Jump to content

Umulig å få "baug opp" på Raymarine c serie

Tore B

Recommended Posts

På plotteren peker baugen opp mot venstre hjørne av plotteren (diagonalt på skjermen) når jeg velger "baug opp" Dette er jo helt håpløst når jeg skal bruke radar overlay, da viser radarbildet kurs opp og kartet ligger diagonalt. Forhørte meg med forhandlerene på båtmessa, men de hadde aldri hørt om problemet. Forhandler av båten er umulig å få noe ut av (2013 mod. båt) noen kloke hoder her som har forslag til løsning?

Har du autopilot?

Er det stor forskjell mellom heading (kursen du ser i autopilotdisplayet) og COG du ser på plotteren?

Høres ut som headingsensoren er endel grader feil. Da blir radaroverlayet også feil.

Dette ordner du i autopilotoppsettet. Enten justere inn gradene manuelt eller "align with COG" når du går på en snorrett kurs.

Kan være lurt å kjøre en "compass swing" først.

Mvh. SAP

Det er nok lurt.

Si det er 10-20 graders forskjell vil båten krabbe skrått på skjermen slik du beskriver.

Når du er ferdig med compass swing så får du et deviasjonstall hvor lavere tall jo bedre. Bør ikke være over 7 og helst under 5.

Et annet tips til Raymarine plottere. Du kan legge kursvektorer med ønsket lengde i minutter som overlay på de forskjellige visningene. Både HDG og COG.

Synes det er kjekt med saktegående båt hvor vind og strøm innvirker. Radaroverlayet følger heading, så er det stort sprik mellom vektorene pga strøm vind eller strøm så er man klar over det når man ser på overlayet og det ikke stemmer helt.

På bildet under ser du den grønne og røde streken avviker. 5 graders forskjell på HDG og COG. Fant ikke noe bilde av overlay i farten.

bilde

Helt hundre blir det aldri på alle kurser. Jeg har forsøkt mange kalibreringer og synk av kursen for å få overlayet så godt som mulig. Nå er jeg somregel under +- 3-4 grader.

Deviasjonstallet i mitt tilfelle er 4.

Mvh. SAP

Den oppdateringen gjorde det mulig å få radaroverlay med COG om headingdata ikke er tilgjengelig.

Får plotteren headingdata brukes den.

Red

Sakset fra manualen:

Using COG for the Radar overlay

COG can be used for the Radar overlay when Heading data is not available or is lost.

From the Chart application menu, with Radar overlay switched On:

1. Select Menu.

2. Select Presentation.

3. Select Overlays.

4. Select Radar w/o Hdg: so that On is highlighted.

The Radar overlay is now set to automatically switch to use COG data if Heading data is notavailable or is lost.

If Heading data subsequently becomes available again the system will automatically change back to using Headingdata.

An alert message will be displayed when switching to COG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...