Jump to content

Trenger en bunnstoff på båt som er lite på vatnet?

Haakon

Recommended Posts

Hallo godtfolk, har ein ny skjærgårdsjeep på 19 fot som eg vurder om eg skal ta meg bryet med å stoffe. Grunnen til dette er at den ligger kun på vatnet på det lengste 2-3 veker på sommaren, ellers berre enkelte helger resten av året. Når den ikkje er i bruk står den på vogn i naustet mitt. Spyler og vasker den kvar gong eg tar den opp. Vil selfølgelig bli polert kvar vår. Kva tenker dokke, treng eg å stoffe denne båten?

Har ikke bunnstoff eller primer på min 18 fots skjærgårdsjeep fra 2010.

Ikke noe problem etter to hele somre på sjøen.

Kreves bare at man tar båten opp med visse mellomrom og vasker og evt. polerer bunnen. Jo glattere jo mindre groe.

Da jeg slurvet litt på sensommeren i fjor og ventet for lenge ble det antydning til små rur under, men sommeren i fjor var ekstremt lang og varm for oss i nord iallefall.

Hadde heller ikke brukt poleringsvoks i fjor. Men en plastskrape og autosol fikk båten glatt igjen. Saltsyre tar også rur men er vel ikke så bra for menneske og miljø.

Så best å ta opp og sjekke jevnlig. Minst hver måned eller evt. annenhver måned hvis man bruker båten ofte og har god fart (30-40 knop).

Fartsvannet fjerner jo det meste som evt. har hengt seg fast. Det er jo også noe stedsavhengig hva og hvor mye som evt. gror.

Går jo også med en kreative løsning med å ha presenning under båten når den ligger fortøyd for å hindre lys og vannsirkulasjon nær skroget.

Mulig jeg tester det i år.

Hekken og evt. vannlinjen som ikke blir rengjort av fartsvannet skrubber man bare med en stiv kost innimellom.

For trådstarters vedkommende har det jo svært liten hensikt å bunnstoffe båten med det bruksmønsteret som oppgis.

Men om man har for vane å dra båten opp på stranda eller la den ligge i strandkanten så er nok noen strøk med epoxyprimer gunstig for å beskytte gelcoaten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Min lå ute i ca 20 uker i både 2013 og 2014 og den kommer aldri til å se en dråpe bunnstoff :smiley:

Det er så enkelt å ta den opp for evt. vask, og uansett har jeg alltid et eller annet som skal gjøres med båten i løpet av sesongen så opp må den allikevel.

Er alltid noe som skal monteres,byttes eller forbedres, enten det er styring, stereo, motor eller annet.

Alt er mye enklere å gjøre hjemme i hagen.

Men klart, for de som ikke gjør (eller vil gjøre) annet med båten i løpet av sesongen enn å bruke den en sjelden gang innimellom så er bunnstoff et must.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...