Jump to content

yanmar 2gm20, er lyden av dieseldyser hørbar?

Eureka

Recommended Posts

Holdt på i motorrommet i går. Motoren gikk på lav tomgang, yanmar 2gm20.

Hørte en lav lyd, som jeg forsåvidt har hørt før. Delvis rytmisk lyd som kan minne om noe som "sprutet" ala spruteflaske, eller luft som " blåses".

Har stusset veldig på denne lyden. Er dette vanlig? Hva er dette?

Lyden er lav, men skiller seg fra alle andre lyder fra motoren. Er det ei dieselpumpe som jeg hører? Høytrykkpumpe?

Opplever at lyden kommer fra BB side av motor.

Dagens nøtt :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvis lyden høres ut som litt puff puff og støtvis kan du ha en lekkasje i dyse eller at de ikke er riktig tiltrukket noen ganger kan det hjelpe og stramme til med riktig moment på strammeskruen som sitter på toppen av dysen ser ut som en klo , sjekk om du kan se også om det er noe diesel søl på toppen der hvor dyser går ned.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

En "lydperiode" kan vare i 1 sekund og i 2-3 sekunder, så opphold. Ingen dieselsøl.

Motoren går rent, ingen ujevn gange. Har ikke turtallmåler, men har ikke tro på at den ikke oppnår maks turtall for den oppnår max fart før max turtall.

Flere parameter man trenger for å ha god formening om hva det er?

Tenk deg at motoren går på 1000 rpm. Ett stempel på topp og ett i bunnen for hver omdr. 1/2 av omdreiningene vil en dyse gi diesel. Altså 500 ganger i minuttet. Eller om lag 8 ganger pr. sekund. Og det er kun en liten del av omdreiningen, like før stempelet er på topp, at dysen spruter. M.a.o. det du kan høre av dyser blir en slags rakling. Du vil vanskelig kunne oppfatte lyden fra en enkelt dyse, om ikke noe er galt. Slik sett vil jeg tro at du enten hører en rakling, eller så hører du noe annet. På Hulda dempet raklelyden seg da jeg begynte å bruke en Statoil-tilsetning i dieselen. Vil tro at du hører noe annet enn høytrykksiden av dieselen.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...