Jump to content

Propellberegninger - dette kan ikke stemme!


Ian928

Recommended Posts

Nemo:

Det er mye støy, men det meste er nok fra motoren. Kan ikke si at jeg har merket mye støy fra propellen uansett turtall. Det kan hende jeg ikke greier å skille lydene, for vi BURDE antagelig ha propellstøy i og med at propellen sitter ganske nær skroget.

 

Ingar:

Det var det jeg trodde(har det samme systemet på min gamle Triumph med overdrive). Hvis dette hadde vært tilfelle så hadde vel lamellene blitt utslitt temmelig fort? Vi bruker 15-40motorolje på giret, det ble vi anbefalt av PRM forhandleren her i Kristiansund.

 

Poseidon:

Jeg håper du ikke har rett! Men jeg vet jo fra mine erfaringer med lette båter med påhengsmotor at det går veldig tungt rett før båten går i plan. Hva kan vi isåfall gjøre? Jeg tenker meg f.eks at vi kan øke bæreflaten ved å sette på trimflaps bak. Jeg vet ikke om vi kan hive ut så mye mer vekt.

 

Jeg har ikke tilgjengelig bilder av selve skroget nå, men jeg prøver å legge inn et bilde av selve båten: http://www.flickr.com/photos/95888466@N00/.../in/set-152535/

 

Ian

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post
Share on other sites

Hei Ian,

 

"Et bilde sier mer enn 1000 ord" heter det visst - og i dette tilfellet sier bildet det meste......

 

Jeg tror rett og slett at du bør slå deg til ro med at du har en displacementbåt som trives best rundt 7 knop - og hvorfor i allverden er det nødvendig å gå fortere enn det?

 

Det var vel Erik Bye som sang så vakkert om å oppleve verden i 7-knops fart :wink:

 

Lykke til med en kjekke båt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon:

OK, så dette er altså et displacementskrog? Nå ser en jo ikke det viktigste, det som ligger under vannet. Jeg synes det ligner ganske mye på disse båtene under, som alle har større fart:

http://www.furuholmen.com/april.htm

http://www.furuholmen.com/carmenci3.htm

 

Forskjellen som jeg kan se må da være at vår båt (som forøvrig heter Paul) er smalere, og da spesielt i baugen. Det er klart, noen cm bredde på hele båten gir jo veldig mye større flate! F.eks har "April" over flat bunn til langt frem mot baugen, vår båt blir jo ikke flat i bunnen før nesten midt på skroget! Jeg trodde baugen likevel skulle løfte seg ut av av vannet og at båten skulle plane på flaten lengre bak. Jaja...

 

Skal prøve å få scannet noen bilder av skroget, om ikke annet så for moro skyld!

 

Ian

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt en tur og målt hastighet med GPS ved forskjellige turtall. Lag entabell med verdiene og beregn slipp for hver avlesning. Om ditt skrog er av deplasementtype skal ikke dette kreve 68hk å oppnå deplasementhastighet. Tommelfingerregel sier at deplasementfart i knop er ca. samme som vannlinjelengde i meter. Med 24 fot (7,31m) er din vannlinjelengde ca 7m og deplasementfart ca 7 knop. Å oppnå deplasementfart krever relativt lite krefter, det er når du vil over denne farten at kraftbehovet kommer.

 

Jeg byttet motor i fjor og gjorde tilsvarende målinger med GPS. Legger ut mine måleresultater som et eksempel.

Propell stigning er 14 tommer, utveksling på gear 2,23:1. Propellen har for liten stignig til valgt motor/gear, men ble beholdt for å slippe ekstra tur på land midt i sesongen. Har kjøpt ny propell med 16 tommer stigning (bergnet av forhandler) og forventer nå toppfart på ca 12 knop.

Båtens lengde er 25 fot, lengde i vannlinje 7,05 meter. Skrogfasong omtrent som M/Y April, men ikke fult så flat bunn i akterskipet.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Vekker opp denne gamle tråden igjen!

 

Vi har vel slått oss til ro med at 7 knop må vi leve med. Det vi ikke har slått oss til ro med er motoren - Forden rister og bråker og motorkassen tar forferdelig mye plass og når vi likevel ikke har bruk for så kraftig motor så kunne vi tenkt oss å bytte til noe mindre og stillegående. Er det mulig å anskaffe en annen overgangsplate og bruke en mindre motor mot eksisterende gir og aksel eller er det best å satse på å bytte komplett?

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Vi var jo spent på om du fikk tatt de målingene som flere har vert inne på i tråden sist gang. Det er ikke lett å gi råd om ny motor, det kan jo ha en årsak som ikke er avklart enda at farten er som der er.

 

Bare for å nevne et eksempel, kan jo propellen stå for nærmt skroget. Da vil du få samme problemet med ny motor også.

 

Dersom du har lyst å lese litt om propeller, så legger jeg en link under i alle fall.

 

Propellen og naturlovene

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...