Jump to content

115 eller 150 HK på Brig 610?


rolfrisnes

Recommended Posts

Hei

Jeg kjenner ikke til spesifikasjonene på denne båten, men veier den ca.800-1000 kg netto så er det vel en 150HK motor som gjelder. Jeg har hatt flere båttyper i samme størrelse, gjengangeren er helt klar, kjøp bare ikke for liten motor... :wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Glad i masse fart kjøp 150, men er det ikke så viktig kjøp 115.

Båten veier vel bare knapt 600 kg uten motor så 115 er nok for de fleste, men hvorfor spare på kruttet? :saint:

 

http://www.govi.no/index.php?page=brig&subpage=nav610

 

Vet ikke om det stemmer at den greier over 50 GPS knop med 150 hk ??? https://baatplassen.no/i/topic/104155-propellvalg-yamaha-f150-paa-brig-navigator-610/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Anbefalt er 120 og max er 150 :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eagle og Navigator er vel ikke helt samme båten ?

Må ha vært feil propell for Eagle veier jo bare 450 kg og burde da klare mere enn 35 knop med 140 hk.

Min skjærgårdsjeep skal klare 45 knop med 140 hk og den veier 550 kg.

 

Eagle 600 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3712

 

Her er data på Navigator 610 http://www.brig-ribs.com/ribs/navigator/n610/

 

Minste motor er 75 hk, for de som ikke har det travelt.

 

http://www.brig-ribs.com/uploads/cms/pdfs/BRIG-N610.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

ny F115?  

 

kanskje teerex kan svare på om at det er noe inkjøringsprogram på disse, slik at den "løsner" når den får noen flere timer på seg..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hester handler ikke så mye om toppfarten i mitt syn. Man kjører vel uansett ikke fullt guffe så ofte. Kjører du ofte med mange i båten eller vannleker osv lønner det seg med større motor. Da holder du plan lettere i lavere fart, og de få hestene ekstra får deg til å bruke kanskje et minutt mindre på å komme opp i plan hvis du har fullastet båt. Motoren trenger heller ikke jobbe like hardt i samne fart så forbruket vil være tilnærmest lik hvis du kjører litt økonomisk.

Link to post
Share on other sites

150 hk har jo ca 1000 kubikk større sylindervolum enn 115 hk, uansett om vi snakker om Optimax eller Mercury 4-takt. Så det er jo en viss forskjell i kraften.

Gjelder Verado også som kompenserer mangel på kubikk med kompressor.

 

Kanskje et uvanlig valg å velge Optimax 115 (istedenfor Optimax 125 evt.) nå når den nye sterke og lette Mercury F115 er kommet.

I en test som ligger på youtube ligger den et hakk foran Optimax 125 på de fleste områder.

 

Har ikke fått starta opp min ennå.. men snart  :smiley: Håper på 42-43 knop, det er jo en lett båt.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, poenget mitt er at med en toppfart på litt over 30 med 2 i båten så blir det fort mye gange på høyt turtall dersom det er mange i båten og det ikke skal ta hele dagen. Har ikke behov for å kjøre 45 knop, men hele riggen virker litt svak. Burde nok valgt en 125 el 150 (selv om 150 er ganske mye dyrere). Jeg får vel bare leve med det.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en optimax 115 i vår. Den hadde jeg på en Askeladden 605. Båt og motor ble veier til 1400 kg med en kranebil. Den klarte 34 knop på GPS begge veier med en pers. Max måling GPS 36 knop.

Montert ny mercury F150 i år, klarer nå 40 knop med 2 pers. 41 knop maxmåling.

Regner med at du tilter motor for å løfte baugen godt?

Link to post
Share on other sites

En motor er en motor, ikke store forskjellen der.

Men forskjell på propeller og hvilken monteringshøyde som er valgt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...