Jump to content

Eberspächer Airtronic D5 - Eksoslukt fra luftdyser

Finnfire

Recommended Posts

Hei,

Jeg har montert en eber d5 i båten, starter greit men ved bruk kommer det eksoslukt fra luftdysene rundt om i båten. Går ut fra at det er en lenkasje innvendig i varmeren. Noen som har vært borti dette før, og kan forklare hva som var galt?

Varmeren har ligget lenge i eska før den ble montert, så jeg tror ikke at den er dekket av reklamasjon/garanti. Har heller ikke kjøpskvittering.

Jeg tar friskluft utenfra.

.........................

Men, hvordan er inntaket montert i forhold til eksos-utløpet?

Jeg har selv en eber der jeg, av og til, kjenner eksoslukt fra dysene. Men da står vindretningen slik at eksosen må passere inntaket. Dette gjelder når vi ligger fortøyd ved brygge.

Når vi ligger oppankret på svai så er eksosuttaket plassert slik at friskluftinntaket ligger forut for eksos-utløpet (i retning baug til hekk).

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette er en seilbåt, der eksosutløpet er i akterspeilet, og luftinntaket i cockpit. Båten ligger nå med heldekkende presenning, og når jeg kjørte varmeren i går luktet det ikke eksos i cockpit, men fra luftdysene i salong.

Morken pakning er det nok ikke, varmeren ble montert i fjor sommer og har kun blitt testkjørt noen ganger ila vinteren. Men den kan jo selvfølgelig være skadet/feilmontert. Takk for tips!

Har akkurat det samme problemet med min D4, men kun til den blir varm. Min også er helt ny, og det er god avstand mellom luftinntak og eksos. Blir spennende å høre om noen vet hva dette skylles. Trodde først jeg hadde en eksoslekkasje inn i båten (skjøtet ny eksos på et gammelt anlegg), men dette har jeg avkreftet, og når jeg "snuser" på luftdysene, er det ingen tvil om at det kommer derfra.

For å få eksos i friskluften fra brennkammer på en D5, må det enten være sprekk eller hull i varmeveksler. Selv uten pakning på brennkammer vil overtrykket fra forbrenningsluftvifte holde eksosen inne i varmeveksler. Eneste plassen jeg kan tenke meg er ved glødepluggen dersom denne er løs eller tetningsflater er skadet. Samtlige tilfeller av eksos i varmluft jeg har vært borte i har hatt en utenforliggende årsak, men det har vært noen få tilfeller av diesellekkasje til varmluftsiden som også kan lukte som eksos.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...