Ian928 Startet 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2005 Hei! Vi har en 24 fots halvplaner(?), den ligner på et typisk Furuholmen skrog og skulle i mitt syn være temmelig effektiv i vannet. Vi har en 68 hk Ford med PRM gir som skal være 2:1. Propellen er en 18"x18". Vi målte nettopp farten og fikk 7,5knop ved 2500 omdreininger. Dette tilsvarer over 60% slipp, noe jeg finner veldig usannsynlig. Jeg mistenker at giret kan være 3:1 og ikke 2:1 og det stemmer bedre med 37% slipp. Jeg skal studere plata på giret nøyere, det er ikke så lett å se om det er slått inn 3:1 eller 2:1. Lurer på hva andre tenker om dette? Båten er nesten ikke grodd og propellen har jeg pusset og sjekket. Er 60% slipp virkelig sannsynlig? Vennlig hilsen Ian Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Ian928 Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Hei igjen! Har sjekket platen på girhuset, og der står det helt tydelig 2:1 i utveksling. Jeg har søkt i arkivet og det er jo noen her som har greie på stigning, slipp osv. Hjelp! Lotus? Er du her fortsatt? Litt ekstra info: Kjølen er ikke avrundet mot propellen. Båten drar med seg sjøen og lager langsgående bølger bak når vi kjører. Er det trimplan vi trenger? Takknemlig for all hjelp! Ian Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Jens_P Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Hei! Vi har en 24 fots halvplaner(?), den ligner på et typisk Furuholmen skrog og skulle i mitt syn være temmelig effektiv i vannet. Vi har en 68 hk Ford med PRM gir som skal være 2:1. Propellen er en 18"x18". Vi målte nettopp farten og fikk 7,5knop ved 2500 omdreininger. Dette tilsvarer over 60% slipp, noe jeg finner veldig usannsynlig. Jeg mistenker at giret kan være 3:1 og ikke 2:1 og det stemmer bedre med 37% slipp. <{POST_SNAPBACK}> Har sjekket platen på girhuset, og der står det helt tydelig 2:1 i utveksling. <{POST_SNAPBACK}> Har noe lignende ditt skrog, 25 fot og 2,4m bred av Skilsøtype.Med 40hk ved 3600rpm, gear 2:1 og 16,5 x 14" fikk jeg max. 9,5 knop ved 2500rpm. Denne propellen var for tung og jeg fikk ikke utnyttet mer enn ca. 30hk. Grei fart var ca. 7,5 knop ved 2000rpm. Dette gir slipp på ca 35%. Dette virker unektelig rart. Grovt gjettet burde din båt ha toppfart på 12 - 15 knop med korrekt propell. Ikke noe fasitsvar, men en grei pekepinn om at noe ikke stemmer hos deg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
will Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Vi målte nettopp farten og fikk 7,5knop ved 2500 omdreininger Er du helt sikker på at turtelleren er rett? Sitér dette innlegget Link to post
Ian928 Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Hei og takk for svar! Will: Nei, vi er jo ikke helt sikker på at turtelleren er riktig. Men det jeg kan si er at det går ikke veldig mye bedre om vi gir full gass. Mitt inntrykk er at motoren går veldig lett. Jeg er usikker på hva som er maks turtall på Ford 68hk, men rundt 3000 tenker jeg og det når vi ganske lett. Og uten at farten øker nevneverdig. Jens_P: Hvilken propell bruker du? Stigning/diameter? I følge de beregningene jeg har gjort så kommer jeg ut med en foreslått propell med 14" diameter og 18" stigning, dette er jo mindre diameter enn vi har, men samme stigning. Nå har jeg forstått at slike beregninger har stor usikkerhet, men slippfaktoren er jo ikke til å komme forbi, den havner på 62%. Fins det justerbare stroblamper som kan brukes til å måle omdreiningshastigheten? Jeg kunne tenkt meg å målt på motoren og på propellakslingen for å være helt sikker på at giret virkelig er 2:1. Er det noen hjelp for dere hvis jeg får lagt inn bilder av skroget her? Ian Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Jens_P Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Jens_P: Hvilken propell bruker du? Stigning/diameter? <{POST_SNAPBACK}> Diameter 16,5" stigning 14". Du får jo håndholdt turteller hos Clas Ohlson. Alternativt kan du prøve å låne eller leie hos et bilverksted eller diesel-elektrisk verksted. Hvis du har mekanisk gear kan du jo legge inn gearet og dreie på motoren med skralle og pipenøkkel på remskiva mens du teller omdreininger på motor og propellaksel. NB! Dette må gjøres med stoppmekanisme aktivert. Ellers er det fort gjordt å bli av med fingere eller få noe vektøy i panna hvis det starter! