Jump to content

Oljeskift på Volvo IPS-500 drev uten å stå på land?


HansH

Recommended Posts

Hei,

Har en Bavaria med IPS-500 drev. Hadde båten oppe på land noen timer i fjor høst for spyling, anodeskift mv. Tok ikke oljebytte på IPS-drevet da fordi forrige eier hadde gjort det rett før vi overtok.

 

Men i løpet av denne sesongen må det nok gjøres. Det jeg lurer på er om man kan bytte denne oljen uten å stå på land, dvs suge opp oljen fra peilehullet e.l.? Eller er eneste metode å tappe ut via dreneringsplugg i underkant av drevet, dvs mens båten er "high-and-dry"? Noen som vet?

 

PS: Har sjekket kvaliteten og den er bra uten vann etc og trykk er 1500 og over.

 

Har noen ellers peiling på om andre oljetyper enn Volvos svinedyre variant kan brukes (VP nr 3809441, -2 og -3 type 75W90)?.

 

mvh

Hans H

Link to post

Båten må på land ja, dum patent egentlig, mener det er 400 timer intervaller på oljeskift på ips..om oljen er fri for vann burde det rekke å skifte filter,

Så lenge oljen oppfyller kravene (å det er det mange merker som gjør) til Volvo er det bare å fylle på, men fullsyntetisk girolje er ikke billig samme hvor du kjøper den, muligens noe billigere en volvo sin??

Jeg har brukt agip og mobil og volvo

Link to post

Hei bergetun og zoltan,

Takker for svar. Da var det som jeg trodde. Oljen er ren og fin så da tar jeg kun filterbytte nå. Skiftet eksos-anodene i oktober så da går det nok greit frem til høsten. Forøvrig en forferdelig kvalmende lukt på denne oljen, selv rett ut av ny flaske. Ang olje så betyr det type helsyntetisk SAE 75W-90, Grade: API GL-5.

Link to post

Hver gang jeg håndterer den ekle drevoljen husker jeg tilbake til da jeg lå med hue ned i vann med dykkermaske for å se hva som hadde skjedd med drev og propeller. Fem liter drevolje blandet i saltvann og bøyd aksel og nyslipte propeller gir deg den samme kvalmende følelsen! Kjenner det fortsatt i kroppen ved hvert oljeskift når den lukta kommer

Link to post

Det var igrunnen det jeg håpet å få avklart. Jeg skal uansett gjøre et lite forsøk med tynn sugeslange og se hvor langt ned det går an å komme. Antar at utfordringen ligger i å få sugd ned i bunnen av drevet. Jeg har ikke helt klart for meg hvordan det ser ut inni der og om alt ligger og flyter i olje eller om det er en form for kammer eller sump. Den rommer jo 20 liter så det er jo nokså mye. Vil det evt være mulig å få det opp bare ved å skape tilstrekkelig vakuum i systemet?

Link to post

Da jeg hadde litt mye olje på etter service sugde de ut av pilepinnehullet. Men ikke store mengder

 

Dette med svidd lukt er viktig. Jeg hadde ikke svidd lukt, men lavt oljetrykk på ene gearet på lavt turtall. Derfor byttet jeg øvre gearhus på begge dreva slik at jeg nå har siste generasjon med bedre oljestrøm bedre oljekjøling og kraftigere clutch.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

Hei.

Jeg ser du skriver at du kan lese trykket på ips. Det kan jeg ikke på min. Jeg får kun opp temperatur på ips olja.

 

Jeg har ikke evc display. Jeg leser infoen i turtelleren.

Jeg kan heller f.eks ikke se dieselforbruket slik en kamerat som har 37 sport (uten evc display) kan.

Vet dere hvordan jeg kan få denne infoen på min og?

 

Spurte en volvo mekaniker, men han visste ikke.

 

Er det lett å tappe en liten prøve ut tapeskruen? Eller fosser det ut når man løsner den? Kunne tenkt meg å sett på olja. Vil helst ikke bytte før til høsten. De har kun gått 40 timer siden skiftet.

Redigert av JørgenS (see edit history)
Link to post

Ang sjekk av oljen på IPS. Du kan skru opp påfyllingsskruen og stikke en sugeslange nedi og dra opp noen milliliter for å se på kvaliteten. Lukter det spy så er den ok:)

 

Jeg vet ikke hva som skal til for å få opp data fra IPS hvis man ikke har EVC-display. Mulig at du kan få opp dette via litt kreative løsninger med NMEA og/ellerSeaTalk-løsninger. Ligger masse info om slikt her på forumet. Dataene ligger der, du trenger bare å få hentet dem ut.

Link to post

Okay. Takk.

Jeg får google litt og prøve å finne en løsning. Har veldig lyst å kunne se det trykket.

Grunnen til jeg ønsker å ta prøve på bunnen er at der vil vel eventuelt vannet legge seg

Jeg har royal purple max gear olje på min. Skal visst være en veldig bra olje. Jeg tror ikke denne har samme lukt.

Men det lukter ihvertfall ikke brent

 

Oljen på peilepinnen er like fin som den som er på flaska.

Redigert av JørgenS (see edit history)
Link to post

Oljen kjøler clutchen i øvre gearhus og sørger for nødvendig trykk på clutchen. Oljen slites. Det er mye jobbing for clutchen, særlig ved joystick kjøring og ved kjøring på lavt turtall.

 

Dette kan ikke sammenlignes med lukket gear uten clutch.

 

Nytt øvre og nedre gearhus går løs på 1/4 mill per drev. Jeg hadde ikke spart småpenger på olje/vedlikehold... Hele gearet ryker ved clutch havari. Clutchen har 10-11 lameller avhengig av gearmodell om jeg husker rett

Nye øvre gearhus inkl jobb ligger på 150-200' kroner totalt. Mine ble overhalt før jeg solgte.

 

Er du i tvil om oljetrykket så kan mekaniker lese det ut av Vodiaen.

 

Det er oljetrykkspumpa som kan svikte samt at det er en sil på denne som kan gå tett. På ene drevet mitt ble pumpa bytta og silen renset. Det holdt noen få timer, så var oljetrykket lavt igjen. Derfor ble øvre gearhus bytta til nyeste modell.

 

Det er lavt oljetrykk på lavt turtall som er problemet. Man kosekjører i et par timer, så knekker drevet fordi clutchen har sluret og brent.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Clutchen er aktiv så fort du setter i gir. Det er hydraulisk gir. Dvs at oljen presser sammen clutchen slik at gearet griper inn

 

Ved lavt trykk alurer clutchen og gearet ryker.

 

jeg husker ikke helt måleenheten, mener at det er Kpa. Den skal være over 1200 på tomgang, så øker den opp til 1500-1600 over 1500rpm. På mine drev var oljetrykket nede i 600-800Kpa på tomgang. Over 1200-1300rpm var trykket ok.

 

 

Oljepumpa sitter på akslingen fra motoren inn i drevet. Derfor varierer trykket med turtallet

De fleste havarier skjer ved kosekjøring. Derfor viktig å sjekke oljetrykket

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...