HansH Startet 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2015 Hei, Har en Bavaria med IPS-500 drev. Hadde båten oppe på land noen timer i fjor høst for spyling, anodeskift mv. Tok ikke oljebytte på IPS-drevet da fordi forrige eier hadde gjort det rett før vi overtok. Men i løpet av denne sesongen må det nok gjøres. Det jeg lurer på er om man kan bytte denne oljen uten å stå på land, dvs suge opp oljen fra peilehullet e.l.? Eller er eneste metode å tappe ut via dreneringsplugg i underkant av drevet, dvs mens båten er "high-and-dry"? Noen som vet? PS: Har sjekket kvaliteten og den er bra uten vann etc og trykk er 1500 og over. Har noen ellers peiling på om andre oljetyper enn Volvos svinedyre variant kan brukes (VP nr 3809441, -2 og -3 type 75W90)?. mvh Hans H Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 (redigert) Jeg er temmelig sikker å at du må ha båten opp for å bytte olje. . Du må jo bytte "eksos andoder" også. (dette kan gjøres med dykking når båten ligger på vannet) Redigert 22.Mars.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Båten må på land ja, dum patent egentlig, mener det er 400 timer intervaller på oljeskift på ips..om oljen er fri for vann burde det rekke å skifte filter, Så lenge oljen oppfyller kravene (å det er det mange merker som gjør) til Volvo er det bare å fylle på, men fullsyntetisk girolje er ikke billig samme hvor du kjøper den, muligens noe billigere en volvo sin?? Jeg har brukt agip og mobil og volvo Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Hei bergetun og zoltan, Takker for svar. Da var det som jeg trodde. Oljen er ren og fin så da tar jeg kun filterbytte nå. Skiftet eksos-anodene i oktober så da går det nok greit frem til høsten. Forøvrig en forferdelig kvalmende lukt på denne oljen, selv rett ut av ny flaske. Ang olje så betyr det type helsyntetisk SAE 75W-90, Grade: API GL-5. Sitér dette innlegget Link to post
Humrefisker Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Hver gang jeg håndterer den ekle drevoljen husker jeg tilbake til da jeg lå med hue ned i vann med dykkermaske for å se hva som hadde skjedd med drev og propeller. Fem liter drevolje blandet i saltvann og bøyd aksel og nyslipte propeller gir deg den samme kvalmende følelsen! Kjenner det fortsatt i kroppen ved hvert oljeskift når den lukta kommer Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Kjekt med gode ferieminner . Høres ut som den er i klasse med noen av de gode "tett-og-full-septiktank-historiene" vi alle har. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Er dere sikre på at det ikke er mulig å suge opp oljen gjennom peilehullet? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Det var igrunnen det jeg håpet å få avklart. Jeg skal uansett gjøre et lite forsøk med tynn sugeslange og se hvor langt ned det går an å komme. Antar at utfordringen ligger i å få sugd ned i bunnen av drevet. Jeg har ikke helt klart for meg hvordan det ser ut inni der og om alt ligger og flyter i olje eller om det er en form for kammer eller sump. Den rommer jo 20 liter så det er jo nokså mye. Vil det evt være mulig å få det opp bare ved å skape tilstrekkelig vakuum i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Bitteliten: ja det er jeg helt sikker på, peilepinne røret stopper rett under giret, og der er det rett ned på mellom plata og sving segmentet eller hva det heter Det man skal være litt på vakt på når det kommer til IPS er om oljen lukter brent, spesielt på gen. A , den hadde en annen clutchpakke og med fare for sluring Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) Da jeg hadde litt mye olje på etter service sugde de ut av pilepinnehullet. Men ikke store mengder Dette med svidd lukt er viktig. Jeg hadde ikke svidd lukt, men lavt oljetrykk på ene gearet på lavt turtall. Derfor byttet jeg øvre gearhus på begge dreva slik at jeg nå har siste generasjon med bedre oljestrøm bedre oljekjøling og kraftigere clutch. Redigert 23.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 ok, takk for tips. Skal sjekke litt nærmere når skuta klargjøres for kjøring i påsken eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Jeg sjekka med VP verkstedet jeg bruker og båten må på land for å bytte all olje på ips drevene Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Han karen som restaurerte en D6 motor og drev her på forumet, vet kanskje noe... Han jobber jo på et VP verksted etter hva jeg forstår. