Jump to content

Twin disc gear som kobler til hardt!?


Alfonzo

Recommended Posts

Har et hydraulisk twin disc 506 gear tilkoblet en Cummins 5,9 i min båt. Dette gearet har sluring.

Når jeg kobler til uten at sluringen er aktiv,så smeller den i gir med et rykk. Dette gjelder både forover og bakover.

Er dette normalt? når jeg har litt sluring på gearet så kobler den til veldig mykt og fint. Tenker som så at i en situasjon der jeg må brå bakke,så må jo dette bli veldig hardt til gearet?

 

Noen med erfaringer med dette her?

Link to post
Share on other sites

Hei. Har brukt ett slikt 506 på en d8 scania. Det er normalt med grove inn koblinger på disse,både fremover og bakover.. Nå skal det sies att mitt var eldre årgang ca mitt på 80 tallet. Min erfaring med 506 var veldig bra. Oljen måtte peiles når motoren gikk slik att det ikke ble varmt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok. så dette er normalt på disse altså? Synes det slår inn hardt til å være et hydr gir jeg da,men det er godt mulig at det skal være sånn.

Båten bykser jo til med det samme det slår inn og båten er en stor 28 foting.

Midt gir er også fra 1986 og har gått 3400 timer. Men vist dette er normalt så holder det vel en stund til da håper jeg :)

Link to post
Share on other sites

Hei. Mitt sto i en 44 fots båt med stor propell og samme med lag båten. Det høres ikke så veldig pent ut når man manøvrerer med det. Min motor lå på bakk 750 rpm.Timetallet på mitt var inne til visuell kontroll etter 17000 timer. Da ble det trøstet opp og byttet demperplate. og noen rør.Etter 25000 timer byttet jeg pumpen. Gear med fast propell liker ikke høye turtall under manøvrering. Det er hørt att en dyr omega olje er bra for disse gearene spesielt ved bruk av slure ventil men har aldri prøvd det. Jeg var svært imponert av 506! :smiley:

Skulle du føle deg usikker er det aller beste og forhøre deg med noen i ditt område som har ett slikt gear.

Det er beroende og være sikker på att alt er normalt når man legger ut på båttur :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har brukt ett slikt 506 på en d8 scania. Det er normalt med grove inn koblinger på disse,både fremover og bakover.. Nå skal det sies att mitt var eldre årgang ca mitt på 80 tallet. Min erfaring med 506 var veldig bra. Oljen måtte peiles når motoren gikk slik att det ikke ble varmt. :smiley:

Autohelm, jeg har Scania - Vabis m/twin disc 506. jeg er i marked etter eksosmanifold , noen formening hvor jeg kan fiinne det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...