Bjørn Løvjomås Startet 22.Mars.2015 Del på Facebook Startet 22.Mars.2015 Hei. Som emnetittel sier har jeg en 10 hk mercury. Jeg har hatt oppe flottøren og blåst ut evt rusk i flottørventilen. Når jeg blåser tetter den fint. Men når jeg monterer forgasser på motor og kobler bensin på renner det over likevel. Hva er problemet da båtvenner.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Arvid_A Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Det er jo den lille "tunga" oppå kanten av flottøren som skal dytte ventilnåla opp slik at den tetter i ventilsetet. Du kan jo prøve å bøye denne tunga litt oppover, slik at den dytter opp ventilnåla tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 (redigert) Hmm. Kan prøve på det. Men hvor mye kan den bøyes opp tro? Men kan det være andre feil. Redigert 22.Mars.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Arvid_A Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Det skal sikkert ikke mye til. Det er jo imidlertid litt rart om den har forandret stilling siden motoren var i bruk sist, men hvis nåla stenger når du dytter den opp manuelt, så kan det jo være verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Prøvde å bøye bitteliten. Hjalp ikke noe.. bøyde litt mer. Hjalp fortsatt ikke noe. Men når jeg blåser på innløpet så tetter den. Men bensinen flommer like forbasket Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Hvis jeg pumper med blæra på bensinslangen. Og det da strømmer bensin inn i forgasser spjeldet. Er det flere muligheter for bensinen å komme dit enn via flottørkammer og stempelet der? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Har pratet med diverse forståsegpåere i dag. Det er slik at flottørventilen skal stenge totalt. Det gjør den ikke hos meg. I dag har jeg byttet flottørnål og pusset bittelitt med et stjernejern på ventilsetet. Men likefullt renner det over i forgasser. Så nå har jeg levert motoren til en med mer kunnskap enn meg på forgassere. En som jobber med båtmotorer profesjonelt. Han skulle se på den på torsdag. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Er det en membran i forgasseren kanskje? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Sitter vel en bensinpumpe på forgasseren. Der er det jo en membran. Er det den du mener Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøfare Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Alt jeg har skrudd på av slike gassere har ETT innløp til bensin, og det er via denne nåla. Så at gasseren flommer over høres absolutt ut som et problem med den. Du har jo allerede utelukket en hel del, så alternativene blir færre. Men hva er selve flottøren laget av? Er den relativt ny så regner jeg med den er av plast, har den en lekkasje? Er den laget av loddet messing eller ikke-gjennomsiktig plast kan du riste på den og høre om den er full av bensin. Er det eldre motor så kan den være laget av skummateriale som begynner å trekke væske og blir tung. Har sett et par tilfeller av tung flottør. Om flottørhuset ikke blir satt på helt i riktig stilling, eller du mankerer en pakning så kan dette være nok til å hindre fri bevegelse av flottøren. Skal kunne testes med å blåse inn bensinslangen mens gasseren er rett vei, så snudd på hodet. Har ikke skrudd noe Mercury, men på flere andre motorer skal flottøren typisk være vannrett når du snur gasseren på hodet. Da er den tidligere nevnte "tunga" rett justert. (Som sagt, ikke 100% sikker på Mercury). Hvis nåla faktisk stenger og holder helt og skikkelig tett under test, så er hindring av flottørbevegelse det neste på lista i mitt hode. Av nevnte eller unevnte grunner Lykke til uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Flottøren er laget av plast. Det er ikke bensin inne i den. Har ristet den grundig. :) å den løper fritt å greit på bolten den går rundt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
steyr t Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Den forgasseren som du har, har en bensinpumpe montert på siden. Der er det fullt mulig å ha hull i ett membran som tidligere nevnt . Dette bør sjekkes, og du bør helst ikke prøve å forandre /bøye på flottøren ,da lager du deg bare en motor som går dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Dagfinn D Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Kjøp en Yamaha Bjørn.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Men vil der komme bensin opp I forgasseren hvis den membranen er gåen. Trodde det bare var flottørnål som stengte? ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Sjekk membranen, har opplevd dette på en 25 hk engang og da var den synderen. Husker ikke helt om den lå i pumpa errer forgasseren da jeg ikke er videre motorkyndig men hos meg var membranen gåen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Har jo levert motor til en fagmann. Han skal plukke forgasser i atomer. Håper på endelig svar da. Jeg synes jeg var flink som klarte å åpne flottørkammer. Videre med dyser og pumpe. Nei takk.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Her et forgasser Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Det er vel bensinpumpa som sitter under dette lokket. Men der vil ikke jeg inni å rote. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 hva slags kaldstartanording på disse? Er det chokespjeld - eller noe slags primer som gir mer bensin? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Jeg mener bestemt at det må være en ekstra bensintilførsel. Det er hvertfall ikke noe choke spjeld Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 da kan det være der bensina finner veien inn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Å. . Hvordan skal det systemet virke? Nyttig Ivar. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 kan være forskjellig, på større motorer kan det sprøytes inn ekstra bensin (Prime start) , men på denne vil jeg tippe det er slik at det åpnes en ventil slik at det dras inn ekstra bensin gjennom en dyse fra flottørhuset..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 (redigert) Dette var spennende. Likner veldig på den forgasseren jeg har. Hvilken ventil er det på dette bildet? Edit. Når jeg drar ut choke trykker jo den på den knappen ved siden av flottørkammer. Må jo være noe I det systemet da Redigert 25.Mars.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Scand29bal Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Garanterat den blåa nipplen som är trasigt. Då flödar den över! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.