Jump to content

Mercury 10/15 hk starter men drukner i bensin.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei. Som emnetittel sier har jeg en 10 hk mercury. Jeg har hatt oppe flottøren og blåst ut evt rusk i flottørventilen. Når jeg blåser tetter den fint. Men når jeg monterer forgasser på motor og kobler bensin på renner det over likevel. Hva er problemet da båtvenner.. :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Har pratet med diverse forståsegpåere i dag. Det er slik at flottørventilen skal stenge totalt. Det gjør den ikke hos meg. I dag har jeg byttet flottørnål og pusset bittelitt med et stjernejern på ventilsetet. Men likefullt renner det over i forgasser. Så nå har jeg levert motoren til en med mer kunnskap enn meg på forgassere. En som jobber med båtmotorer profesjonelt. Han skulle se på den på torsdag.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Er det en membran i forgasseren kanskje?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Alt jeg har skrudd på av slike gassere har ETT innløp til bensin, og det er via denne nåla. Så at gasseren flommer over høres absolutt ut som et problem med den.

Du har jo allerede utelukket en hel del, så alternativene blir færre. Men hva er selve flottøren laget av? Er den relativt ny så regner jeg med den er av plast, har den en lekkasje?

Er den laget av loddet messing eller ikke-gjennomsiktig plast kan du riste på den og høre om den er full av bensin. Er det eldre motor så kan den være laget av skummateriale som begynner å trekke væske og blir tung.

Har sett et par tilfeller av tung flottør.

 

Om flottørhuset ikke blir satt på helt i riktig stilling, eller du mankerer en pakning så kan dette være nok til å hindre fri bevegelse av flottøren.

Skal kunne testes med å blåse inn bensinslangen mens gasseren er rett vei, så snudd på hodet.

 

Har ikke skrudd noe Mercury, men på flere andre motorer skal flottøren typisk være vannrett når du snur gasseren på hodet. Da er den tidligere nevnte "tunga" rett justert. (Som sagt, ikke 100% sikker på Mercury).

 

Hvis nåla faktisk stenger og holder helt og skikkelig tett under test, så er hindring av flottørbevegelse det neste på lista i mitt hode. Av nevnte eller unevnte grunner :smiley:

 

Lykke til uansett! :thumbsup:

Link to post

Sjekk membranen, har opplevd dette på en 25 hk engang og da var den synderen. Husker ikke helt om den lå i pumpa errer forgasseren da jeg ikke er videre motorkyndig men hos meg var membranen gåen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

kan være forskjellig, på større motorer kan det sprøytes inn ekstra bensin (Prime start) , men på denne vil jeg tippe det er slik at det åpnes en ventil slik at det dras inn ekstra bensin gjennom en dyse fra flottørhuset..?

 

 

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...