Tallisman Startet 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2015 vilken epoxsy kan man bruke for og fylle utt en grop som rommer ca en liter. Har aldrig jobbet med epoxy og lurer på om dette herder hurtig ut uansett hvor tjukt lag en har? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Epoxy hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Det herder fortere dess tykkere laget er. Gruk f.eks. glassballonger som filler for å få guffen tykkere slik at du kan bygge og forme. Med en liter epoxy skal du være veldig kjapp tror jeg. Lavere temperatur på stoffet i utganspunktet kan kjøpe deg litt tid. Redigert 20.Mars.2015 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Ville lagt limen i flere omganger/lag for å unngå varmgang under herdeprosessen hvis gropa er dyp. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Hvis du legger i flere omganger, så vær var på at du enten legger på ny epoxy før at den forrige laget har skilt ut voks, men etter det har stivnet. Har det forrige laget skilt ut voks må du fjerne dette først. Kanskje du kan forklare litt hvordan skaden eller hva det nå enn er ser ut? Hvis en liter fordeles over en lang sprekk med 2cm tykkelse er det jo en smal sak Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Gropen er kileformet og 5cm bred nederst og er ca 15 cm dyp og 10 cm bred oppe. I tilknyttning til denne gropen er det en renne på 10 cm bred 15 cm lang 5cm dyp. Lurer på om noen som har erfaring med epoxsy kan fortelle meg om dette er noe jeg bør gjøre i flere omganger eller om jeg kan gjøre alt i en omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 (redigert) Ut fra slik du beskriver gropa ville jeg ha støpt i flere omganger, da epoksy fort går varm under herdingen ved støper med liten overflate i forhold til volumet. Redigert 21.Mars.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Hei Litt vanskelig uten å vite hva det er du støper i og hva det skal holde. Generelt vil epoxy i tykke lag - mer enn ca 1,5 cm lett kunne starte en kjedeprosess der den varmer opp seg selv under herding og dermer øker herdehastigheten ytterligere. I en halvlitersboks koker det og den blir så varm at du ikke kan holde boksen, og støpen blir ubrukelig. Ville vurdert å skjære noen passende biter av samme mateiale som det du skal støpe i som passer best mulig oppi gropa som skal fylles, Tøm deretter oppi endel epoxy og trykk bitene oppi slik at det tilsammen blir hel ved. Hvis det er treverk kan bitene flyte opp. Da må du enten skru de fast nedi hullet når du putter de oppi eller låse de nede på en annen måte til det er herdet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Tallisman Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Dette støpearbeidet er i forbindelse med ett stevnbeslag jeg måtte løse på grunn av lekkasje.Festet på innsiden i båten hvar helt plastret inn og her måtte jeg skjere opp på grunn av att mutter som hvar inplastret. Sveiv rundt. Da har jeg forstått att det er bedre og støpe i flere omganger. Lurer på hvor lang tid som ca er passe mellom hvert lag med Epoxsy ? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Det avhenger helt av hva slags epoxy / herder du bruker og temperatur som er. kan være fra 2 timer til 7 dager. Så lenge tempen er så lav (under 10 grader) ville jeg funnet en epoxy med en hurtigere herder. For å finne 'det magiske punktet' der epoxyen er hard men uten vokslaget, må du kjenne etter hvert. ha først ufortynnet epoxy og pensle inn all glassfiber slik at det trekker inn. Så kan du blande ut med filler og begynne å bygge. Ta en prat med de som selger epoxyen, muligheten er stor for at de kjenner sitt eget produkt. (med mindre du handler på biltema) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Hvis du skal lage en støp med fylling som skal ha noe styrke, ville ikke jeg brukt glassballonger/microsfærer. Det brukes for å lage epoxysparkel etc som er lett å forme/slipe. Men det har ingen spesiell styrke. Ville brukt bommulskapp, glassfiber, eller lignende fiber som gir styrke som fyllemiddel. Det finnes egne herdere som er beregnet for å lage slike store fyllinger, men hvis man bare har standardherder ville jeg satt av en lørdag, og så blandet mange små satser og støpt kanskje 1-2 cm av gangen med et par timers mellomrom. Da er støpen såpass tynn at det ikke blir noen varmeutvikling å snakke om. Jeg har støpt mange lag på samme dag, og da dro jeg på neste strøk når overflaten var blitt lett klebrig. Da får du ingen problemer med voksing. Min erfaring var at dette tok ca 1,5 - 2 timer med den standard herderen jeg brukte (Svas epoxy) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tallisman Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Veldig greit og ha lest seg litt opp på forhånd .Derfor takk til de som har delt sin kunnskap om bruk av Epoxsy Forstår jeg da dette rigtig så går det altså helt greit og legge vanlig glassfiberduk i Epoxsyen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Kan du ikke legge ut bilde av stedet du skal fylle? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 En gang brukte jeg litt for lite herder men det ble da knallhardt til slutt, det tok bare mange timer istedenfor minutter (det var hurtigherdende herder). Så det kan jo være et tips for å unngå varmgang. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Ville vært litt forsiktig med å justere blandingsforholdet etter eget hode da epoksy kan være litt nøpen for å oppnå optimal styrke. Trenger helst riktig blandingsforhold etter produsentens anvisninger (herder og base kobles på molekylbasis). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.