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gudrun Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Er det en 4 syl Ford (2712)på 68 hk er det v/2200 omdreininger, dette kan du gå med kontinuerlig. Motoren hadde maks turtall på rundt 2500, da var den på 74hk, ihverfall SabbForden... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Diameter 16,5" stigning 14". Du får jo håndholdt turteller hos Clas Ohlson. Alternativt kan du prøve å låne eller leie hos et bilverksted eller diesel-elektrisk verksted. Hvis du har mekanisk gear kan du jo legge inn gearet og dreie på motoren med skralle og pipenøkkel på remskiva mens du teller omdreininger på motor og propellaksel. NB! Dette må gjøres med stoppmekanisme aktivert. Ellers er det fort gjordt å bli av med fingere eller få noe vektøy i panna hvis det starter! <{POST_SNAPBACK}> Du får og en slik i Biltema. Art nummer 15-282 Og noe billigere.. Har den selv og er fornøyd Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jens_P Svart 11.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2005 Du får og en slik i Biltema. Art nummer 15-282 Og noe billigere.. Har den selv og er fornøyd <{POST_SNAPBACK}> Takk! Visste de hadde, men var ikke i stand til å finne den. Ligger undre under Teknikk og Digitalt Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nemo Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Gudrun Er det en 4 syl Ford (2712)på 68 hk er det v/2200 omdreininger, dette kan du gå med kontinuerlig. Motoren hadde maks turtall på rundt 2500, da var den på 74hk, ihverfall SabbForden... Motoren fra Ford var også levert med uttak av flere hestekrefter, men dersom det står 68 hk på den er det sikkert den versjonen som er nevnt her. Motorene var levert med maks turtall 2450 til 2600 avhengig av hvem som mariniserte dem. Se på typebetegnelsen på motoren for å være sikker på hvilken motor det er.. Kan det tenkes at gearet slurer? Det kan du få et bra inntrykk av om du måler hvordan farten øker i forhold til at du øker turtallet rolig. Sitér dette innlegget Link to post
Ian928 Svart 12.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Hei igjen og takk for svar alle sammen! Jens_P: Jeg har prøvd å dreie på motor, men det er nok hydraulisk kobling for propellen står stille. Gudrun: Det er nok en 2714 firesylindret SaabFord ja. Tror faktisk vi kan få den opp i 3000 omdreininger, men alt over 2400 høres ikke bra ut i mine ører. Over 2500 gir mer røyk, vi pleier å kjøre på 2200 og under. Wellcraft: Takk for tipset, skal få tak i et slikt! Nemo: Jeg skal sjekke typebetegnelsen på motoren. Når det gjelder sluring på koblingen så tenkte jeg på det samme i går. Jeg tror det er grei sammenheng mellom turtall og fart, men det er jo selvfølgelig vanskelig å bedømme fra båten. Dette kan jo sjekkes med laserturtallsmåleren. Jeg er ikke vant med innenbordsmotorer, men motoren akselerer veldig raskt når du gir gass og jeg føler at den går veldig lett. Mitt inntrykk er at den oppfører seg som om jeg skulle kjørt bil i 2.gir... Vi merker ingen forskjell på motoren når den settes fra fri og til gir, heller ikke noe rykk i båten(dette er kanskje en av godene med hydraulisk kobling?) Takk igjen for innspillene og tipsene, jeg tror at nøtten skal knekkes med hjelp fra dere! Ian Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Gudrun Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Hvis det er en 2712 motor var den på 68hk. kontinuerlig v/2200 omdr. At du kan få den opp i 3000 omdr. må være på rusing, uten propellen innkoblet. Får du den opp i den omdreiningen innkoblet er propellen din alt for lett. Er det en 2722 motor, som er etterkommeren er den på 85hk. v/2600 omdr.Dette var maks turtallet innkoblet. Ellers er det riktig som Nemo skriver, 2450 omdr. er maks turtallet med gearet innkoblet på en 2712 motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ian928 Svart 12.