Jump to content

Mercruiser 1,7 DTI - erfaring utfordring med impellerbytte?

Goodspeed

Recommended Posts

Hei,

fortsatt båtløs men båtjakten intensiveres. Jeg har utvidet søket noe til å omfatte noe nyere dc'er med tilsvarende nyere motorer (2003-2005) og ser da at veldig mange leveres med 1,7 ltr dieselen til Mercruiser. Jeg har lest en del rundt tips og erfaringer ifht noen av de problemene det er har vært på motorene. Men som jeg har skjønt sitter f.eks impeller i drevet, noe som tilsier for det første at båten må på land for å bytte/sjekke impeller. I tillegg må jo drevet demonteres, noe som for meg virker som et omfattende arbeid (kanskje krever en del ekstra kunnskap ifht sikker demontering drev) bare for å kunne sjekke impelleren (noe jeg mener man burde kunne fikse til sjøs om den ryker.

Noen med disse motorene som har erfaring ifht arbeid med å skifte/kontroll av impeller for disse?

Mulig det sikkert er andre ting jeg burde ha mer fokus på, men akkurat en slik ting ser jeg for meg er noe som kan bli et frustrasjonsmoment i lengden (gitt at det skulle komme behov for å feilsøke ved varmgang f.eks og båten nettopp er kommet på sjøen). :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Mulig disse har separat sjøvannsinntak og impellerpumpe på motoren slik som andre dieselmotorer ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja den sitter i Alpha-drevet, men det er iallefall levert Mercruiser 2,0 QSD med Alpha-drev og eget sjøvannsinntak.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Drevet til disse er Alpha One gen 2. Solgt i stort antall sammen med andre motorer også.

Samme prinsipp på impellerpumpe som brukes i de fleste påhengere.

Muligheten for å ødelegge impeller ved tørrkjøring finnes ikke, med mindre du starter motor med drevet ute av vannet.

Kjølesvikt som følge av havarert impeller er forholdsvis sjelden. Større problem er at kjølevannsinntaket gror igjen.

Vet det går å ikke benytte pumpen i drevet. Impelleren fjernes i drevet og gjennomføring i transom plugges dersom annet inntak og annen sjøvannspumpe benyttes.

Stempler har vært et problem, disse er forbedret på senere modeller av motoren.

Link til servicebulletin vedr. dette finner du i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/116124-mercruiser-17-dti-hvilke-aars-modeller-er-utbedret/?hl=%2Bmercruiser+%2B1.7

Wastegate på turbo er annet kjent problem.

Denne kan ruste fast med det resultat at motoren får for høyt ladetrykk.

Om dette skjer vil motor kunne havarere. Å ettermontere turbotrykk-måler er en grei sikring mot dette.

Ellers er det å smøre aksling på wastegate og kontrollere at denne går lett et greit punkt å legge inn i vedlikehold.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Takk for info alle sammen.

Stempler har vært et problem, disse er forbedret på senere modeller av motoren.

Link til servicebulletin vedr. dette finner du i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/116124-mercruiser-17-dti-hvilke-aars-modeller-er-utbedret/?hl=%2Bmercruiser+%2B1.7

Hva er senere modeller? Jeg ser på noen nå som er 2003-2004 modell - er dette ën årgang der det er utbedret, eller kom det først enda senere?

Jeg har også lest det som foreslås med å installere turbotrykk-måler - er det noen som har gjort dette og vet hva noe slik koster (er det type 5 eller 20 lapper)?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg hadde en slik motor fra 2001 i en Beetle. Problemfri motor som ble solgt i fjor. Impeller skifter du selv. Den tåler mange år mellom byttene. Det er 5 bolter hvorav en er skult under en anode.

Jeg sprayet motoren med CRC 6-66 nesten hver vår og høst og fikk aldri waste gate problemer eller korrosjon på motoren. Pass på groe på vanninntaket i drevet.Det satt seg rur der som måtte skrapes bort. Ved begroing så registrerte jeg økt driftstemperatur. Siden det ikke er filter på vanninntaket så er det lurt å ta en system rens av og til samt å følge med på temperatur måleren.

Jeg gjetter at problemene med denne motoren kan skyldes at den er veldig turtallsvillig helt opp til maksimalt turtall som ligger på ca 4200 rpm samt at den er spesifisert til å gå med litt høy temperatur. Følg med tempen og marsje på maks 3600 rpm er min anbefaling.

Den har enkelt og rimelig vedlikehold samt er gjerrig på diesel.

Sushi

Det har vært flere runder med oppgradering av stempler på denne motoren.
Det jeg har lest på amerikanske forum er at nye keramiske stempler ble endret siste gang i 2005.

Har selv hatt denne motoren i mange å og vil ikke anbefale den med mindre du er innstillet på å gjøre mye selv for å sikre at den fungerer.

Den har underdimensjonert varmeveksler. Den tetter seg og må renses hvert 2. år. (Bruk av systemrens eller stake opp varmeveksleren). Ved bruk av systemrens må du skru ut 4 offeranoder og erstatte de med blindlokk mens du har systemrens på motoren.

Rester av offeranoder i nedre del av motorblokk kan tette kjølekanalene.

Smurte også wastegate ventilen hver vår+høst.

Turbotrykkmåler installerte jeg også for å overvåke at trykket ikke ble for høyt.

Fungerte bra når jeg kjørte båten, men hva med andre som skal kjøre båten?

For min del fungerte det bra i 3 år til jeg en høst i med litt dårlig tid skulle kjøre bort for å ta opp båten. Da glemte jeg å følge med på måleren. Og gjett hva: Wastegate ventilen hadde hengt seg opp og stempelet tok kvelden :-(

Motoren skal kunne oppnå 4400 rpm med last. Hvis ikke går den for tungt.

Når du har mulighet, så ville ikke jeg satset på en motor som må følges opp nøye både i bruk og vedlikehold.

Det er en grunn til at det er så mange "overhalte" motorer av denne til salgs på Finn.no.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...