Jump to content

Baltic-zinkanode gjenget ved propellmutter-hvor kjøpe?

Gabi

Recommended Posts

Jeg er blitt anbefalt å droppe den tynne akselanoden i forkant av propellen (sett forfra båten) da det er litt for liten avstand der. Så jeg tenkte å kjøpe en zink som jeg kan skru innpå det gjengede partiet etter propellmutteren. Jeg har 40mm aksel og den gjengede partiet er ca 24-25mm. Men jeg sliter med å finne en slik. Jeg kan ikke bruke Sleipner sin for jeg har ikke skruhull i enden av propellakselen til å feste den med. Jeg prøvde også en Bosvik (?) type Ø41 med 3 skruer til å feste innpå selve propellmutteren men den var for liten.

Båten er fra 1985. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe en slik zink? Jeg ser Agder boats har en "Bosvik" type, men jeg kunne som sagt tenke meg den slanke typen som man skrur innpå gjengene. Noen som vet om Volvo sin M24 type passer?

Redigert av nopain99 (see edit history)

Noen ganger altså....

...går ting ikke bra....

Jeg har målt diameter på bolt, kjøpt gjengetolk på Biltema og fant ut at det nok er en Ø24 gjenget aksel med 2 i stigning. Min lokale Volvo forhandler og jeg fant ut at en standard Volvo anode burde passe. Bare å skru på og stramme hardt til!

Jada, jommen sa jeg smør...

Skrudde på, dvs det var litt vanskelig å få den innpå og gikk tregt. Stoppet etter noen få tørn. Skrudde av igjen ogfant ut at enden av propellakselgjengene ikke var helt ordentlig gjenget (sikkert litt skadet 85modell da...) slik at jeg hadde fått skrudd zinken skjeivt på...

Kjøpte så en M24 bolt og mutter på Maskinforretningen. Satte zinken i tvinga og klarte med bolten å gjenge skikkelig opp igjen.

Tok så mutter, kappet i 2. Tapet de fast til propellaksel, brukte skiftnøkkel for å skru mutter for å prøve å gjenge ytterste bit litt bedre.

Skrudde så zink inn, gikk ganske ok til å begynne med før den ble hardere og hardere å skru... klarte ikke å skru videre inn selv om det var igjen 1-1,5cm til propellmutter. Prøvde så å skru den ut igjen med satt som f...

Sitter nå med vondt i armen og frustrert over at en så enkel ting kan bli så mye styr! Så nå sitter zinken halvveis innpå, hverken som fugl eller fisk...

Jeg kunne sikkert først ha prøvd å løsne selve propellmutteren også for å prøve å skru den ut og kanskje få bedre gjenger, men tørte ikke helt å begynne med det, i tilfelle jeg fikk problemer med å skru den på igjen. Ville ikke lage større problemer enn jeg hadde...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...