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Gudrun: Motoren går opp i nesten 3000 omdreininger i gir ja! Selvfølgelig har vi bare prøvd dette i noen sekunder... Samboeren min har kjøpt turtallsmåler på Biltema i dag, så i løpet av pinsa får vi forhåpentligvis avklart om propellakslingen har den hastigheten den skal ha. I så fall får vi begynne å lete etter en annen propell. Ian Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Jens_P Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Har du målt fart ved tomgang eller lavt turtall? I dette området har ikke skroget begynt å løfte seg og slipp burde være rundt 30%. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ian928 Svart 13.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Jens_p: Nei vi har ikke målt farten på tomgang. Det går ikke fort ihvertfall. Jeg skjønner at dette er en måte å måle uten at skrogfasongen har så stor innvirkning. Kan vi få noen med knopmåler til å kjøre ved siden av? Er det nøyaktig nok? Vet ikke om jeg har tålmodighet til å kjøre en sjømil på tomgang... Ian Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Poseidon Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Hei, Slik som "problemet" beskrives tror jeg ikke at svaret er så vanskelig å finne. Det som jeg leser tyder på at båten er "for tung i sessen". Den har ganske enkelt for stor vekt i forhold til det som skulle ha blitt en bærende flate under planing. Med andre ord: båten går som ren displacementbåt, uten tendenser til planing. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Jens_p: Nei vi har ikke målt farten på tomgang. Det går ikke fort ihvertfall. Jeg skjønner at dette er en måte å måle uten at skrogfasongen har så stor innvirkning. Kan vi få noen med knopmåler til å kjøre ved siden av? Er det nøyaktig nok? Vet ikke om jeg har tålmodighet til å kjøre en sjømil på tomgang... Ian <{POST_SNAPBACK}> En håndholdt GPS vil fungere greit. Kjør en kort strekning frem og tilbake og beregn gjennomsnitt for å kompensere for strøm. Tanken er at dette er en grei hastighet å beregne propellstigning i. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nemo Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Hei. Håper det går greit med å kontrollere turtelleren din. Husk å gå motoren varm først. Det er valig at turtellere kan være ganske nøyaktig på et turtall og likevel ha feil på et annet. Derfor anbefaler jeg at du lager en tabell der du noterer hva turtelleren og kontrollinstrumentet viser. Start gjerne på tomgang, fortsett med 1000, 1200 osv, eller ta så mange målinger at du får et godt bilde av eventuell feilvisning. Vanligvis er det mulig å justere turtelleren og da kan det være greit at den viser rett på marsj- eller maksturtall for motoren. Etter at du har justert turtelleren tar du målingene på nytt og noterer feilvisningen på ditt instrumet. Dermed får du en god oversikt og kan enkelt korrigere for feilvisning. Siden motoren har et svært høyt maksturtall bør du måle rusningsturtallet. Det gjør du ved å kjøre motoren uten at gearet er innkoblet rolig oppover til turtallet ikke øker mer. Husk at motoren må være varm. Rusningsturtallet ligger vanligvis rundt 10% over motorens oppgitte maksturtall. Når du har justert turtelleren bør du gjøre slik som Lens_P skriver at du låner en GPS og måler fart i forhold til turtall. Ta flere målinger og se om det er samsvar mellom økning i turtall og fart. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 (redigert) Hm, dette høres unektelig mystisk ut. Er det noe som har vært hele tiden, eller har det oppstått i år? (Eller er båten kanskje ny for dere?) Propellen virker ikke å være for liten, nærmere det motsatte etter mine beregninger. Det er en mulighet for at gearboksen slurer når den får nok belastning, noe sier meg at det kan være tilfelle her, siden du får så pass turtall ikoblet. Dette vil du merke ved at gearet (oljen) etter hvert blir temmelig varm. Redigert 14.Mai.2005 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ian928 Svart 14.