Jump to content

Prosjekttråd solcellepanel

bjornas

Recommended Posts

Har et vinterprosjekt om å montere solcellepanel på båten min (seilbåt, 40 fot). Ønsker å montere dette på en 55 mm radarmast. Panelet jeg har, er et 50 W panel jeg kjøpte på Seasea for noen år siden. Tanken er å være uavhengig av landstrøm når båten "står ubrukt" i uka.

Det første jeg må få tak i, er noen custom "klampefester". De fleste er tilpasset radarmaster på 80 mm. Men NOA i Sverige kunne hjelpe meg med.

Det neste blir noen "værbestandige" ledninger. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke Biltemas fortinnede twin-kabler. Er ikke det tilstrekkelig? Hvilken kabeldimensjon bør jeg bruke?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Da burde 2,5mm2 kabel holde lenge med et så lite panel. Du vil da ligge godt under 0,2V tap i kabelen ved max strøm når regulatoren holder spenningen inn på denne på rundt 17V. Og bruk helst kabel der de enkelte kordelene er fortinnet for kabler ute i en saltholdig atmosfære..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva tror du om Biltemas fortinnede twinkabel?

Jeg har brukt BT sin 4,5mm fortinnede twinkabel til mitt solcellepanel, og er fornøyd med den. Merk at jeg ikke har panelet fast montert utendørs, så jeg vet ikke hvor bra den er i et sånt scenarie (vær-/vindbestandighet).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 uker senere...

Noen spørsmål:

Skal regulatoren sitte "så nærme batteriet som mulig"?

Bør lederen fra regulatoren til batteriet være sikret?

Jeg har en forbruksbank med 3 batterier. Kan jeg koble til et vilkårlig batteri? Eller er det lurt/nødvendig å koble til "pluss på ett og minus på et annet"?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Noen spørsmål:

Skal regulatoren sitte "så nærme batteriet som mulig"?

Bør lederen fra regulatoren til batteriet være sikret?

Jeg har en forbruksbank med 3 batterier. Kan jeg koble til et vilkårlig batteri? Eller er det lurt/nødvendig å koble til "pluss på ett og minus på et annet"?

Regulator nær batteri? Ja, så nærme som praktisk mulig.

Sikret leder fra regulator til batteri? Ja, sett på en sikringsholder.

Koble til vilkårlig batteri? Usikker. Jeg gjorde det (valgte det ene av to), men jeg er usikker på om det hadde vært bedre med pluss og minus på forskjellige batterier.

Hvorfor mener du at regulatoren skal være så nært batteriet som mulig? Ofte er kablene fra panelet i tynneste laget, så jeg plasserte regulatoren nært panelet og la opp tykke nok kabler videre til batteriet fra regulatoren. Er kablene til og fra regulatoren grove nok, kan vel regulatoren plasseres der det er mest praktisk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da jeg monterte mitt anlegg i fjor googlet jeg og fant flere oppskrifter, typisk fra leverandører av "hytteanlegg". Felles for disse var at alle sa at batteri og og regulator burde stå nærme hverandre. Det sto kanskje ikke "så nær som mulig", men det var brukt formuleringer som antydet at de ikke burde stå lenger unna hverandre enn nødvendig. Poenget er vel uansett å ha så korte kabelstrekk som mulig, både mellom panel og regulator, og mellom regulator og batteri.

Jeg har brukt den samme 4,5kvmm fortinnede Biltema-kabelen over alt, med unntak av den første meteren fra panelet. Der bruker jeg originalkabelen med mindre tverrsnitt.

Popeye: Du skriver du bruker mindre tverrsnitt den første metern, da virker det for meg meningsløst å gå opp i tverrsnitt senere, da det aldri vil bli bedre enn det svakeste ledd om vi ikke snakker veldig lange kablestrekk?

Og hvorfor sikring fra regulstor til batteri, da regulstoren i seg selv har bla. funksjon som å fungere som en sikring...?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Det er ikke meningsløst å gå opp i kvadrat etter "den første meteren". Det er ikke korrekt at det er det svakeste leddet som kun bestemmer tapet. Motstanden i en 5m lang kabel er 5 ganger så stor som i en 1 m lang kabel av samme kvadrat. Og dobler en kvadratet, halverer en motstanden. Men selfølgelig er det best med stort kvadrat hele strekket.

Tenkte du riktig nå? Det er korrekt at spenningen inn på regulatoren er høyere enn ut av den. Med et eller flere paneler i parallell er da spenningen 17 - 18 volt. Med to seriekoblete paneler det dobbelte. Men strømmen inn er lavere enn ut av regulatoren der spenningen er lik ladespenningen for batteriet. Og det er strømmen som gir tap, ikke spenningen. Dermed kan en ha lengre/tynnere kabler inn på regulatoren enn ut.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg ville bare presisere at det var strømmen som var viktig for plasseringen, ikke spenningen selv om den indirekte har betydning. Setningen: "Tenkte du riktig nå?" skulle ikke vært med. Den snek seg inn via "copy and paste" og jeg glemte å lese korrektur! Shame on me. :nonod:

Ikke verdens største problem, men: Jeg bruker en Phocod CM regulator. Ut fra bruksanvisningen kan det se ut som om kontrollampa enten skal være slukket (lader ikke) eller lyser fast (lader). Jeg tester dette hjemme nå og da blinker den i litt ulikt tempo.

Innspill til dette?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

For de som har MPPT-regulator, og da spesielt de som bruker seriekoblede panel, eller panel med høy spenning, så lønner det seg å sitte regulatoren så nært batteriet som mulig. Man vil tape mindre effekt på strekk med høy spenning, og ved et slik oppsett er det høy spenning frem til regulatoren. 

Med PWM, slik Phocod CM er, så spiller det liten rolle, men om du må ha et stykke kabel med mindre tversnitt, så bør dette være så kort som mulig. Her draes nemlig spenningen inn til regulatoren ned til batterispenningen uansett.

Blinking i led lys vil jeg tro skyldes at regulatoren slår seg av for å beskytte seg selv. Enten fordi batteri eller solcelle panel er koblet på feil vei, altså pluss ledning der minus skille vært, eller at panelet har for høy spenning. Denne regulatoren er laget for 12v system. Jeg så ikke hva max-spenningen in på regulatoren var, men den bør sikkert ligge rundt 17-20v max.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Jeg forstår egentlig ikke diskusjonen om hvor skal regulatoren skal plasseres (selv om jeg har blandet meg inn i den), nær batteri eller panel. Med tykke nok kabler er det fullstendig likegyldig.

Har nå dobbeltsjekket. Kablingen ER helt riktig. Blinkingen er "i takt" med "styrken" på sola.

Er det såpass fornuftig blinking at du kan tyde noe av den, type "1 blink/sek = 1A ut fra regulator, 2 blink/sek = 2A ut fra regulator" eller noe sånt? Eller er det bare "Raskere er bedre (eller verre)"?

Grunnen til at jeg spør er bare nysgjerrighet. Det hadde vært praktisk om blinkingen kunne oversettes i noe "håndfast"...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...