Jump to content

Sikkerhetsventil VV-bereder vil ikke holde tett.


Møkkalasset

Recommended Posts

Etter første vannfylling i år så er det bare problemer. Så fort jeg starter vannpumpe og trykket nærmer seg maks, så slår sikkerhetsventilen på varmtvannsberederen ut og spytter vannet ut tappestussen slik at vannet havner i kjølsvinet. (Slange dit.) Jeg tok for gitt at fjæra i ventilen var blitt slakk, og at den måtte byttes. Var innom Scand/Agder i dag og han hadde maken ventil liggende. (4 bar den også), men den var brukt så litt usikkert om den var i orden. Monterte denne, og problemet er det samme. Selvsagt kan jeg ha hatt uflaks og montert en defekt mot en defekt.

 

Alt fungerte i fjor. Det er akkurat som om at så fort det kommer litt vann inn i berederen så, slår ventilen ut. Jag hadde en teori om at problemet skyldtes luft, men etter å ha sluppet ut luft i alle kraner både på kald og varm side mens pumpa gikk så er problemet likedan.

 

Min neste plan er å kjøpe ny ventil. Maritim har en på 6 bar, og det kan neppe skade. Om tanken koker så blåser den ventilen uansett.

 

Men kan det være andre ting?

Link to post
Share on other sites

Feil med sikkerhetsventilen er sansynlig årsak. Har denne stått åpen gjennom vinteren?

 

I teorien kan det også være trykkbryteren på vannpumpa som trøbler slik at trykket blir for høyt. Men dette anser jeg som mindre sansynlig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal sikkerhetsventilen være stengt el åpen under vinteren ?

 

Jeg åpner som regel min og tømmer vann,så lar jeg den bare stå oppe.

Jeg har isotemp 40l med en rund kran/sikkerhetsv som vris til det kommer ett lite knepp,da er den åpen !

Når våren kommer knepper jeg den bare over igjen,og den er tett.

Link to post
Share on other sites

Bare ikke bytt sikkerhetsventilen med en kran så hehe :rolleyes: !

Men skjønner løsningen din,en grei løsning det.

Vil det si att sikkerhetsventilen skal være stengt om vinteren ?

 

Blir vel ikke samme trykk i en båt som hus kansje ?

Vi har jo alle sett varmtvannsberedre fly gjennom hus !!

Men berederne går jo også på 220v i båten,så kan bli skummelt.

Blir ett pent hull i båten det.

Link to post
Share on other sites

Trodde denne: https://www.maritim.no/isotemp-overtrykksventil#.VQiJl57Kw5s skulle passe. Den er på 6 bar, mens den originale er på 4 bar. Men blir jo litt i tvil når Taunus sier at den er "crap".

 

Jeg byttet fra den originale (fra 2005) med vippearm for å åpne ventilen til den som Møkkalasset linket til. Den nye har virket problemfritt, og jeg oppfatter denne å være av god kvalitet. Den gamle med vippearm derimot, den kan jeg forstå blir betegnet som crap.

 

Den nye har også en skikkelig slangestuss. På denne har jeg koblet en slange som leder evnt. overtrykksvann overbord via luftinntaket til motorrommet.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Denne får du på maritim https://www.maritim.no/ati-overtrykksventil#.VQiaZpvsTMI

Ikke begynn med noen petter smart løsning selv om det er bare 4 bar i tanken smeller det godt.jeg byttet min i fjor da jeg hadde samme problem som deg.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Den Bergstad linker til stod på min tank originalt. Jeg byttet denne fordi den ikke holdt tett. Jeg anbefaler heller den modellen Møkkalasset linket til tidligere i tråden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en som likner på den Møkkalasset linket til. Den holdt ikke tett i fjor etter første fylling av vann. Den hadde da blitt dreid til første hakk. Det var ikke godt nok. Oppdaget det ikke før nesten begge vanntankene var tømt. Det som hjalp var å dreie hjulet rundt noen ganger. Var nok noe som måtte arbeide seg på plass. Etter det holdt det tett.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme som Brigg med bra resultat.

Mener det stod noe om det problemet i et båtblad for noen år siden og da var det en løsning.

La for øvrig opp et T stykke før ventilen med en kran på den ene T stykket med en slange ut av båten for å kunne tømme berederen uten søl

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Tenkte først å teste om det lar seg gjøre å skru ned vanntrykket på pumpa, men ikke for langt da jeg synes det er greit med godt trykk, særlig ved dusjing.

