Jump to content

"Ny" båt Buster XXL med 150 Evinrude E-tec underveid


Jon-Kåre

Recommended Posts

Da er Silver Vikingen mer en klar for utskifting og avtale om Kjøp av Buster gjort. Trim/tilt motoren var defekt på Busteren, mekanikeren på tur til syden slik at båten ikke kunne hentes ut før tidligst i den stille uke men mere sikkert uken etter påske.

 

Anytec 750 var og er nok drømmen eller 747 cab men behovet for utskifting kom raskere en beregnet så da får jeg greie meg med "økonomi" modellen så lenge.

 

Båt og motor er 2008 modell og ifølge forhandler i meget bra stand. Ettersom forhandleren virker som en ærlig kar og insisterte på at det ikke skulle overføres penger eller skrives kontrakt før de hadde byttet trim motoren. Og jeg hadde befart båten. Føler jeg meg 99,9% sikker på at det blir denne. Forhandler bekreftet også pr e-post avtale om kjøpet. Så da er båtjakten innstilt en så lenge

 

At båten befinner seg i en nærliggende kommune og jeg dermed unngår alternativene som og var XXL minst 100 mil unna gjør og valget enkelt.

 

Og så til det som kanskje kan skape diskusjon. Båten har en Evinrude E-tec noe jeg ser på som en stor fordel kontra de andre jeg hadde i kikkerten som hadde Yamaha.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ble litt feil i overskriften skulle være Underveis/Pågang

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er jo ingen fordel med 30 kg ekstra, registerreimbytte, årlig oljeskift, hyppigere service (jeg gjør det ikke selv) E-tec sin vinte konservering greier jeg selv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Silver vikingen har jo gjort en solid innsats i hyttetransport-tjenesten tenker jeg, og du hadde vel etec på den siste sesongen(e)?

 

er jo forhandler for både evinrude og yamaha i s.sjøen. Har bare brukt Motorservice, bare gode erfaringer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Silveren har nok gjort sitt. Fikk lekkasje og etter at jeg traff noe i vannet ifjor. Oppsprekk på begge sider i baug. Innertaket på vei ned, hanglete stoler hakk og sår etc etc. E-tec på den ja i 2 sesonger, kjempe motor men litt lat men det viste jeg før kjøp 90hk) regner med jeg monterer den av og selger den og prøver å få en lapp eller to for båten slik den er. En nevenyttig får en bra båt ut av den. Selv har jeg ikke anledning

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

joda, alltids noen som har tid, lyst og anledning - og plass til slikt :smiley:

 

Har en kamerat som har en Anytec 750 SPD m/ 300hk V8 - heftig sak! Lang, smal båt med dyyp v-bunn, jeg anser den mer som kjøremaskin enn typisk hyttebåt

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er kjøremaskin jeg trenger, nå er det "bare" utvendig arbeid igjen med nye vinduer tilleggsisolering, kledning tak etc og da blir det samlelast med leid båt med alt på engang. Etter dette året er det meningen at det kun skal transporteres folk og mat. Men ja den er veldig small, ble litt satt ut førstegang jeg så den av mangelen på plass

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

har jo etterhvert kommet flere slike båttyper fra finland og sverige, feks Arronet og XO , men vet ikke om de er like smale og trange som anytecen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

XO har jeg sett på og den er og trang med elendig uteplass. Arronett tror jeg er hakket bedre en anytec og xo mens kjøreegenskapene nok sikkert mere kan samenlignes med Buster.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...