båtfyren Startet 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2015 Så var tiden inne for å holde løftet mitt til ungene mine. De skal få påhengs til sin gummibåt som er laget for opptil 9,9hk. Jeg vil ikke gi ungene 9,9hk motor for den synes jeg er for mye, båten vil plane (har sett andre som planer). Det jeg kunne tenkt meg er å modifisert en påhengs slik at ungene får så mye krefter og når far skal ut er alle 9,9hk tilgjengelige. Hvilken motor vil være lettest å få modifisert med en hjemmelaget "plombe" ? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig påhengs motor 9hk hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Yamaha Vmax 9,9 er jo plombert fra 15 til 9,9 med mekanisk sperre. Bør vel kunne modifiseres til å sperre ytterligere. Kan jo gjøres på alle 9,9 forsåvidt, da det bare innebærer å sperre hvor langt man kan vri gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 En fysisk gassperre burde ikke være så vanskelig å få til nei. Og så er det bare å klistre på et stort klistermerke med "5hk" på siden av motoren så ikke poden oppdager at den egentlig burde vært mye sprekere På min motor ville jeg ha satt inn en plastklosse eller lignende på den akslingen som går fra gasshåndtaket og inn i motoren. Fra før er det en slags plastlippe på akslingen inni håndtaket, så ved å sage til en passende tykk bit og sette den fast der (med f.eks. vingemuttrer) kan turtallet begrenses. Alternativt som Gullfisk er inne på; se på løsningen til V-Max Jr, en sperre i mekanikken på siden av forgasseren slik at turtallet begrenses. På V-Max Jr. kan effekten justeres fra 9,9 til 15hk og tilbake igjen på under et halvt minutt, sikkert lurt å tenke ut noe lignende der du slipper å bruke for mye tid på å justere ned eller opp effekten avhengig av hvem som skal bruke båten. Blir det for omfattende å justere effekten blir det vel fort at justeringsmulighetene blir mindre brukt.. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Dette høres konge ut :-) Skal ut og kikke på Yamaha og be selger ta av lokk for å komme til "gass sperren" Hvorfor er Yamaha sperret ned til 9,9 ? høres jo ut som et godt kjøp siden det er 5 hest "gratis". Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Vel, hvorfor er du selv ute for å kjøpe 9,9 hk ... Er en ren tilpasning til myndighetenes krav, og det er enklere å justere ned en kraftigere påhenger enn å konstruere en påhenger som yter akkurat 9,9 fra scratch. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.