Jump to content

Nivåbryter til lensepumpe


Muhammed

Recommended Posts

Jeg har kjøpt nivåbryter på Biltema som ikker til å stole på. Den er helt ny men lever helt sitt eget liv, så jeg må kjøpe meg en ny. Har dere et godt tips på en nivåbryter som er til å stole på og ikke koster skjorta?

Jeg lærer aldri, det meste av Biltemaproduktene er dårlig kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Rule-A-Matic (Artikkelnummer 7500-00 hos Maritim) stående i snart fem år nå. Den har tjent meg trofast hittil. Hos Maritim koster den 323 raske, husker ikke hvor mye jeg betalte da jeg kjøpte min, det var ikke hos Maritim heller.

 

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Rule-A-Matic (Artikkelnummer 7500-00 hos Maritim) stående i snart fem år nå.  Den har tjent meg trofast hittil.  Hos Maritim koster den 323 raske, husker ikke hvor mye jeg betalte da jeg kjøpte min, det var ikke hos Maritim heller.

Mvh,

Kjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Sånn hadde jeg og, en uke holdt den :rolleyes:

Den ble stående i åpen stilling uten at den koblet inn lensepumpe! Kvikksølvbrytere stoler jeg ikke på.

Få tak i en elektronisk sak, koster litt men det er en rimelig forsikring.

 

Jeg kjøpte meg en bryter men finner den ikke på maritim kanskje Watski har den.

Selve elektronikk boksen kan henges på et skott, og så går den en slange ned til en kopp som du monterer nede i kjølsvinet.

når vannet stiger i koppen så presses luften i slangen oppover og slår inn elektronikken.

Den fungerer veldig bra, kostet rundt 6-700 kroner tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Vet du at du kan få hel-elektroniske lensepumper - da kan du droppe nivåbryteren.  Det hele er skjult inne i pumpehuset som ikke er større enn på en vanlig pumpe. Jeg hadde en i gamlebåten som fungerte helt ok!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kasta nettopp en slik Rule sak (i dag :sad: ). Fungerte helt greit til den streiket slik det ofte er..... Jeg kjøpte ny Rule-pumpe UTEN automatikk og ekstern nivåbryter. Nivåbryter og pumpe koster en del mindre enn helautomatisk pumpe og da kan jeg lettere følge med på evt. lekkasjer ved å lage alarmys som lyser så lenge pumpen går. Tror det blir en billigere og bedre løsning selv om det blir litt mer montasje. Levetiden på disse pumpene er jo ganske begrenset, har opp gjennom årene opplevd levetider på alt fra noen få måneder og opptil 4-5 år. Har etterhvert opparbeidet meg en inngrodd skepsis til disse billige pumpene men skal en ha litt mer proffe varianter koster de fort 10 ganger mer og det er de neppe verdt, i alle fall ikke i tett plastbåt der det i prinsippet ikke skal være noen lekkasjer.

 

Jeg kjøpte en Rule 360 med nivåbryter av et annet fabrikat men den ligner veldig på den som selges sammen med Rule 500. Det vil jo vise seg etterhvert hvor lurt det var............ Nivåbryteren tåler 15A og pumpen skal sikres med 2.5A og da regner jeg med at nivåbryteren skal kunne leve lenge. Det som dreper disse pumpene er jo ofte vanninntrenging og det gjelder nok for nivåbryteren også......

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en bryter men finner den ikke på maritim kanskje Watski har den.

Selve elektronikk boksen kan henges på et skott, og så går den en slange ned til en kopp som du monterer nede i kjølsvinet.

når vannet stiger i koppen så presses luften i slangen oppover og slår inn elektronikken.

Den fungerer veldig bra, kostet rundt 6-700 kroner tror jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Denne finnes i gamle/nye oppvaskmaskiner som du finer hosd avfallselskapet, litt plunder å stille trykket riktig men når du haar fått den innstilt så funker den. Har prøvd dette i en båt jeg hadde tidligere.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

 

Denne finnes i gamle/nye oppvaskmaskiner som du finer hosd avfallselskapet, litt plunder å stille trykket riktig men når du haar fått den innstilt så funker den. Har prøvd dette i en båt jeg hadde tidligere.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Denne pressostaten kan sikkert fint brukes til varsling av uteblivelse av kjølevann også skulle jeg tro....

Har tenkt tanken på lage en slik men tror nok jeg hadde støpt den inn i epoxy ellr noe, vet ikke om de kontaktorsettene tåler dette klima noe særlig??

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Der er, og vil alltid være forskjell i kvaliteter på nivåbrytere og lensepumper.

 

Av den grunn har jeg av sikkerhetsmessige årsaker (til tross for at Perlen så å si ikke trekker vann i det hele tatt) valgt å ha 3 lensepumper, herav en nivåbryter og lensepumpe i en og samme sak, en kvikksølvbryter, samt en "kule"nivåbryter. Hver lensepumpe/bryter er koblet mot seperate batterier, dvs tre forskjellige batterier, samt utenom det elektriske skap forøvrig.

