Alfonzo Startet 23.Mars.2015 Del på Facebook Startet 23.Mars.2015 Har et hydraulisk twin disc 506 gear tilkoblet en Cummins 5,9 i min båt. Dette gearet har sluring. Når jeg kobler til uten at sluringen er aktiv,så smeller den i gir med et rykk. Dette gjelder både forover og bakover. Er dette normalt? når jeg har litt sluring på gearet så kobler den til veldig mykt og fint. Tenker som så at i en situasjon der jeg må brå bakke,så må jo dette bli veldig hardt til gearet? Noen med erfaringer med dette her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
autohelm Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Hei. Har brukt ett slikt 506 på en d8 scania. Det er normalt med grove inn koblinger på disse,både fremover og bakover.. Nå skal det sies att mitt var eldre årgang ca mitt på 80 tallet. Min erfaring med 506 var veldig bra. Oljen måtte peiles når motoren gikk slik att det ikke ble varmt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Alfonzo Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Ok. så dette er normalt på disse altså? Synes det slår inn hardt til å være et hydr gir jeg da,men det er godt mulig at det skal være sånn. Båten bykser jo til med det samme det slår inn og båten er en stor 28 foting. Midt gir er også fra 1986 og har gått 3400 timer. Men vist dette er normalt så holder det vel en stund til da håper jeg :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
autohelm Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Hei. Mitt sto i en 44 fots båt med stor propell og samme med lag båten. Det høres ikke så veldig pent ut når man manøvrerer med det. Min motor lå på bakk 750 rpm.Timetallet på mitt var inne til visuell kontroll etter 17000 timer. Da ble det trøstet opp og byttet demperplate. og noen rør.Etter 25000 timer byttet jeg pumpen. Gear med fast propell liker ikke høye turtall under manøvrering. Det er hørt att en dyr omega olje er bra for disse gearene spesielt ved bruk av slure ventil men har aldri prøvd det. Jeg var svært imponert av 506! Skulle du føle deg usikker er det aller beste og forhøre deg med noen i ditt område som har ett slikt gear. Det er beroende og være sikker på att alt er normalt når man legger ut på båttur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victoria1 Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Hei. Har brukt ett slikt 506 på en d8 scania. Det er normalt med grove inn koblinger på disse,både fremover og bakover.. Nå skal det sies att mitt var eldre årgang ca mitt på 80 tallet. Min erfaring med 506 var veldig bra. Oljen måtte peiles når motoren gikk slik att det ikke ble varmt. Autohelm, jeg har Scania - Vabis m/twin disc 506. jeg er i marked etter eksosmanifold , noen formening hvor jeg kan fiinne det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Alfonzo Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Takker for svar :) Da tror jeg nok giret holder en stund til vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
autohelm Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Victoria1,det vet jeg ikke av. Har vel av og til vært noe på finn. Håper du finner en Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.