Jump to content

Lensepumpa svikta! Motoren var under vann!!!


ojh9000

Recommended Posts

Båten hadde ikke truttna helt. så den var avhengig av at lensepumpa var 100%. ... Når jeg satt ut båten så røyk den pumpa jeg hadde innstallert, så jeg måtte koble på en ny, jeg misstenker at det kan ha kommet vann i en av koblingene slik at denne misstet kontakt med batteriet.

Link to post
Share on other sites

Motoren tømmer du for vann, bruk hullet til peilepinnen. Vannet ligger nederst i bunnpanna, pump det opp med en oljepumpe el. til der kommer olje i pumpa. Oljen er lettere og vil ligge som det øverste laget. Der kan bli en liten skvett vann igjen, men det tar du ut sammen med oljen etter at motoren kun er startet og varmkjørt litt. Forgasser må tømmes for vann, tappeskrue i bunnen av forgasser. Mens tappeskruen er åpen så kan du slippe gjennom noe bensin fra tanken ved å åpne krana som du har på bensintanken. Steng tappeskrue i forgasser. har tanken vært under vann så må der også en rensing/tømming til her også. Magneten burde du fått skylt med ferskvann for så å sette den til tørk f.eks i steikeovnen på ca. 60 grader en time eller to. Husk å ta av det lille lokket der stiften sitter slik at disse delene også blir renset og tørket. Monter magneten husk å sette på pluggledningene riktig. Få startet motoren og kjør den varm, bytt motoroljen og kjør den en liten tur. Sjekk at oljen ikke er kremaktig i fargen, da er der mer vann og nytt oljeskift må utføres. Gearet bør være tett og tåle en dukkert, men sjekk oljen allikevel. Kremaktig farge, vann i oljen og skifte er nødvendig. Du burde ha en mulighet til å få fyrt opp Marnaen nå, lykke til. Der kan bli stående noen vannperler i forgasser, så hvis problem med oppstart kan en rensing av forgasser med trykkluft være løsningen.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Dersom det skulle være fare for ytterligere vanntilsig i båten under trutning, bør du se om du kan få lånt ei 220 volts lensepumpe inntil du får sjekket lensepumpa de ordentlig. (vel å merke dersom du har tilgang på strøm).

 

Hvor holder du til i landet ? Hvis du opplyser det, er det godt mulig at noen medlemmer har utstyr som kan hjelpe deg over kneika.....

Link to post
Share on other sites

Uansett så er det MEGET viktig, at du gjør det nå. Ikke vent til i morgen, da har allerede mye skade skjedd.

Jeg ville spylt motoren grundig utvendig med ferskvann, tømt for olje/vann, fyllt på med diesel istedet for olje, skrudd ut pluggen og sveivet noen ganger. Du skal ikke starte motoren, bare tørne den litt. Deretter skrur du inn igjen pluggen og bytter til olje, spray over motoren med WD 40 eller lign., og start opp. La den gå litt f.eks. 1/2 time, bytt olje og start opp igjenn. La den gå en time eller to og bytt olje igjen, gjentar du dette et par ganger med lengre intervaller, har du reddet motoren.

Men du må begynne nå med en gang.

 

Lykke til.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Bateriet holdt hele forrige uke. Og da gikk pumpa med kortere intervaller. Jeg har et reserve batteri klart.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra !

 

Et siste spørsmål. Du sier at batteriet holdt i hele forrige uke, og at den fortsatt lenser hvert 10 minutt. Den burde da vært trutnet for lenge siden ? Sikker på at alle skroggjennomføringer etc er tette ?

Link to post
Share on other sites

Når det er kaldt i vannet så trutner tre saktere enn når det er varmt i vannet. en annen ting er at når man starter opp motoren i en trebåt som ikke er trutnet skikkelig kan den begynne å lekke en del p.g.a risting fra motoren. Motoren din er det neppe noen fare med så lenge du følger foregående råd i andre innlegg. Dette fikser du :smash: du er nok ute og tøffer til helga :sailing:

Link to post
Share on other sites

Når det er kaldt i vannet så trutner tre saktere enn når det er varmt i vannet. en annen ting er at når man starter opp motoren i en trebåt som ikke er trutnet skikkelig kan den begynne å lekke en del p.g.a risting fra motoren. Motoren din er det neppe noen fare med så lenge du følger foregående råd i andre innlegg. Dette fikser du :smash:  du er nok ute og tøffer til helga  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Får håpe det....

 

Jeg skal ivertfall grytidlig opp imorgen.

 

Må redde sommeren :fishing::cheers::sailing::drink:

 

Jeg har hatt motoren igang endel for å prøve å justere den inn..Jeg har merka att den tar inn mer vann da....

Link to post
Share on other sites

Min gamle snekke fra 1927 tok en slik dukkert for en del år siden, ny motor var det også, Marna 8-11 fra 1957. Båten hadde trutna, hadde vært ute noen turer også, fått noe sjø, dermed hadde en lask tatt kvelden, det merket jeg ikke. Så; pumpa tømte batteriet og gav opp. Vakta i båthavna ble varslet av forbipasserende som så at noe var på gang, han hadde mitt nummer, men siden han ikke vurderte den informasjonen han som tyveri eller noe slikt som hav var ansatt for å passe båtene for, så var det jo ikke hans jobb å ringe meg, han nektet også å si til en av den kveldens bekymrede hvenm som hadde den båtplassen også.... Sier litt om intelligensen til fyren at han etterhvert ble overasket over oljesøl i havna, kommer jo seff. ut av motoren da.... (men da gikk jo også alle 4 fortøyningene rett ned i vannet). Da ringte han, et par timers tid etter at en bekjent også hadde ringt, og da var jeg hjemme igjen og vurderte angrepsmetodenen jeg måtte trå til med. For lang avstand til kranbil.

 

Lot båten ligge til neste dag, hevet med dykking/ tomfat/ trykkluft. Lenset (lånte lense på brannvakta). Ut med magnet og ned i en pøs med ferskvann. Avfetting, og høytrykksspyler. av hele båten. Etterpå var det motoren: Nærmest spylte ut av motoren, forgasser, tank og ledninger med ferskvann, fyllte på med olje og en del rødsprit... (Rødsprit i tanken, olje og rødsprit i motoren). Sveivet en del for hånd, uten tennplugger, men med olje på toppene av stemplene. Sprayet motor/ forgasser med minst en boks 556. Gikk hjem, blåste "tørr" magnet med trykkluft (litt forsiktig, bare så den sluttet å dryppe, mere eller mindre), la magneten så inni konfyren på en 50 °C med døra litt på klem, over natta. Neste dag, ned i havna, på med litt bensin, nye plugger, magnet, og jammen startet ikke utysket, på bare et par forsøk. Var noe bekymret mht rødspriten i olja, så jeg stoppet, ny olje, med mindre innblanding av rødsprit, før jeg tok og byttet til 100% olje 3 gang.

 

Tut og kjør, lykke til.

 

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk start på Marnaen igjen, uten problemer. :flag:

 

Jeg fikk ut vannet , og fylte på ca 10 liter diesel. Dro noen ganger i sveiva. Bytta til motorolje og starta opp . Motoren starta på andre forsøket.

 

Jeg lot den gå ca et kvarter og peila olja. Den så veldig bra ut, så jeg tok meg en tur på fjorden.

 

Da jeg kom inn igjen sjekka jeg olja igjen. den så fortsatt fin ut, men jeg skifta den fordet siden jeg hadde kjøpt inn så mye :smiley:

 

Veldig bra! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...