Jump to content

VP MD2030-D - Timeteller, hvordan koble dette ?


sailtech

Recommended Posts

Hei, min Volvo Penta 2030 fra 2004 har en timeteller inkl. i Tachometer (turtallsviser). Denne er meget ustabil, og jeg skal installere en ny fra WEMA.

Kobling av denne ønsker jeg skal være når tenningen til motorpanelet er på.

 

Jeg skal koble denne i parallell med Turtallsmåleren.

 

Jeg skal også koble inn ett ekstern termostat med alarm ved høy temp. på eksos/kjølevann, denne skal jeg også koble i parallell over timetelleren for motoren.

Temp.måleren kobler jeg med en 1. polet bryter, for å kunne bryte "alarmen" når denne går, slik at jeg ikke må høre denne konstant til temperaturen er lav igjen.

 

Se skjema, hva mener du?

www.dropbox.com/home/Public?preview=Koblingsskjema+timeteller.pdf

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor er selve tenningslåsen . Kan ikke se den på skjema.

Det eneste jeg vil tilføye er at du bør ha sikring imellom.

Du kobler deg innpå noe som allerede er beregnet.

Og det jeg ser er meget tynne ledninger.

Jeg tenker egentlig du burde koble deg rett på tenningslåsen, men det blir det samme hvis du har mulighet til å måle strømtrekk og beregne ut i fra det.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tenningslås, styres av hovedbryter inne i båten, som er låst...

Eivind, har du koblet dette? +61, nede på generatoren? Eller har jeg den tilgjengelig på vp panelet?
Er kanskje bedre å koble seg rett på generatoren, så holder jeg meg unna "styrestrømmen" for motoren.

Med en liten glassikring, som passer på timeteller og ny termostat.

 

Tenker jeg på rett vei nå?

Link to post
Share on other sites

Jada, det høres ut som om du tenker riktig. Jeg kjenner ikke motoren du har, men du kan vel koble deg på hvor som helst mellom generatoren og kontrollpanelet (det må jo være forbindelse dit). En liten sikring virker også fornuftig. Jeg bruker forøvrig også D+ til å styre ladereleet mellom forbruk- og startbatteri (etterat jeg kastet ut skilledioden).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...