Eureka Startet 25.Mars.2015 Del på Facebook Startet 25.Mars.2015 (redigert) Holdt på i motorrommet i går. Motoren gikk på lav tomgang, yanmar 2gm20. Hørte en lav lyd, som jeg forsåvidt har hørt før. Delvis rytmisk lyd som kan minne om noe som "sprutet" ala spruteflaske, eller luft som " blåses". Har stusset veldig på denne lyden. Er dette vanlig? Hva er dette? Lyden er lav, men skiller seg fra alle andre lyder fra motoren. Er det ei dieselpumpe som jeg hører? Høytrykkpumpe? Opplever at lyden kommer fra BB side av motor. Dagens nøtt :) Redigert 25.Mars.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Kan prøve å lytte med skrujern.Handtaket i øret å andre enden på motoren. PS du har fått IM Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
BOBO II Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 (redigert) Hvis lyden høres ut som litt puff puff og støtvis kan du ha en lekkasje i dyse eller at de ikke er riktig tiltrukket noen ganger kan det hjelpe og stramme til med riktig moment på strammeskruen som sitter på toppen av dysen ser ut som en klo , sjekk om du kan se også om det er noe diesel søl på toppen der hvor dyser går ned. Redigert 25.Mars.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bårdp Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Når en har en dyse i testbenken lager den jo litt lyd når den åpner men det er nå mer som en knirkelyd. Tror ikke du vil kunne høre den når dysa står i motoren og motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 En "lydperiode" kan vare i 1 sekund og i 2-3 sekunder, så opphold. Ingen dieselsøl. Motoren går rent, ingen ujevn gange. Har ikke turtallmåler, men har ikke tro på at den ikke oppnår maks turtall for den oppnår max fart før max turtall. Flere parameter man trenger for å ha god formening om hva det er? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Tenk deg at motoren går på 1000 rpm. Ett stempel på topp og ett i bunnen for hver omdr. 1/2 av omdreiningene vil en dyse gi diesel. Altså 500 ganger i minuttet. Eller om lag 8 ganger pr. sekund. Og det er kun en liten del av omdreiningen, like før stempelet er på topp, at dysen spruter. M.a.o. det du kan høre av dyser blir en slags rakling. Du vil vanskelig kunne oppfatte lyden fra en enkelt dyse, om ikke noe er galt. Slik sett vil jeg tro at du enten hører en rakling, eller så hører du noe annet. På Hulda dempet raklelyden seg da jeg begynte å bruke en Statoil-tilsetning i dieselen. Vil tro at du hører noe annet enn høytrykksiden av dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Bland litt vann og Zalo 1:10 og en klatt Grønnsåpe i en sprute-flaske, Sprut på der du mener at lyden kommer ifra, har du lekkasje vil det boble. Lyd som kommer og går? Er den bare ved lavt turtall eller også ved litt på drag? Slakk viftereim? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 (redigert) Jeg skal ta en tur i båten i ettermiddag. Må blir det tur med motorsaga i skogen. Takk for innspill, dynamoreima er jo et hot tips. Hvorfor tenkte jeg ikke på den... Skjønner nå at dyser jobber for hyppig tid å høres slik ut... Redigert 25.Mars.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hkj00 Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 På min 2gm var det bältet till dynamon som laget knirkelyden. Hans Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.