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Hei. Jeg ser du skriver at du kan lese trykket på ips. Det kan jeg ikke på min. Jeg får kun opp temperatur på ips olja. Jeg har ikke evc display. Jeg leser infoen i turtelleren. Jeg kan heller f.eks ikke se dieselforbruket slik en kamerat som har 37 sport (uten evc display) kan. Vet dere hvordan jeg kan få denne infoen på min og? Spurte en volvo mekaniker, men han visste ikke. Er det lett å tappe en liten prøve ut tapeskruen? Eller fosser det ut når man løsner den? Kunne tenkt meg å sett på olja. Vil helst ikke bytte før til høsten. De har kun gått 40 timer siden skiftet. Redigert 29.Februar.2016 av JørgenS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ang sjekk av oljen på IPS. Du kan skru opp påfyllingsskruen og stikke en sugeslange nedi og dra opp noen milliliter for å se på kvaliteten. Lukter det spy så er den ok:) Jeg vet ikke hva som skal til for å få opp data fra IPS hvis man ikke har EVC-display. Mulig at du kan få opp dette via litt kreative løsninger med NMEA og/ellerSeaTalk-løsninger. Ligger masse info om slikt her på forumet. Dataene ligger der, du trenger bare å få hentet dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Oljen på drev og hydraulisk Gear er jeg nokså sikker på att det hadde ikke gjort noen verdens ting om ikke denne oljen hadde blitt skiftet på 10 år Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Okay. Takk. Jeg får google litt og prøve å finne en løsning. Har veldig lyst å kunne se det trykket. Grunnen til jeg ønsker å ta prøve på bunnen er at der vil vel eventuelt vannet legge seg Jeg har royal purple max gear olje på min. Skal visst være en veldig bra olje. Jeg tror ikke denne har samme lukt. Men det lukter ihvertfall ikke brent Oljen på peilepinnen er like fin som den som er på flaska. Redigert 1.Mars.2016 av JørgenS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Tror du har helt rett Talismann mht levetid på denne oljen. Den skal i prinsippet gjøre samme jobb som annen girolje i lukkede systemer. Antar at grunnen til påkrevd hyppig skift er risiko/fare for vanninntrengning. Forutsatt at man ikke får lekkasje tror jeg den kan holde i mange mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Oljen kjøler clutchen i øvre gearhus og sørger for nødvendig trykk på clutchen. Oljen slites. Det er mye jobbing for clutchen, særlig ved joystick kjøring og ved kjøring på lavt turtall. Dette kan ikke sammenlignes med lukket gear uten clutch. Nytt øvre og nedre gearhus går løs på 1/4 mill per drev. Jeg hadde ikke spart småpenger på olje/vedlikehold... Hele gearet ryker ved clutch havari. Clutchen har 10-11 lameller avhengig av gearmodell om jeg husker rett Nye øvre gearhus inkl jobb ligger på 150-200' kroner totalt. Mine ble overhalt før jeg solgte. Er du i tvil om oljetrykket så kan mekaniker lese det ut av Vodiaen. Det er oljetrykkspumpa som kan svikte samt at det er en sil på denne som kan gå tett. På ene drevet mitt ble pumpa bytta og silen renset. Det holdt noen få timer, så var oljetrykket lavt igjen. Derfor ble øvre gearhus bytta til nyeste modell. Det er lavt oljetrykk på lavt turtall som er problemet. Man kosekjører i et par timer, så knekker drevet fordi clutchen har sluret og brent. Redigert 1.Mars.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Takk for svar. Mener du at man må kjøpe nytt hele gearet for 200.000 hvis clutchen ryker? Skulle tro det var nok å bare å bytte selve clutchen? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Vedr lavt oljetrykk på kosefart. Hva vil lavt oljetrykk si? Går en god del i 1000-1100 omdr. Er cluthen i aktivitet på dette turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Clutchen er aktiv så fort du setter i gir. Det er hydraulisk gir. Dvs at oljen presser sammen clutchen slik at gearet griper inn Ved lavt trykk alurer clutchen og gearet ryker. jeg husker ikke helt måleenheten, mener at det er Kpa. Den skal være over 1200 på tomgang, så øker den opp til 1500-1600 over 1500rpm. På mine drev var oljetrykket nede i 600-800Kpa på tomgang. Over 1200-1300rpm var trykket ok. Oljepumpa sitter på akslingen fra motoren inn i drevet. Derfor varierer trykket med turtallet De fleste havarier skjer ved kosekjøring. Derfor viktig å sjekke oljetrykket Redigert 2.Mars.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-47701950-44-7303.aspx Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Har alltid følgt med på oljetrykket og på vår båt har det aldri vert under 1500 på tomgang. På kosefart ligger det 1650. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.