sailtech Startet 16.Mars.2015 Del på Facebook Startet 16.Mars.2015 Hei, min Volvo Penta 2030 fra 2004 har en timeteller inkl. i Tachometer (turtallsviser). Denne er meget ustabil, og jeg skal installere en ny fra WEMA. Kobling av denne ønsker jeg skal være når tenningen til motorpanelet er på. Jeg skal koble denne i parallell med Turtallsmåleren. Jeg skal også koble inn ett ekstern termostat med alarm ved høy temp. på eksos/kjølevann, denne skal jeg også koble i parallell over timetelleren for motoren. Temp.måleren kobler jeg med en 1. polet bryter, for å kunne bryte "alarmen" når denne går, slik at jeg ikke må høre denne konstant til temperaturen er lav igjen. Se skjema, hva mener du? www.dropbox.com/home/Public?preview=Koblingsskjema+timeteller.pdf Sitér dette innlegget Link to post
sailtech Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58237/skjermbilde.jpg Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Hvor er selve tenningslåsen . Kan ikke se den på skjema. Det eneste jeg vil tilføye er at du bør ha sikring imellom. Du kobler deg innpå noe som allerede er beregnet. Og det jeg ser er meget tynne ledninger. Jeg tenker egentlig du burde koble deg rett på tenningslåsen, men det blir det samme hvis du har mulighet til å måle strømtrekk og beregne ut i fra det. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Er det ikke enklere å la timetelleren styres av D+ (61) på generatoren? Slik gjorde i alle fall jeg det. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Hvor er selve tenningslåsen . Taunus, de fleste av disse 2030 istallasjonene har ikke tenningslås. Kun en bryter til å slå instrumentpanelet av/på. Sitér dette innlegget Link to post
sailtech Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Det er ingen tenningslås, styres av hovedbryter inne i båten, som er låst... Eivind, har du koblet dette? +61, nede på generatoren? Eller har jeg den tilgjengelig på vp panelet?Er kanskje bedre å koble seg rett på generatoren, så holder jeg meg unna "styrestrømmen" for motoren. Med en liten glassikring, som passer på timeteller og ny termostat. Tenker jeg på rett vei nå? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Jada, det høres ut som om du tenker riktig. Jeg kjenner ikke motoren du har, men du kan vel koble deg på hvor som helst mellom generatoren og kontrollpanelet (det må jo være forbindelse dit). En liten sikring virker også fornuftig. Jeg bruker forøvrig også D+ til å styre ladereleet mellom forbruk- og startbatteri (etterat jeg kastet ut skilledioden). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.