bjornas Startet 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2015 Se dette bildet Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
SR400 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Du skal ha en sånn du da? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-hun-86607/ Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
bjornas Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Jeg trenger en eller annen form for overgang mellom slangen og nippelen. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Ok, da skjønner vi problemet Det enkleste for deg blir nok å kappe vekk det som er av nipler og fittings og koble slangene sammen med en skjøtenippel som har ulik diameter i hver ende. Jeg så en slik overgang i den siste katalogen til Maritim, men jeg finner den ikke på hjemmesidene deres. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SR400 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Kjøper du en sånn klem fitting som jeg linket til så har du skjøten din. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
tb55 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Men, kan du ikke bare tre slangen rett inn på nippelen, etter å ha fjernet delene som er i enden på slangene? Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Kjøp en sånn i tillegg, så er du i boks http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-254350/ Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
jata Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 3/8"x10mm inv union Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Fy f..., jeg betalte kr 180 hos rørleggerbutikken for noe som ikke løser problemet... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Kjøp en sånn i tillegg, så er du i boks http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Slangenippel-254350/ Det kan han, men da må han ha to muffer også. Da blir det mange slangeklemmer og skjøter med gjengetape. Men, kan du ikke bare tre slangen rett inn på nippelen, etter å ha fjernet delene som er i enden på slangene? Nei, for det er ulik diameter på slangene. Men med to slike: Kan man sette slangene rett mot hverandre med minimalt antall slangeklemmer og ingen skrudde skjøter Hvis du allikevel velger en annen løsning er det jo opp til deg, men det er i alle fall mitt råd Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Snikende skeptik Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Du skal ha 10 x 3/8" eller 10 x 1/2" pipefix koplinger. Mål dia på gjengene du har, er de ca 16 er det 3/8", ca 21 er det 1/2". Pipefix er trykkmutter med låsering og pakning i ett. Hvis biltema.no har noe likt dette vil det funke på lave trykk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Komodo, jeg har stor respekt for dine innlegg men her er du ute på dypt vann. Bjornas, var disse jeg mentehttp://megaflis.no/pipefix-kupling-1-2-x-10mm.html Redigert 20.Mars.2015 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Stemmer som Olsen 83 sier. Enklere blir det ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hvor kjøpte du kranen? De stussene er for hurtigkoblinger og det bør du kunne få kjøpt samme sted som kranen. Finn ut hvilken gjenge du skal over til, dette burde være hyllevare. Stussene skal bare trykkes inn i koblingene så låses de. Og ved å trykke inn en ring kan de frigjøres igjen. Fungerer og ser ut som en standard pneumatisk hurtigkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Komodo, jeg har stor respekt for dine innlegg men her er du ute på dypt vann. Takk for tilliten Olsen, men har jeg feil så gir jeg meg jeg, ikke noe problem det Ved nærmere ettersyn ser jeg at nippelen som er presset på slangen opp til blandebatteriet eller hva det er har et sylindrisk rørstuss?? Trodde først det var en slagenippel med riller på, i tilfelle hadde det blitt feil med snittringkoblinger, Men du kommer uansett ikke fra at du får tre tetninger per slange mot mitt forslag som gir to Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune Enur Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Ansatsen som sitter i slangen ser ut til å være en standard ORFS- ansats i syrefast. Dette er en hydraulikk kupling i utgangspunktet. Litt vanskelig å se ut fra bildet men om det er det vil du få tak i den for eksempel på Hydroscand:)Ta med delene til butikken så får du sikkert tak i noe som passer:) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Her var det mye rare og til dels morsomme forslag... Som førstemann her skriver, Kaptein NMBF, er det du trenger 2 stk 3/8"x10 FPL-union, eller 1/2"x10 FPL-union, avhengig av størrelsen på gjengen du har på de gamle slangene du har der. De ser ut som 3/8". Dette kan kjøpes på Biltema når det skal brukes i båt - lavere trykk, eller kan fås gjennom enhver rørlegger fra grossist. Sett slangeklemmene på igjen, og bruk loctite gjengesnor, ikke gjengetape. I andre enden av unionene stikker du stussene fra den nye krana helt i bunn, og strammer trykkmutteren. Hva du enn gjør, ikke kapp slangene fra batteriet og bruk slangeklemmer, det må være det dårligste tipset jeg har sett, tror jeg.. Om du tilfeldigvis har tilhold i Asker/Bærum så kan jeg bistå deg. Hilsen Rørlegger'n. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Tom Rør Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Her var det mye rare og til dels morsomme forslag... Hilsen Rørlegger'n. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Her er pipefix demontert, for tilfellet en 10 x 3/8". Øverst er trykk mutter som presser på låseringen som er bøyd før den blir brukt, deretter kommer "skiva" som gjør at låseringen rettes ut og at pakningen har en jevn flate og trykkes mot. Når pakningen klemmes sammen tetter den mot røret fra blandebatteri og gjengene fra slangenippelen. Dermed har man to tetninger, en på slange til slangenippel og en mellom slangenippel og rør. PS, nå blir jeg sikkert hengt av de andre rørleggerne her for denne kuplingen skal egentlig kun benyttes på glødde rør, men det går for det ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Skal ikke henge deg ut, men Pipefix sitter dårlig på den harde nippelen på slangen. Jeg ville ikke brukt Pipefix på dem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Skal ikke henge deg ut, men Pipefix sitter dårlig på den harde nippelen på slangen. Jeg ville ikke brukt Pipefix på dem :-) Ikke jeg heller...? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Snikende skeptik Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Sitter dårligere ja, men du klarer ikke og dra den av hvis du har dratt den til riktig. Når det i tillegg er så lavt trykk er det ikke farlig og bruke disse, enklere er det og ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Man kan kjøre med sommerdekk på vinteren hvis man kjører sakte og holder seg unna glatte veier...neida - nå er jeg teit? Pipefix funker nok helt sikkert, men er ikke heeelt innafor synes jeg da. Men, nå er det nok tips til at det bør være vann i den krana snart? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
jata Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Er vel rolla spor for pipefiks på rørenden men hadde vel selv valgt en fpl union.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Jeg ville ha koplet det slik, kun slange klemme på slangene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.