kaster seg utpå.... usikker på erfaringsgrunnlaget til enkelte.

At 40 år gammel bensin kan fungere på en firetaktsmotor er vel langt fra noe bevis på at det går bra på en totakter :nonod:

Jeg har ved flere anledninger ved selvsyn sett hvordan overvintret totakts-olje har levret seg som klumper/dråper i bunnen av bensintanken. Kjører du på det går motoren på omtrent ren bensin. Og som kjent er ikke det så veldig atraktivt på totaktere som baserer seg på olje direkte i bensinen. Synes en del av dere er litt vel kjappe med på gå god for bensin som i værste fall skjærer motoren på første turen.

JEG hadde valgt en av følgende løsninger hvis det var min motor.

1. Tømt tanken, og hatt bensin til gressklipperen i ett par år. Fersk bensin og olje på påhengsen. Ønsker ikke skjæring eller annet tull midtfjords på første turen.

2. Hvis jeg ikke skulle tømme tanken hadde jeg fylt på med 1-2% ny olje i forhold til tankstørrelsen, og så toppet opp med fersk bensin. Da har du en blanding som garantert inneholder nok olje til å smøre motoren. Selv om den kanskje ryker litt ekstra på den første tanken så har en motor som har stått i et par år bare godt av litt ekstra smøring.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...