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 (redigert) Poseidon: Jeg er nok enig i det du sier, båten går ikke i plan. Det er mulig jeg misforstår og at det heller ikke er mulig å få det til, båten er ganske smal og smalner av bak. Vi hadde opp båten i fjor og kastet ut ganske mye vekt, benker, parafinovn o.l foran, det hjalp litt tror vi. Baugen løfter seg ihvertfall mer nå. Jens_P: GPS er selvfølgelig saken, det har jeg ikke tenkt på! Nemo: Vi skal sjekke turtallet som foreskrevet. Sumo: I følge de beregninger jeg har gjort skulle propellen heller være på den tyngre enn den lette siden ja. Er det ingen mekanisk kontakt med hydraulisk kobling? For å summere så lang så har jeg forstått det slik at problemet kan komme av følgende: 1 Feil utveksling i gir (usannsynlig men det finner vi snart ut) 2 Giret slurer (det finner vi snart ut) 3 Båten "graver seg ned" Jeg har en følelse av at svaret blir at punkt 3 er riktig, båten har ikke nok bæreflate/er for tung. Men det jeg da ikke forstår er hvordan motoren kan gå så lett med den propellen vi har? Kan det være at den kaviterer? Ian Redigert 14.Mai.2005 av Ian928 (see edit history) Sitér dette innlegget Ian og Kirsti 1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp 1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp Link to post
Nemo Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Dersom den kaviterer så mye tror jeg du vil høre kraftig propellstøy. Det kan du sjekke når du øker farten og samtidig høre etter om propellstøyen øker kraftig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Er det ingen mekanisk kontakt med hydraulisk kobling? Ikke i form av tannhjul. Det er lameller som holder "kontakten" ved at de settes under trykk fra hydraulikk-pumpa. Omtrent som clutch'en på en bil. Slurer det her vil det snart avsløre seg ved at oljen lukter brent... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Poseidon: 2 Giret slurer (det finner vi snart ut) Ian <{POST_SNAPBACK}> Har du byttet olje på giret I så fall MÅ du være sikker på at det er riktig olje. Jeg opplevde at giret sluret etter at jeg byttet olje på en båt jeg hadde tidligere - da jeg undersøkte viste det seg at jeg hadde fyllt feil gearolje. På mitt TwinDisc gear jeg har nå skal det være SAE 30 - jeg undersøkte hos Progress om jeg kunne bruke 10-40 men nei det måtte jeg ikke bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 (redigert) Poseidon: Jeg er nok enig i det du sier, båten går ikke i plan. Det er mulig jeg misforstår og at det heller ikke er mulig å få det til, båten er ganske smal og smalner av bak. Vi hadde opp båten i fjor og kastet ut ganske mye vekt, benker, parafinovn o.l foran, det hjalp litt tror vi. Baugen løfter seg ihvertfall mer nå. - - - - - - 3 Båten "graver seg ned" Jeg har en følelse av at svaret blir at punkt 3 er riktig, båten har ikke nok bæreflate/er for tung. Men det jeg da ikke forstår er hvordan motoren kan gå så lett med den propellen vi har? Kan det være at den kaviterer? Ian <{POST_SNAPBACK}> For å si det litt enkelt så er ikke båten istand til å nyttiggjøre seg den effekten som motoren kan tilføre den. Årsaken er at den er en displacementbåt, med en maksimalhastighet som er gitt av skroglengden og ikke av motoreffekten. Resultatet er som du ser at båten graver seg ned, og setter seg på ende, og tilfører man enda mer kraft begynner propellen å danne en "luftlomme" rundt seg selv, den "spinner" i denne lommen - og båten får ikke gjort nytte av den effekten som tilføres. Det er godt mulig at båten ville ha gått minst like fort med en lett 30 HK som den nå gjør med en tung 68 HK....... Litt freidig sagt; det hjelper ikke hverken med omdreiningstellere eller GPS'er - fysikkens grunnlover lar seg ikke oppheve av moderne dippedutter Redigert 14.Mai.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 14.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2005 Litt freidig sagt; det hjelper ikke hverken med omdreiningstellere eller GPS'er - fysikkens grunnlover lar seg ikke oppheve av moderne dippedutter <{POST_SNAPBACK}> Nei, men det er bra verktøy for å bekrefte fysikken. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.