 

Hvis ikke dette virker så bytter jeg ventil. Noen som har betenkeligheter med å gå opp fra 4 bars til 6 bars ventil? Jeg antar at 6 bars ventilen vil blåse før tanken dersom det skulle oppstå et overtrykk. Eller hva mener folket?

 

Tanken er en 60 liter fra RTI som ble levert som standard til Scand Baltic: http://www.rtirustfritt.no/page13.html

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Noen som har betenkeligheter med å gå opp fra 4 bars til 6 bars ventil? Jeg antar at 6 bars ventilen vil blåse før tanken dersom det skulle oppstå et overtrykk. Eller hva mener folket?

Ta en telefon til de som har produsert tanken

 

bilde

 

De har sikkert trykktestet tankene og kan gå god for om du kan bytte til en 6 bars ventil.

Link to post
Share on other sites

Den Bergstad linker til stod på min tank originalt. Jeg byttet denne fordi den ikke holdt tett. Jeg anbefaler heller den modellen Møkkalasset linket til tidligere i tråden.

Kan være enig i den Brigg det har vært en del negative kommentarer angående denne ventilen, men min virker helt fint. jeg sørger for at ventilen aldri står åpen når det ikke trengs. Møkkalasset ta et bilde av den gamle ventilen så stikker du innom nærmeste rørlegger forretning der har de helt sikkert en på lager tilsvarende den du har fra før.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

:headbang::headbang::headbang::headbang: Tid for selvransakelse!! Etter å ha sjekket begge ventilene, åpnet de og rengjort de så var problemet likedan. Jeg tenkte da at jeg fikk gå til anskaffelse av ny ventil med høyere utløsertrykk. Samtidig er det jo greit å tenke seg om før man bruker 500 kr på noe nytt. Heldigvis fulgte det med dokumentasjon på alle installerte enheter da jeg kjøpte båten, også til Jabsco vannpumpen. Jeg leste til øyet ble stort og vått. Pumpa skal starte på 0,7 bar og stoppe på 2,8 bar. Hvorfor holder da ikke sikkerhetsventiler på 4 bar tett? Kikket litt på tegningene. Det er noe som ikke stemmer......

 

Tankene går tilbake til dagen jeg sjøsatte. Da helte jeg på kun 10 liter vann, men pumpa startet ikke. Sjekket pumpa og fant to løse røde ledninger. En med kabelsko og en uten. Regnet med at jeg hadde røsket disse fra hverandre ved en av de mange turene opp og ned i motorrommet. Satte på ny kabelsko og skjøtet de sammen, og vips så virket pumpa. Problem løst, tenkte jeg. Siden jeg ikke hadde noe vann å snakke om forble pumpen avslått.

 

Så kom alle problemene som ledet til denne tråden her på BP. Men som sagt det var noe som ikke stemte etter å ha sett på tegningen i går. Jeg fikk hentet et speil og ei lykt så jeg kunne kikke på undersiden av pumpa. Der var det to flatstifter gitt.... :confused: Hmm? Selvsagt, der skulle de to røde ledningene vært koblet til! :headbang: Ved sammenkobling av disse ledningene har jeg rett og slett "bypasset " pumpas egen trykkregulator - og pumpa ville derfor uansett kun latt seg stoppe på bryteren. For en tosk jeg er! :headbang::headbang::headbang::headbang: Jeg laget en midlertidig kobling for å sjekke at dette stemte. Pumpa startet - og stoppet mykt som bare det. Ingen problem med trykkventil. Tenk å surre med dette 3 kvelder på rad uten å finne ut av det.

Jeg beklager til alle BP-venner at jeg har adressert problemet feil. Lekkasjen hadde en helt annen årsak. Må nok innrømme min dumhet her. :yesnod:

Jeg lover på tro å ære å aldri fortelle blondinevitser! :lol::lol: :lol:

 

Jeg tror jeg må få moderator til å endre emnetittelen til: "Hvordan tukle det til mest mulig for seg selv?" :smiley: Håper flere enn meg lærte noe av dette.... :yesnod:

 

Bilder av ledninger og pumpe:

 

bilde

 

Her har jeg midlertidig koblet meg innpå for å sjekke om det funket. Og det gjorde det.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...