Jump to content

Vedovn i Nidelv 24?

NidelvSigmund

Recommended Posts

Hei! Jeg har lyst til å få litt varme i båten og har sett på forskjellige løsninger. Det som frister mest er en en god gammeldags vedovn. Tror dere det passer inn Nidelv 24? Tenker da og plassere den på høyre side foran toalettet. Må da kutte litt ned på den ene senga, men tror det er verdt det. Dieselvarmer blir litt for dyrt

Jeg tror ikke du kommer noe særlig billigere fra det ved å sette inn en vedovn. Varmeskjold og røykrør må du uansett ha, og helst bør du putte litt penger i ovnen også. Gjerne en som er beregnet til båt. De minste vedovnene til hus blir plutselig ganske store inni en båt. Det fornuftige er nok en dieselbrenner. Vekt er vel også et sentralt tema her. Men vedovn er jo kos da :)

En på brygga i nærheten bodde i båten og hadde vedovn !

Eksosen var lagt rett opp gjennom dekk.

Dette fungerte bra,for ham.Han var velldig fornøyd med gratis varme.

Det ryker litt mer enn vanlig.

Men den ble også brukt til varming av mat,kaffe etc.

Dette var en plast snekke på ca 21 fot.

Ligger mye varme på nett.

Her er en alladin blu flame varmer.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56838159&searchclickthrough=true&searchQuery=alladin

.

Hadde vedovn i en 24-fots motorbåt i tre for noen år siden. Ovnen var betraktelig mindre i fysisk størrelse enn en standard Jøtul for hus. Den hadde form og størrelse som ei murerbøtte på 10 liter og sto på 3 bein som var boltet fast til underlaget (underlaget var dekket med blekk). Fungerte ypperlig og ga god varme ombord, så får du tak i en eldre og liten nok ovn skal du ikke se vekk fra at det kan fungere riktig så greit :thumbsup: Min hadde H-pipe opp gjennom taket i hytta og ei blekkplate bak og på siden av ovnen for å skjerme treverket mot den verste varmen. Bakdelen med en slik ovn er at den må passes på ofte, veden brenner fort opp om du ønsker god varme en vintersdag. Så sånn sett er en dieselvarmer eller ovn av type danskebysse greiere med tanke på jevn varme og lite underhold så lenge ovnen er i bruk. Klart, du kan jo gjøre som med min vedovn og bygge den om til en kombiløsning der du kan velge å brenne ved for kraftig varme eller diesel for vedlikeholdsvarme/bruk om natta. Jeg hadde en dieseltank som hang oppe på skottet på siden av ovnen (men med avstand nok så ikke tanken ble for varm) med et kobberrør med kran på som gikk ned i et hull jeg borret i toppen av ovnen. Så la jeg ei fille eller noe tvist i bunn av ovnen, åpnet kranen så det dryppet så vidt ned på filla og satte fyr på denne. Justerte så krana slik at det dryppet akkurat nok til å vedlikeholde flammen. Da kunne båten holde jevn og grei varme ei hel helg i strekk. Men like sikkert som ei danskebysse eller dieselbrenner var det ikke, burde nok ha hatt CO- og røykvarsler ombord :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...