 

Den sikkerheten jeg føler med dette, gjør at det er uhyre liten investering i brytere/lensepumper.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan alltså ikke forstå at en hel del båteier bruker TUSENER av kroner på plottere, radarer, ekkolodd som kan oppdage en ensom lyr på bunnen, og alskens andre merkelige ting, men når det gjelder lensepumpe med nivåvakt, som i noen tilfeller er den eneste garantien for at en kan bruke alle sine båtgreier, DA!!!: "Nei det kan jo ikke være så dyrt da"

Jeg har Rule lensepumpe tilkoblet en Waterwhich elektronisk sensor. Har aldrig (på snart 10 år) sviktet en gang. Anbefales på det varmeste kostet ca 1500 for sensoren. Kvikksølv og kule brytere er blitt kassert etter tur som upålitelige greier. Sørg bare for at pumpa du kjøper har tilstrekklig kvadrat på strømledningen samt at den er god og fleksibel (mangetrådet)

Hilsen marefolan som står på slipp i Fredrikstad i uka.

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Enig med Marefolan.  Lensepumper er ikke rette budsjettpost å skjære ned på.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det ikke snakk om å skjære ned, men å kjøpe noe som man kan være sikker på og som ikke er svindyrt. Med andre ord et godt og kjøp. Hos meg er det sånn at det heller blir skjært ned på andre ting enn båten. Jeg bruker ganske mye penger på båt og det tror jeg de fleste som har båt gjør. Derfor ønsker man å få kjøpt mest mulig til minst mulig og med best mulig kvalitet. :seeya:
Link to post
Share on other sites

De fleste plastbåter lekker ikke og gir lite erfaring for lensepumpefunksjon over tid. De fleste pumper/niv åvakter virker en god del ganger, og det er vel bruken som sliter dem. Gode er dog billige i forhold til behovet når det gjelder. Mine tidligere båter har lekket mye, til dels veldig mye når lysten til slipping og nating har vært for dårlig. Har aldri prøvd annet enn kvikksølv/kulebrytere. Billige pumper og brytere har alle kuttet ut etter mindre enn en sesong. Rule pumper og kvikksølvbrytere har gjort jobben hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil slå et slag for nivåbryter fra en vaskemaskin. Jeg kjøpte en slik på et service verksted for husholdningsapparater for 50,-. Kjøpte meg noen meter med kobberrør (bremserør), og 20-30 cm kobberør med litt diameter (over 50 mm). Fikk dette loddet sammen av radiatorværste, lagde to sett. Bryteren sitter tørt og fint rett ved batteriene. Eneste aberet med løsningen er at den må justeres inn, men det gjøres lett i en bøtte vann. Fordelen er at du får både 2 og 3 polete brytere. Så her kan mann ha alarmer og lys i mente. Løsningen fungerer perfekt hos meg, og kan anbefales.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Hva som er best eller dårligst av nivåbrytere for lensepumper skal jeg ha usagt så langt. Vil derimot anbefale at alle hjelpesystemer blir funksjonstestet med jevne mellomrom. For å holde litt styr på dette, er det enkelt å lage seg en logg/oversikt over hvilket utstyr dette gjelder med påføring av dato og eventuelle kommentarer for testen.

 

Alle lensepumper bør ha mulighet for manuell opererering slik at de kan overstyres om automatikkken skulle svikte. Skal det gjøres enda sikrere, kan en separat nivåvakt med varsling være et tillleggsalternativ.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Og i den sammenheng kan jeg anbefale enkeltrele' fra Biltema til 19.90.- tåler 30 A.

Jeg styrer 2 lensepumper + septikkpumpe og faktisk 12-220V inverter'n med denne type rele'. Dette fordi inverter er montert litt utilgjengelig og nær 12V kilde pga. spenningsfallet. (Har heller lende på 220V kablingen fra inverter'n). Rele'et til Biltema har vist seg bra det...

 

 

Link to post
Share on other sites

Det  mange gjør feil er å kjøre lensepumpa via nivåbryteren. Man kjører lensepumpa via et rele som styres av nivåbryteren. Nivåbrytere klarer ikke strømmen til annet enn de minste lensepumpene.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Har egentlig lurt på hvorfor ikke flere gjør dette. Det virker jo som om hovedproblemet til disse bryterene er startstrømmen til pumpa, og styrestrømmen til et rele burde være mye sunnere å håndtere for en slik bryter. Og om det likevel skulle ryke, så er det billigere med et nytt rele enn en ny bryter da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det  mange gjør feil er å kjøre lensepumpa via nivåbryteren. Man kjører lensepumpa via et rele som styres av nivåbryteren. Nivåbrytere klarer ikke strømmen til annet enn de minste lensepumpene.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Det er akkurat dette jeg lurer litt på, sjekket mine 2 rule nivåbrytere i dag i forbindelse med nye pumper. Det jeg reagerte på er at det er pinglete ledninger til denne nivåbryteren og "alarmen" gikk hos meg da. Kan dette være godt nok for å drive pumpen. Mener det sto opp til 20A på min bryter, men ledningen minnet mest om tynn hyssing, under 1.5mm2. Tror jeg kjøper et par rele som jeg forer med skikkelige kabler og tar styrestrømmen fra bryteren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat dette jeg lurer litt på, sjekket mine 2 rule nivåbrytere i dag i forbindelse med nye pumper. Det jeg reagerte på er at det er pinglete ledninger til denne nivåbryteren og "alarmen" gikk hos meg da. Kan dette være godt nok for å drive pumpen. Mener det sto opp til 20A på min bryter, men ledningen minnet mest om tynn hyssing, under 1.5mm2. Tror jeg kjøper et par rele som jeg forer med skikkelige kabler og tar styrestrømmen fra bryteren.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel som på disse koblingsurene som man setter i stikkontakten. De tåler for eksempel 10 ampere belastning, men kun 2,5 ampere ut og innkopling. Ikke rart de ikke tåler motorvarmeren da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...