Jump to content

slå inn ny skips spiker, hvordan gjør man dette?


M/S Bastard

Recommended Posts

Ja, dette lurer jeg litt på hvordan blir gjort!

 

Bare for og nevne det, dette er da ikke snakk om klink.

Jeg har kravell bygget skrog hvor bordganger er spikret i spant. Men når disse er modne for utskifting så lurer jeg litt på hvordan dette utføres.

 

Det er jo umulig og fjerne de gamle så det er bare og glemme!

Tviler på at man borrer opp nye hull for spiker.

 

Setter man ny spiker i sammen (samme hullet) med den gamle tro?

Link to post
Share on other sites

:flag:

vist du skal skifte spiker må du gå opp en lengde vist samme hull brukes..ny plank.nye hull..

vert tredje spant skal ha gjennomganger (bolt)..eller trenagel som di brukte før.

godt med drev rund hode på spikeren!! Borr først gjennom plank.

Fjerne gammel spiker gjøres ved at mann først dorrer den inn (løsner) klipp av en spiker og sveis den fast til hodet på den som skal bort. kraftig verktøy må til.vi brukte et spett som var formet som et kubein.gikk grei å dra dem ut da!

 

 

Hilsen en som har slått inn noen tusen! :smiley:

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:flag:

vist du skal skifte spiker må du gå opp en lengde vist samme hull brukes..ny plank.nye hull..

vert tredje spant skal ha gjennomganger (bolt)..eller trenagel som di brukte før.

godt med drev rund hode på spikeren!! Borr først gjennom plank.

Fjerne gammel spiker gjøres ved at mann først dorrer den inn (løsner) klipp av en spiker og sveis den fast til hodet på den som skal bort. kraftig verktøy må til.vi brukte et spett som var formet som et kubein.gikk grei å dra dem ut da!

Hilsen en som har slått inn noen tusen!  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann

 

Jeg har ikke gjennomgående bolt for hvert tredje spant ei heller trenagler!

Kommer nok ikke til og fjerne spiker hvis jeg kan gjøre som du beskriver i første linje

 

"vist du skal skifte spiker må du gå opp en lengde vist samme hull brukes"

 

Hvis jeg skal bruke fremgangs måten for og fjerne spiker blir ikke skutesiden pen akkurat :sad:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en misstanke om at vår venn snakker om spiker av grov dim. ettersom han både sveiser og bruker spett.

 

Der finnes dog utstyr for å sveise fast bolter til stålplate. Dette brukes på skipsverft til festing av bla. isolasjonspigger og skruer. En sleidehammer kan festes til bolten og man kan slå utover.

 

Wurth har eller hadde noe som kaltes Bulkfix som var beregnet for karrosseriarbeide. Her ble stifter sveiset elektrisk til plata og ved hjelp av en medfølgende sleidehammer ble bulken rettet fra utsiden.

 

Skal man sveise elektrisk må man ha en god jordforbindelse og dette vil trolig bli en utfordring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...