Jump to content

Elektrisk Koblingsskjema Seilbåt

Ellef84

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg er helt fersk både her på forumet og som båteier. Kjøpte min første bår i fjor, en seilbåt av type Columbie 22fot. Dette var noe som virkelig falt i smak både for meg og resten av min lille famile (kunne jo heller ikke hatt mer flaks med været). De fleste helger og 3uker ferie ble tilbrakt i den nye/gamle båten.

Så nå etter en vinter uten båt har det startet å klø i fingerne igjen. Diverse prosjekter er i planleggingsfasen og noen er startet. Utvendig teak skal pusses og fø seg litt olje, septikanlegget skal få seg en overhaling inkludert bytte av slanger og pumpe, slik at jeg tørr å slippe papir i toalettet igjen uten å være redd for det skal tette seg. Så til det denne tråden handler om, det elektriske anlegget skal oppgraderes.

Etter en sommer i båten gjorde jeg meg endel erfaringer. I dag er det 2stk batterier i båten på 74ah, ett til start og et til forbruk som er koblet inn på en 1/2/1+2 bryter. Det er godt mulig det er jeg som ikke greide å vende meg til det, men den brytern var ofte i feil posisjon. start til forbruk, forbruk til start, begge koblet inn når ene var på lav spenning så de tappet og stabiliserte hverandre. Kan vel betegne det som litt missbruk igrunn. Så da tenkte jeg å installere et skille rele for å bli kvitt dette problemet. En automatisk lensepumpe ønsker jeg også å installere, så jeg slipper å puste lettet ut hver fredag når jeg runder inn på parkeringsplassen og ser at båten fortsatt flyter. samt en overhaling av ymse gamle ledninger av ulike dimensjoner i forbruksdelen skal skiftes. Basert på strømregnskap jeg satte opp vil forbruksbanken bli plusset på, slik at en helg i skjærgården ikke er noe problem. 4digit voltmeter blir montert på hvert batteri inkludert 1/0 for å slippe å til stadighet stå på hue i batterirommet med et multimeteret.

Så jeg har laget meg en skjematikk slik jeg tenker det skal være. Kommentarer taes imot med takk, da dette er noe jeg ikke har satt opp for båt før.

bilde

Rent umiddelbart synes jeg det ser ut som alle kabler er kraftig underdimensjonert. I kabel fra batteribank via hovedstrømbryter til fordelingstavle bruker jeg 35kvadrat. Fra startbatteri via hovedbryter til motor har jeg 70 kvmm. Fra startbatt. via laderele til forbruksbatteri 16kvmm. Fra landstrømlader bruker jeg den som var fastmontert på laderen, 4 kvmm. Under ingen omstendighet bruker jeg mindre enn 2,5 kvmm. Men det er meg, da...

Redigert av Lady B (see edit history)

Kabel fra laderen er neppe underdimensjonert. Uansett, bruk kabelkalkulatoren for å beregne mm2. Kabellengde = sum pluss og minus. Laderen er vel plassert forholdsvis nært batteriene. Eks. 2+2 m kabel (4 m). Ved 25 Amp bør i alle fall 16 mm2 være mer enn nok. Ladestrømmen vil jo gå fort ned. 6 mm2 gjennom BEP synes i minste laget, selv om du bare har 50 amp dynamo (med korte kabler, kanskje OK?). 35 mm2 til fordelingstavle som nevnt ovenfor? Legg til grunn maks amp forbruk du tar ut samtidig, spenningsfall du kan akseptere (0,1 volt?) og lengde kabel t/r.

Takk skal dere ha for tilbakemeldinger! Skal ta en runde med kalkulatoren og oppdatere kvadrat på ledninger. Ladern kommer ikke til å sitte 1m unna batteriet med god lufting rundt. Planlegger å kjøpe en Ctek M300, noen som har erfaring med disse? Ellers ser skjema greit ut? Er det noe flere steder jeg burde ha sikring? Er sånne 1 kabel inn og x antall ut sikringsskinner greie å ha ved batteriet?

• 2 uker senere...

Har selv Ctek M300, denne gjør jobben. Godt fornøyd!

Det meste ser sikret og greit ut i mine øyne, forutsatt at hver kurs ut fra forbrukspanel har egen sikring.

Sikringspanelet du nevner er greit, men du får da ikke gjort som i tegningen din uten ekstra deler. Voltmeter på startbatt er jo ikke tilkoblet samme batt som resten.

Ellers ville jeg vurdert 1 voltmeter og vendebryter, (1-0-1 med 3 faste stillinger) i stedet for 2. Da får du fortsatt sjekket begge batterier, men til ca halv pris. Men det er jo bare en smakssak.

Automatisk lensepumpe er veldig greit! Jeg liker å kunne tvangskjøre denne i tillegg, uavhengig av evt vann. Hører med i min daglige sjekk at jeg starter disse og hører at de går. Da vet jeg at de virker før jeg forlater båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...