Jump to content

Sitter denne lyddemperen feil vei?


steyr t

Recommended Posts

bilde

Jeg har en slik montert i min båt , men det står ikke noen pil på vilken vei den skal monteres. Den fungerer etter "waterlift " prinsippet så vidt jeg vet,men forrige eier av båten sier at han kan ha satt den feil vei... Vet noen hva som skjer med eksos motrykket og eventuelt lyd dersom dette er tilfelle?

Link to post
Share on other sites

Tipper disse ikke er retningsbestemte, består nok kun av to kammer med vann i nedre halvdel og en skillevegg på midten som gjør at eksos må gjennom vannet for å passere skilleveggen. Hvis stussene ikke sitter like høyt på begge sider vil jeg tro den laveste er ut.

bilde

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Innløpet er rett inn mens utløpet har et bend 45 grader nedover inne i potten slik at det meste av vannet følger med eksosen ut. Om potten er full med vann har den ikke stort mer dempeeffekt enn et rør...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 5 tommers slanger på den ,og det blir noe arbeid å ta den av . så det er derfor jeg lurer på hva som skjer om den står feil vei. Jeg har til info en tamd63 som jeg synes mangler noen omdreininger , og jeg synes lyden er noe høy bak båten nr jeg har godt pådrag.

Link to post
Share on other sites

Om potta står feil vei vil ikke eksosen blåse potta tom for vann. Når du så stopper motoren vil vannet fra svanehalsen etter potta renne tilbake, fylle opp resten av potta og videre eksosløpet fram mot motoren. Har du en stor svanehals kan der være nok vann til å fylle eksosmanifolden der det finner vei inn i motoren, noe som absolutt ikke er bra. Med potta montert rettveien blåses potta så godt som tom for vann når motoren går, og den vil da svelge unna vannet som renner tilbake fra svanehalsen når motoren stopper.

Link to post
Share on other sites

Om ikke jeg tar feil så står det THOR på potten/vannlåsen !?

 

Kjøpte en slik på maritim for ett par år siden,da mente att den kunne stå begge veier.

Men etter jeg spurte her på forumet var det delte meninger om det.

 

Røret på den ene siden går rett inn i potten

På andre siden går røret mot bunn av potta,slik att det blir en vannlås.

Dette var beskjeden jeg fikk her på plassen som virket mest logisk var:

"Det røret som går til bunn i potta skal overbord, det andre til exos bend"

 

Men desverre så må du løsne en slange for å se !

Tviler på att det bare er og følge skriften på potta.Som på min,men kansje.

Men om det står thor som på min så er"r" i Thor den siden som går ned i potten.

Vann/eksos følger skriften ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...